Gå till innehåll

Hur stort kar till ett par Clowner?


Ahab

Rekommenderade inlägg

  • Svar 145
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu när jag precis har färdigställt bänken till min nanokub inser jag plötsligt att jag har perfekt plats for en sump i hyllan under kuben. Undrar nu om detta skulle vara overkill eller en bra ide? Kommer inte att ha plats för skummare i kuben men skulle kunna ha den i sumpen. Hur dyrt skulle det bli? Vad finns det för varianter på pumpteknik mellan akvarie och sump?

post-1814-14468912213279_thumb.jpg

post-1814-14468912213422_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är nog en bra idé med sump!

Det blir inte dyrare än själva sumpen lite rör och en returpump.

Deltec har ju klart finast returpumpar men även den minsta hade varit overkill i ditt kar. Aquabee och Aquamedic har ju dugliga returpumpar också..

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Översvämning är lite klurigt att skydda sig emot, men allt är möjligt! En bra ytavrinning ska du skaffa dig och släng ner skummaren i en "sump-i-sumpen" så du har konstant vattennivå. Kolla att din overflow klarar strömavbrott samt räkna in säkerhetsnivåer vid ex. stopp i overflow boxen (returpumpen tömmer annars retursumpen + innehåll i osmolatorn (om sådan finns) om du inte har logik för detta).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...glömde. Svampfilter måste ju rengöras ofta och jag är lite tveksam om man verkligen behöver sådana. Kan ju vara bra om man vill rensa vattnet mekaniskt någon gång...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahab, jag skickade efter här på forumet, folk som säljer begagnat, men det är ju inte många kilon, tveksamt om folk vill skicka så lite... Annars finns det väl två saltaffärer i GBG vad jag vet om, Bengt på marinakvariet och Herkules zoo, ring och fråga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit på Herkules men blev inte så imponerad av deras saltkar. Har även försökt besöka Bengt på Marinakvariet men han verkar inte riktigt följa dom öppetider som han skriver på sin hemsida. Genom glasdörren såg det dock fint ut :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, saltkaren på herkules är ingen gnistrande värd av stenkoraller i vackra färger direkt... Bengt har haft sommarstängt och bara öppet enl. telefon, vet inte när han börjar med ord öppettider igen. Du kan ju alltid ringa honom och fråga när han ska dit och mata nästa gång i alla fall, om du inte är säker på att du vill köpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit på Herkules men blev inte så imponerad av deras saltkar. Har även försökt besöka Bengt på Marinakvariet men han verkar inte riktigt följa dom öppetider som han skriver på sin hemsida. Genom glasdörren såg det dock fint ut :)

Vet att han har haft lite udda tider nu under sommaren, men nu efter v34 skall han ha öppet som vanligt.Även Ciklidhuset i Lerum har lite saltvatten numera.

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska ringa och prata med Bengt men kommer inte att hinna ta mig upp idag, måste köra osmosen :). Men jag tänkte försöka skaffa ett ytterst tunt lager korallsand och undrar hur viktigt valet av sand är? Vore tacksam för snabba svar då jag skall rusa iväg till bussgodsterminalen samt den lokala akvariehandlaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...