dr.dator Postat 28 juli 2013 Dela Postat 28 juli 2013 Jag har en Hanna Checker för PO4, HI-713. Den visar nästan alltid 0.00 eller 0.02 ppm, vilket inte känns helt orimligt. Det som förbryllar mig är att när jag testar med referensvätskan som ska innehålla 0.2 mg/l PO4 visar checkern 0.00. Mg/l är väl samma sak som ppm i det här fallet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 28 juli 2013 Dela Postat 28 juli 2013 Du har inget möjlighet att låna någon annans och få det bekräftat? Känns inte som att det finns så mycket att göra, är den sönder får du skicka in den på utbyte, men verifiera att det verkligen e så först. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
dr.dator Postat 29 juli 2013 Författare Dela Postat 29 juli 2013 Fick med mig lite vatten från Triton igår som jag testade. Det visade 0.07 vilket var ungefär vad Leif trodde det skulle ligga på. Så då verkar den funka trots allt. Skumt bara att referensvätskan ger 0.00. Någon annan som testat PO4 på fauna marins multi-referensvätska? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 29 juli 2013 Dela Postat 29 juli 2013 Är referensvätskan hyfsat färsk? Jag kan kolla med min senare idag om ingen hinner före. Med vänlig hälsning, Björn Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
dr.dator Postat 29 juli 2013 Författare Dela Postat 29 juli 2013 Är referensvätskan hyfsat färsk? Jag kan kolla med min senare idag om ingen hinner före. Med vänlig hälsning, BjörnDet vore schysst! jag köpte referensvätskan för typ en vecka sedan så den är färsk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alivedreamer Postat 29 juli 2013 Dela Postat 29 juli 2013 Hej! Jag missade att hålla in knappen för att starta nedräkningen på 3 min. Då mäter den direkt och man får opålitliga värden. Värt att nämna tänkte jag. / EricSent from my Lumia 710 using Board Express Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 30 juli 2013 Dela Postat 30 juli 2013 Intressant...Nu har jag testat checkern mot referensvätskan som ska innehålla 0,2mg/L po4Resultatet: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
dr.dator Postat 30 juli 2013 Författare Dela Postat 30 juli 2013 Tack! Då vet jag i alla fall att min checker funkar som den ska.Men det känns ju rätt så konstigt att referensvätskan visar 0.00. Jag vet att felmarginalen på HI-713 är 0.04 så 0.2 ska den ju kunna visa utan problem. Sen vet jag också att den inte mäter organiskt fosfat men det kan jag inte tänka mig är vad de anger på referensvätskan. Intressant som sagt... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 30 juli 2013 Dela Postat 30 juli 2013 haha, skall man numera behöva ha en referensvätska för referensvätskan ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 30 juli 2013 Dela Postat 30 juli 2013 Vattenprovet du fick från mig visar 0,00 med mina tester (FM& ROWA/Merck)Tack! Då vet jag i alla fall att min checker funkar som den ska.Men det känns ju rätt så konstigt att referensvätskan visar 0.00. Jag vet att felmarginalen på HI-713 är 0.04 så 0.2 ska den ju kunna visa utan problem. Sen vet jag också att den inte mäter organiskt fosfat men det kan jag inte tänka mig är vad de anger på referensvätskan. Intressant som sagt... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
dr.dator Postat 30 juli 2013 Författare Dela Postat 30 juli 2013 Vattenprovet du fick från mig visar 0,00 med mina tester (FM& ROWA/Merck)Hmm, ok det här blir jag inte riktigt klok på. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pkarl Postat 31 juli 2013 Dela Postat 31 juli 2013 Dum fråga kanske, men fyller du upp vatten till 10ml markeringen på provröret eller gör du som jag och använder en spruta och mäter i denna upp 10ml och sedan fyller på röret? Märkte nämligen att när jag mäter upp 10 ml i fauna marins spruta så blir nivån högre än 10ml markeringen på röret. Jag har även testat flera olika sprutor med samma resultat. Vore därför intressant att veta vad man skall följa?//Patrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MattiasN Postat 31 juli 2013 Dela Postat 31 juli 2013 Dum fråga kanske, men fyller du upp vatten till 10ml markeringen på provröret eller gör du som jag och använder en spruta och mäter i denna upp 10ml och sedan fyller på röret? Märkte nämligen att när jag mäter upp 10 ml i fauna marins spruta så blir nivån högre än 10ml markeringen på röret. Jag har även testat flera olika sprutor med samma resultat. Vore därför intressant att veta vad man skall följa?//Patrikintressant fråga, har upptäckt samma sak.... Jag har oftast kört efter markeringen på glaset men har inte någon anledning egentligen....Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 31 juli 2013 Dela Postat 31 juli 2013 Borde ju inte va så svårt att testa vilket som stämmer. Gör testet en gång med vätska upp till strecket på glaset, och sen en gång med 10ml från en spruta. Visar den samma värde gör det ju ingen skillnad Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 31 juli 2013 Dela Postat 31 juli 2013 Jag kör BD sprutor och dom används inom sjukvården så dom stämmer. Sen är det ju lite teknik att inte få luft i sprutan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pkarl Postat 31 juli 2013 Dela Postat 31 juli 2013 Jag kör BD sprutor och dom används inom sjukvården så dom stämmer. Sen är det ju lite teknik att inte få luft i sprutan.Så, har du testat om markeringen på glaset stämmer? Vore intressant att veta faktiskt. Tror nog att det kan göra rätt så stor skillnad i resultat.Jag skulle förstås, som Fredrik påpekade kunna testa mot referens vätska. Tyvärr så har jag bara 4 tester kvar och hade hoppats på att någon hade testat detta redan innan :-)//Patrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 31 juli 2013 Dela Postat 31 juli 2013 Mina markeringar ha slitits bort. men jag vet att det stämde. Har för mej att det va i överkant då strecket är ganska tjockt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
dr.dator Postat 31 juli 2013 Författare Dela Postat 31 juli 2013 Undrar hur stor roll det spelar om det är några procent för mycket eller för litet vatten. Jag tänker att om mängden vatten felar med 10% och det faktiska värdet PO4 är 0.05 så felar det med +- 0.005 vilket ändå är under upplösningen. Eller är jag helt ute och cyklar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 31 juli 2013 Dela Postat 31 juli 2013 Det är inte riktigt så det fungerar. Fosfat bildar färgen med något av ämnena i reagensen. Lite mer vatten får samma färg per ml.Hanna Checker mäter från en lysdiod på ena sidan av kyvetten genom den till fotodioden på den andra sidan av kyvetten.Om vätskan är några mm högre eller lägre spelar ingen roll nästan 2 cm över mätningen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 31 juli 2013 Dela Postat 31 juli 2013 Stig, du skriver att mer vatten inte spelar nån roll, men om man tar mer vatten men samma mängd reagens så kommer väl färgen bli mer utspädd..eller..? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
turboadde Postat 31 juli 2013 Dela Postat 31 juli 2013 Tror dom är ute mest efter hur mycket vattenvolymen reagerar på regensen. Om den blir mindre blå om den späs ut med tex 1ml till och hur mycket mindre. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 31 juli 2013 Dela Postat 31 juli 2013 Nej mängden färg som bildas beror på mängden fosfat i vattnet. Reagensen räcker till att bilda färg till max fosfatvärde + säkerhetsmarginal. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alivedreamer Postat 1 augusti 2013 Dela Postat 1 augusti 2013 HejJag hade samma funderingar och var orolig att jag inte fick med allt pulvret. Har provat att bara använda 3/4 av pulvret i påsen och jag fick samma mätvärde som med en full påse.Eric Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 1 augusti 2013 Dela Postat 1 augusti 2013 HejJag hade samma funderingar och var orolig att jag inte fick med allt pulvret. Har provat att bara använda 3/4 av pulvret i påsen och jag fick samma mätvärde som med en full påse.EricIntressant! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.