Gå till innehåll

Trasig Hanna HI-713?


dr.dator

Rekommenderade inlägg

Jag har en Hanna Checker för PO4, HI-713. Den visar nästan alltid 0.00 eller 0.02 ppm, vilket inte känns helt orimligt. Det som förbryllar mig är att när jag testar med referensvätskan som ska innehålla 0.2 mg/l PO4 visar checkern 0.00. Mg/l är väl samma sak som ppm i det här fallet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inget möjlighet att låna någon annans och få det bekräftat? Känns inte som att det finns så mycket att göra, är den sönder får du skicka in den på utbyte, men verifiera att det verkligen e så först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick med mig lite vatten från Triton igår som jag testade. Det visade 0.07 vilket var ungefär vad Leif trodde det skulle ligga på. Så då verkar den funka trots allt. Skumt bara att referensvätskan ger 0.00. Någon annan som testat PO4 på fauna marins multi-referensvätska?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Då vet jag i alla fall att min checker funkar som den ska.

Men det känns ju rätt så konstigt att referensvätskan visar 0.00. Jag vet att felmarginalen på HI-713 är 0.04 så 0.2 ska den ju kunna visa utan problem. Sen vet jag också att den inte mäter organiskt fosfat men det kan jag inte tänka mig är vad de anger på referensvätskan. Intressant som sagt... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenprovet du fick från mig visar 0,00 med mina tester (FM& ROWA/Merck)

Tack! Då vet jag i alla fall att min checker funkar som den ska.

Men det känns ju rätt så konstigt att referensvätskan visar 0.00. Jag vet att felmarginalen på HI-713 är 0.04 så 0.2 ska den ju kunna visa utan problem. Sen vet jag också att den inte mäter organiskt fosfat men det kan jag inte tänka mig är vad de anger på referensvätskan. Intressant som sagt... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dum fråga kanske, men fyller du upp vatten till 10ml markeringen på provröret eller gör du som jag och använder en spruta och mäter i denna upp 10ml och sedan fyller på röret? Märkte nämligen att när jag mäter upp 10 ml i fauna marins spruta så blir nivån högre än 10ml markeringen på röret. Jag har även testat flera olika sprutor med samma resultat. Vore därför intressant att veta vad man skall följa?

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dum fråga kanske, men fyller du upp vatten till 10ml markeringen på provröret eller gör du som jag och använder en spruta och mäter i denna upp 10ml och sedan fyller på röret? Märkte nämligen att när jag mäter upp 10 ml i fauna marins spruta så blir nivån högre än 10ml markeringen på röret. Jag har även testat flera olika sprutor med samma resultat. Vore därför intressant att veta vad man skall följa?

//Patrik

intressant fråga, har upptäckt samma sak.... Jag har oftast kört efter markeringen på glaset men har inte någon anledning egentligen....

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör BD sprutor och dom används inom sjukvården så dom stämmer. Sen är det ju lite teknik att inte få luft i sprutan.

Så, har du testat om markeringen på glaset stämmer? Vore intressant att veta faktiskt. Tror nog att det kan göra rätt så stor skillnad i resultat.

Jag skulle förstås, som Fredrik påpekade kunna testa mot referens vätska. Tyvärr så har jag bara 4 tester kvar och hade hoppats på att någon hade testat detta redan innan :-)

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar hur stor roll det spelar om det är några procent för mycket eller för litet vatten. Jag tänker att om mängden vatten felar med 10% och det faktiska värdet PO4 är 0.05 så felar det med +- 0.005 vilket ändå är under upplösningen. Eller är jag helt ute och cyklar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte riktigt så det fungerar. Fosfat bildar färgen med något av ämnena i reagensen. Lite mer vatten får samma färg per ml.

Hanna Checker mäter från en lysdiod på ena sidan av kyvetten genom den till fotodioden på den andra sidan av kyvetten.

Om vätskan är några mm högre eller lägre spelar ingen roll nästan 2 cm över mätningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...