Gå till innehåll

Nära att mista livet


Genne

Rekommenderade inlägg

Nej, Zooanthus spelar i en helt annan liga, men jag tycker ändå att man ska hantera dem med försiktighet, inte stoppa näsan i påsen de fraktats i och hålla dem borta från slemhinnor (ögon) och sår, precis som t.ex. Euphyllia och vissa anemoner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu finns det ju som tur är en väldig massa knappar(Zooanthus) som är relativt ogiftiga och betydligt snyggare än palyothoer

Som nybörjare blir man ofta tipsad om just knappar att de är lätta osv. Men sällan informerad om att de är väldigt giftiga. Tycker att det vore väldigt viktigt påpeka om handlare ska sälja dem så att kunden själv får avgöra om det är värt risken eller inte. Synd att förbjuda dem att säljas men information borde vara obligatorisk.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag började med saltvatten hade jag dålig koll på detta. Var nog i och grävde även om man hade småsår på händerna vilket man som metallarbetare oftast har. Numer använder jag nästan alltid kirurghanskar. Samma som vi använder när vi slipar det sista inför lackering av en bil. Men ibland så "ska man ju bara" och det är väl oftast då man är oförsiktig. Kanske inte tvättar händerna riktigt utan bara torkar av med en handduk. Jag har förrästen hittat två Protopalythoa i dag i mitt kar. Dom kommer på en sten som legat i karet i ett år och först nu visar dom sig. Har letat fram kalciumhydroxid och en spruta. Ska försöka dräpa dom i eftermiddag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som tidigare skrivet ang göra sig av med så r det återvinningcentralen i kommunen som kan hantera dessa iaf i linköping.

Ang förbjuda dom vet jag inte detta leder bara till fler förbud och tillslut så finns det inget kvar man får ha. Men att inte ta in är en smart lösning och om kunderna ej vill ha dessa kommer dom dö ut hos handlarna. Men info hos säljarna finns det inte någon lag ang detta? Det kanske bara gäller fiskar??

Finns ven andra saker man får får lida pin nr man haft oturen. Har ni lst min tråd om sjöborre?

Hade oturen att få hem fel art och råkade sticka mig på en tagg som borren släppt ibland stenen.

Försiktig är a och o.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsett om man förbjuder dem eller inte så kommer de alltid att dyka upp med levande sten, så det bästa är att helt enkelt sprida information om dem, hur man går tillväga om man vill bli av med dem och hur man absolut inte får göra när man handskas med dem. Kanske sätta en färgglad notis här på förstasidan så att nybörjare och ovetande blir upplysta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först då Genne, det där var ingen rolig historia men bra att du berättar. Hoppas det går bra och utan några men framöver.

Sen då, hur hanterar vi nu de där krypen? Det är ju lätt att ropa på förbud men jag tror inte det är rätt väg att gå. Det finns ju gott om erfarenheter av att förbud av den typen ofta inte blir speciellt respekterade, vi har ju t ex situationen i Norge med reptilförbud och uppskattningsvis 100 000 illegala djur. Eller våra egna förbud mot kräftor, apor, rovdjur osv, ingen skall tro annat än att det finns ändå. Problemet blir ju att då finns ingen kontroll och det blir också större risk för problem när det händer saker. Om de där knapparna hade varit förbjudna och Genne haft dem ändå (bara ett exempel, jag vill inte insinuera att han är benägen att strunta i förbud), visst är risken mycket större då att han dragit sig för att kontakta sjukvården? Vilket kunde ha lett till en än allvarligare situation.

Jag är inte mycket för förbud annat än i mycket speciella undantagsfall. Däremot kan det ibland behövas regler och kontroll för att undvika problem. Det jag tittat en del på är giftormar som också är farliga men också långt mycket mer impopulära bland bred allmänhet än lite jox i ett akvarium. Från föreningen Amazonas har vi efterlyst viss reglering men utan nån större respons, det har inte ens gått att säkert utreda vilken myndighet som har ansvaret för den här typen av frågor, djur som är ett hot mot människors liv och hälsa alltså. Tyvärr så verkar det som det hos berörda bara finns två möjliga sätt att tänka, antingen så förbjuder man eller så gör man ingenting, att reglera verkar inte finnas på kartan.

Detta gör saken lite känslig eftersom det inte bara finns en god beredskap för att slänga in förbud lite hur som helst, det är också så att det lätt blir väl tilltaget. Problem med knappar kan alltså i värsta fall leda till ett förbud mot nässeldjur eller rent av mot saltvattensakvarier, det är tyvärr så det ser ut. Det har alltså sina klara risker att ropa på förbud.

Samtidigt är det inte ofarligt att inte göra något heller. Ingen skall väl nu påstå annat än att det finns en potential för kraftigt elände när det gäller de här djuren, precis som inom giftormshobbyn bör man nu ställa sig frågan, hur undviker vi att det kommer ett dödsfall och om det ändå skulle ske, vad gör vi då?

Det där är inte enkelt men lite av det som gjorts inom reptilhobbyn kan nog ändå föras över hit också och användas även när det gäller de här farliga djuren. En sån sak är 18-årsgräns, inget hindrar att man säljer varken knappar eller kobror till 12-åringar men inom ormhobbyn har det nu allt mer etablerats en praxis att så gör man inte. Visserligen finns det även 50-åringar som är totala idioter men generellt så har den som inte längre får räknas som barn en bättre kroppslig förmåga att tåla en påfrestning och även ett bättre omdöme. Vid myndighetsåldern blir man ju också fullt ansvarig för vad man gör så det är en lämplig nedre gräns, därmed inte sagt att man i vissa sammanhang inte skulle kunna se det som lämpligt med ännu högre åldersgräns.

En annan sak som etablerats bland giftfolket är referenser, man säljer alltså inte till okända utan att de kan hänvisa till någon som kan gå i god för att de har vett nog för att hantera det de vill köpa. På många mässor finns det vissa formalia att hantera, man måste skriva på vissa papper för att få köpa en giftorm. Jag säger inte att det där fungerar klanderfritt men det har i alla fall i någon mån sanerat marknaden.

Dessutom har då en del gjorts föreningsvägen, det har framförts till olika håll att vi efterlyser främst till att börja med en 18-årsgräns men även nån slags annan kontroll av hållning av giftormar (där kan då sägas att det finns vissa kommuner som infört krav på tillstånd men dels då utifrån regler som inte alls är anpassade till det som man försöker göra med dem, dels med folk som är genuint okunniga om det som de försöker styra). Det finns då inte bara en tanke om att det där faktiskt är motiverat utan också en baktanke, händer det nåt allvarligt så kan vi från föreningarna gå till attack för att ansvariga inte lyssnat och infört nödvändiga regleringar vilket kan vara bra för att minska risken för ett oövertänkt förbud.

Så knappar då? Här kompliceras ju saken lite av att de förekommer i zooaffärer vilket giftormar i princip inte gör men ändå kan man nog tänka lite i samma banor, alltså:

- Sälj aldrig de här värstingarna till någon som inte fyllt 18

- Sälj det inte heller till någon okänd som inte kan styrka att han inte vet vad ha håller på med

- Fundera på vad för önskemål om lämpliga regler som kan framföras till lämpliga ansvariga

Nå, det är som jag tänker det, vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker nog att det bästa vore om Protopalythoa inte förekom i handeln alls - de flesta som jag stöter på är nybörjare som har fått dessa med begagnad Ls eller akvarium, oftast glatt ovetande om att de faktiskt kan vara/ är farliga att hantera fel, speciellt om man inte vet att de är giftiga.

Har ni ingen bransch-organisation där ni kan prata ihop er?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni ingen bransch-organisation där ni kan prata ihop er?

Jo det finns en, Zoorf. Fast det spörs hur många av saltvattenshandlarna som är med där och det har väl inte heller lyfts den här frågan om knappar, det finns säkert en hög grad av omedvetenhet om problemet.

Dock har det hänt en del, det finns en överenskommelse om att inte sälja bland annat de mest groteska avelsformerna och vissa fiskar som passar dåligt i hemakvarier så inget hindrar att man lägger till de värsta knapparna på den listan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte heller på ett allmänt statligt förbud (går något statligt in så stoppas betydligt mer) men att vi gemensamt med handlare kan försöka upplysa och informera om att de absolut giftigaste inte är lämpliga att ha i en bostad om något skulle gå fel och man behöver ju inte sälja dom vidare. Det finns alltid risk att få med i sten man köper men är man lite vaken och inte låter kolonierna ta över stora delar i karen så är samtidigt lite mindre farligt att rensa (mina sprider sig med en otrolig hastighet och jag gjorde inte tillräckligt i tid) hade jag gjort det hade farorna varit mindre. Kan också tala om att jag har minst lika mycket kvar i karet i dag som det jag tagit bort (Undrar vad som hänt om jag tagit alla på en gång)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, Zooanthus spelar i en helt annan liga, men jag tycker ändå att man ska hantera dem med försiktighet, inte stoppa näsan i påsen de fraktats i och hålla dem borta från slemhinnor (ögon) och sår, precis som t.ex. Euphyllia och vissa anemoner.

Kan säga att jag pillat ganska mycket med och på mina Euphyllia innan kraschen (i samband med scaping, isättning av nya koraller osv). De drog ihop sig och kändes väldigt slemmiga o mjuka, men jag fick inte det minsta problem med något efter det. Fast deras gift kanske är som att jämföra en mygga med en huggorm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan säga att jag pillat ganska mycket med och på mina Euphyllia innan kraschen (i samband med scaping, isättning av nya koraller osv). De drog ihop sig och kändes väldigt slemmiga o mjuka, men jag fick inte det minsta problem med något efter det. Fast deras gift kanske är som att jämföra en mygga med en huggorm?

Något åt det hållet ja, om man jämför med palytoxin. Jag har fått utslag och irriterande klåda av Euphylliaslem så det är inte så farligt, men helt klart inget man ska få i ögonen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska jag ärligt säga att jag tycker det råder lite väl mycket prat om förbud och kontroll här och en häxjakt på knappar.

Faktumet är att revakavarier spelar i en helt annan liga än våra snälla sötvattensakvarier.

Det är nästan skrämmande hur lätt det är att man kan ådra sig allvarliga eller rentav livshotande skador, och nu pratar jag inte bara om knappar.

Giftiga Maskar, koraller, anemoner, fiskar, alger, batkerier, mikroorganismer, en hel massa som faktiskt skulle kunna ge en oförsiktig person men för livet.

Det finns en bra anledning varför det talas så mycket om ordentlig hygien och skydd när man har att göra med saltvattensakvarier, och det läskiga är att dom allra flesta av oss världen över slarvar rejält med det.

För en del av oss är det inte förrän vi träffar på dom allra farligaste av djuren i våra kar som vi tyvärr börjar ta dom varningarna på allvar.

Jag skulle till och med vilja påstå att köper man levande sten så har man nästan säkert något som är giftigt och kan skada en om man har otur.

Det handlar inte om förbud, kontroller, eller att döda och utrota.

Det handlar om Kunskap.

Det är det bästa vi kan göra, att sprida kunskap till alla som vill ha en liten bit av revet i sina hem, och göra allt vi kan för att dom ska förstå riskerna och vad dom bör göra för att skydda sig själva.

Och tänk också på att till skillnad från giftormar så kan inte knappar rymma och anfalla någon.

Sunt förnuft och bra hygien skyddar dom allra flesta, men man kan fortfarande ha riktigt med otur.

Ändrat av Alexraptor
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej.......nu var det inte riktigt så jag menade, men om du hanterar Euphyllia och sedan petar dig i ögonen innan du tvättat händerna, så finns risken att du nästföljande dag, har något som ser ut som en elak ögoninfektion.

Det finns redan starka lobbyorganisationer med förbudivrare som bl.a vill förbjuda fångst av all fisk kring Hawaii, och ett antal andra som påstår att denna hobby förstör korallreven...

Det skulle kunna betyda i slutänden att det enda som finns att köpa är odlade clownfiskar och några sjöhästar - jag tycker inte vi ska ge dem mer vatten på sin kvarn ;)

Förbud löser inga sådana här problem överhuvudtaget, snarare öppnar det upp för en lukrativ "illegal" handel precis som Bygert påpekar.

Det förekommer flera av koraller belagda med importförbud(skyddade arter) redan, som säljs ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kloka ord, håller med :nöjd: Däremot kan jag tycka att alla butiker borde skylta mer på plats med "OBS, giftig" och dyl då säkert många konsumenter inte är så noga att de läser på ordentligt innan de köper tex knappar. Det enda jag visste som ny i denna hobby var att drakfiskar var giftiga. Fick höra att de var lika giftiga som en kobra, om det nu stämmer. Att koraller kunde vara giftiga var ngt jag fick veta först när jag börjat med hobbyn för ca 2 år sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag jobbar ju lite med avfall och återvinning och kan passa på att meddela hur man gör sig av med dessa på ett säkert sätt.

Detta gäller Stockholms kommun och kan variera något i andra kommuner.

Hushålls farliga avfall lämnas lättast på en av stadens ÅVCer. Placera knapparna i dubbla tätt förslutna påsar och gärna dessa i en försluten plastlåda, ex.vis big pack. Märkt tydligt upp vad burken innehåller tex "palytoxin - mycket giftigt". Lämna paketet i miljöstation på ÅVC och meddela gärna personalen i samma veva. Förvänta er inte att personalen ska veta vad palytoxin är, de behöver dock veta att det är ett gift för att det ska sorteras och sedan hanteras av kemist på rätt sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag menade är att salthandlarna (då många är ni ju inte) kanske kan komma överens om att inte sälja dem och kanske tom hitta på nån bra gemensm informtionsfolder eller liknande med risker och tips till nybörjare.

Det skulle vara väldigt tråkigt då dom är intressanta och väldigt härdiga koraller.

Om man handskas med dom varsamt och är väl medventen om riskerna så är risken att bli förgiftad minimal, vilket påvisas av att allvarliga förgiftningar i akvariesammanhang är extremt sällsynta världen över.

Kloka ord, håller med :nöjd: Däremot kan jag tycka att alla butiker borde skylta mer på plats med "OBS, giftig" och dyl då säkert många konsumenter inte är så noga att de läser på ordentligt innan de köper tex knappar. Det enda jag visste som ny i denna hobby var att drakfiskar var giftiga. Fick höra att de var lika giftiga som en kobra, om det nu stämmer. Att koraller kunde vara giftiga var ngt jag fick veta först när jag börjat med hobbyn för ca 2 år sedan.

Det kan jag absolut helt ställa mig bakom! :)

Och nej, Drakfiskar är inte giftiga som en kobra.

Det är väldigt smärtsamt, men inte dödligt, såvida man inte är allergisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att när det gäller dessa giftiga knappar får vi själva göra beslutet att ej köpa dessa om det skall göra någon nytta. Min erfarenhet säger så länge det finns efterfrågan på något kommer alltid någon sälja lagligt eller olagligt vill man s får man tag i.

Jag har sj haft giftormar i ca 15 år och jag kan inte påstå att dessa är ofarliga. Det som behövs är INFO hur hanterar jag djuren jag har giftiga eller ej, sött eller salt, land eller vatten.

Får man en bra information. Jag menar en som haft eller har knappar och vet hur dom skall hanteras så är dessa ej ett problem. Men för den ovana kan det sluta i katastrof.

En sak sg kan göra är att ha som krav alla handlare som annonserar på guiden ska sköta denna typ av information. Jag betalar heller några hundringar extra en att avstå får detta. bara ett förslag. Om det ej sköts så kommer det fram menar vi är ju ofta hos handlarna.

Skulle man inte kunna ta fram en folder. Jag hade gjort det utan att blinka men har inte all data. Jag vet bara vilket gift och att vara försiktig samt det man läst här.

Behöver ju inte bara vara knappar men jag tycker nog dessa är lite av prio 1 då men ej vet om det följer med på sten mm.

Till Glenne då hur har ni det nu då ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...