Gå till innehåll

Red Sea Max 650s


boman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 321
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Ja kameran ville inte vara med heller så får vänta på telefonen ändå.

Kommer att riva lite i scapen för att få fram mer ljus och bättre möjlighet för Tunze pumparna att komma åt så dom kan göra det jobb dom är till för. Har lite problem att fåpumparna att komma åt överallt! pumpkapaciteten är det inga pronlem med, har returpumpen på 7000l/h, 4st cirk.pumpar orginal på RSM 650s som sitter på ett led vid vattenytan, men går att rikta åt olika håll. dessa är på 2100i/h x 4.

sen har jag 4st Tunze pumpar kopplade till en multikontröller på,3000- 7000l/h, ända upp till tror det är 4000-12/15000l/h. Så gäller bara att ge dom rätta förutsättningar, inte helt enkelt tycker jag.

-Någon som har bra tips för att ej få dopunkter?? tar tacksamt emot ideförslag, kommer även att sätta ut lite koraller/fraggar till försäjning! bilder mm kommer så fort jag fpr tillbaka mobileb,

Mvh Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej! vet att jag lovat bilder ett tag men har varit för mycket helt enkelt ska ängna mycket av helgen till akvariumet är tanken i alla fall. Har rivit rätt mycket och ska riva lite till + en sväng med Sölve till Ludvika för att titta på koraller och fisk från Afrikan sea import och förhoppningsvis hittar jag lite gobitar och sen få till karet så jag kan bidra med lite bilder.

Mvh Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja blev en mussla också gick inte att motstå!!! Har knäppt bilder med hittar inte på kabeln att föra över bilderna. Kommer bilder så fort jag hittar på den. Haft stor regöring på alla pumparna i dag och några går i äticka under natten. Rekomenderar Ludvika om ni vill ha lite fina koraller, var värt resan från Sandviken helt klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är sugen på en saltträff här på Stigen i slutet på Oktober och undrar om det finns något intresse??? Möjlighet att köpa, byta, sälja fraggar och koraller eller bara dela erfarenheter och träffas. Bor som sagt i Sandviken (Stigen) ligger 3 mil från Gävle mot Hofors/ Falun/ Borlänge hållet. Har som sagt ett RSM 650s samt två fraggkar i källaren. Kommer som sagt snart ut med lite uppdateringar av koraller och ändring av scapen i karet. Har strulat lite med kablar mm samt haft rätt mycket med karet sista tiden, har rengjort alla 10 pumpar till nyskick samt bytt 5 av dom 10 T-5 rören vilket blev ett ordentligt lyft och är ändå 5 kvar. T-5 órna har gått drygt 1 år. Som sagt skicka gärna ett meddelande eller ring/sms om det finns intresse för en träff så ordnar jag ihop en.

Jan Boman

e-mail : jan.f.boman@gmail.com

Mobil : 076-2700215

Mvh Jan Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag märkte att mina Clowner leker och låg ett orange skikt som båda Clownerna såg ut att befrukta? inte så hemma på detta. Vet att dom inte kommer att klara sig i karet om det nu är egg? Men går det att ta ur dom på något sätt och lägga dom i fraggkaret i stället? Vet att dom behöver speciell mat men vore kul att se då en av Clownerna är svartvit och den andra orangevit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är den snygg den rosa. Det är en Pavona en fin rarietet, hoppas värkligen att den kommer att trivas. Höjer nu nogrannheten ett snäpp till för att försöka att få spsérna att trivas och växa. Håller på att göra vattenbyterna lättare genom att genom smart och taktisk övertalning fått igenom en borrning i golvet i allrummet där karet står ner till källaren där fraggkar och vattenbladning sker. Blir ett 25 mm pvc rör från 150 liters tnnan med färdigblandat saltvatten, har en till 150 liters med osmosvatten bredvid så jag kan pupa över när det behövs. En riktigt stark pump som genom 25 mm rör pumpar antingen till fraggkaren eller när det är klart upp till visningskaret. Sätter t.rör i källaren för att genom returpumpen i sumpen i visningskaret pumpa ur vattenet i sumpen vid vattenbyte.

Så vid ett vattenbyte, stänger jag returpumpen och sumpen fylls upp till ca 90 liter. Stänger ventil som jag har tillreturpumpen till huvudkar, har en extra ventil med silikonslang kopplad på returröret före avstängningen till huvudkaret och öppnar jag den och sätter på returpumpen kan jag enkelt pumpa ur supen i röret som kommer från källaren. Stänger bara kranen till tunnan och öppnar den till avloppet, för att sen stänga den och öppna den från salt tunnan och pumpa upp dom ca 90 liter jag pumpat ur eller den mängd jag valt.

Detta kommer att bli kanon för min rygg inge bärande från källaren nå mer :-))

Hoppas det inte blev för långtråkigt.

Mvh Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är den snygg den rosa. Det är en Pavona en fin rarietet, hoppas värkligen att den kommer att trivas. Höjer nu nogrannheten ett snäpp till för att försöka att få spsérna att trivas och växa. Håller på att göra vattenbyterna lättare genom att genom smart och taktisk övertalning fått igenom en borrning i golvet i allrummet där karet står ner till källaren där fraggkar och vattenbladning sker. Blir ett 25 mm pvc rör från 150 liters tnnan med färdigblandat saltvatten, har en till 150 liters med osmosvatten bredvid så jag kan pupa över när det behövs. En riktigt stark pump som genom 25 mm rör pumpar antingen till fraggkaren eller när det är klart upp till visningskaret. Sätter t.rör i källaren för att genom returpumpen i sumpen i visningskaret pumpa ur vattenet i sumpen vid vattenbyte.

Så vid ett vattenbyte, stänger jag returpumpen och sumpen fylls upp till ca 90 liter. Stänger ventil som jag har tillreturpumpen till huvudkar, har en extra ventil med silikonslang kopplad på returröret före avstängningen till huvudkaret och öppnar jag den och sätter på returpumpen kan jag enkelt pumpa ur supen i röret som kommer från källaren. Stänger bara kranen till tunnan och öppnar den till avloppet, för att sen stänga den och öppna den från salt tunnan och pumpa upp dom ca 90 liter jag pumpat ur eller den mängd jag valt.

Detta kommer att bli kanon för min rygg inge bärande från källaren nå mer :-))

Hoppas det inte blev för långtråkigt.

Mvh Boman

Det blir kanon det Boman. Du slipper bära vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Startade borrning av hålen från källaren där jag har 3 st 150/ liters vattentunner. En med färdigblandat salt, en med osmos vatten samt en som jag har använt uppe vid vattenbyterna. Fast nu blir det annorlunda!! Började med att borra ett mindre hål dä RSM akvariumpaketen har sin osmosresorvear länst bak och till viss del under vattenkammaren där vattnet riner igenom kammen längst baksidan vidare ner i sumpen. Från osmostanken på(28/ liter) går en slang till en flotör som öppnar när vattnet sjunker och tvärtom

1. Så rör ett går från tnnan med osmosvatten, pump i tunnan, avt.ventil vid påfyllning av osmos tanken på RSM karet. VINST = behöer alrig bära vatten för att fylla reservoaren. Bara sätta på knappen märkt osm.RSM

2. Hålet är borrat men hadde bara 20mm långborr så lånat en större till på Tostag så uppdaterar tömmning och på

PÅ återseende Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...