Gå till innehåll

Red Sea Max 650s


boman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 321
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Stämmer var in och läste på hans sida. Blev ännu mer intresserad när jag läste det. kollade med posten i dag och både belysningen och pumpen kommer på Måndag,(Björn) Efter jag fått ordning på dessa, belysningen blir till fraggkaret och pumpen Tunze 6105 blir den fjärde i huvudkaret. Håller på städa ur lite sten och göra om lite för att cirkulationen ska komma fram överallt, tror det varit ett stort problem jag haft.Om det blir en theiling -rolletmat så måste jag ändra glasen i sumpen på RSM 650s karet, men är väll inga större problem men skulle även vilja få plats med en liten refug med alger också. Skulle behövt den sista delen i sumpskåpet där kylare elen doserpump mm står, men, men.

Ska knäppa lite bilder på karet och lägga ut, var ett tag sedan nu.

Ha det Boman!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En tripp till Stockholm i morgon för inköp av några efterlängtade koraller man sucktat länge efter, bland annat

Två scoly

En Euphyllia Ancora

En Australian Catalaphyllia jardinei purple tips-Elegance

En Ultra toxic Candy Cane

Två Ultra Chalice

En Euphyllia Golden Torch

En Goniopora röd/ rosa

Så ska bli riktigt roligt att fixa till det i karet se

Bilder kommer Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Då var det dax att byta returpumpen. Den som sitter är RSM´s orginal och den låter lite för mycket. Dock är det bra kräm i den pumpar 7000 l/h och tänkte sätta den i källaren där jag letat en pump som orkar pressa osmosvattnet jag har i tunna upp genom golv och till osmosfacket på RSM karet som är på 28 liter, dock en tryckhöjd på 4 meter.

Den nya pumpen blir en [h=2]Red Dragon 3 Speedy 75 Watt / 8,0m³[/h]Borde bli aldeles utmärkt. Har även planer på att göra om orginalsumpen så den passar det jag tänkt mig. Bilder kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Himla stiligt, apropå montipora så har jag haft både grön och röd grenväxande som trivts mycket bra. Detta i mitt kar som jag "misskött" senaste två åren och jag har alltid relativt höga nitrat och fosfat.

Övertygad om att monti och pavona är de enklaste sps som finns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej tiden går och Torsdagen blev det tillökning på två olika men efterlängtade individer. En helvit Anemon som jag letat efter och varit sugen på länge och nu när jag sålt iväg alla andra Anemoner som tagit stor plats, ( utom moderanemonen jag hadde från början) den har nog delat sig en 10-15 gånger. Så kunde jag inte låta bli när jag hittade denna halvstora helvita ögonstenen. Den andra var en fisk jag varit sugen på länge men inte vetat om den skulle passa i tanken med dom övriga. Har ju både en Medium Picasso Tryckare, en Odus Nigero (osäker på stavningen där hmm) samt en kaninfisk som alla tar för sig rätt bra i karen, har även märkt att mina 2 Zebrasom Flaverens också är rätt kaxig när dom blivit större. Så var nog mer orolig över detta än att den ska ta vissa koraller som den säkert kan göra. Fisken är en Drömkjejsar den är mindre än Picasson men är utfärgad. Blev lite jagande ett tag, släckte ner lite tidigare den kvällen och har väll varit lite jagad efter det också och lite skygg har den varit men nu verkar det gå bra. den har stuckit så fort jag försökt fotat den så bilder kommer så snart den kommit i ro.

mvh Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

I morgon är det dagt för att hämta 2 st efterlängtade fiskar till karet.

1.Acanthurus sohal ca 10 cm

2.Acanthurus japonicis ca 10 cm

Tycker jag har en häftig blandning på fiskar en del lite vågat och har väll mist en del koraller. mussla, sniglar och räkor men har fungerat rätt bra ihop trots allt. Blir lite jakt i början men brukar lägga sig rätt fort. Har skaffat lite storlek på dom sista för att dom ska få en bra change. Drömtjejsaren trodde jag det skulle bli lite mer problem än det blev, speciellt av Picazzo Tryckaren och Negron men bråket gick över rätt fort. Så hoppas på samma resultat denna gång på dessa två mycket vackra fiskar. Ska lägga upp fiskbeståndet så fort som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskarna på plats i karet. Ove som dottern kallar Picazzo Tryckaren var väldigt kaxig när jag hadde påsarna i karet och känndes sådär att släppa ut dom i karet. Passade på med att ge fiskar och koraller lite lyxmat för att ta bort focuset på nykomlingarna, vilket fungerade alldeles utmärkt och efter en stund släckte jag lite tidigare som liten extra säkerhet. Vi får se hur det ser ut imorgon efter arbetsdagen.kommer sen lite bilder på dom nya invånarna i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fungerar hur bra som helst med fiskaena inga fajter alls och bägge nykomlingarna verkar trivas hur bra som helst. Den enda skillnaden som hände, possitiv sådan. Var att det blev mer aktivt i karet och alla fiskarna ville vara framme vid fönstret och det blev väldigt aktiv rörelse i karet

Trevlig påsk på er alla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej alla saltisar på denna sidan. Känns som "ink.mig själv" behöver göra en uppryckning med lite aktivitet på denna sida! Det är både roligt nyttigt och lärorikt att se er andra med era projekt tankar och ideer. Fiskarter, städpatruller, koraller, inredning, teknik och biologi mm mm mm. Vet att det finns massor av det på dom andra sidorna också men nu när denna sida finns skulle i alla fall jag tycka det var roligt och se vad ni andra håller på er. Håller på med storstädning och ska lägga ut lite nya bilder på karet under morgondagen. Ha det bra allihopa.

mvh Jan Boman RSM 650s

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...