Gå till innehåll

Skyhögt Magnesium


MickeP

Rekommenderade inlägg

Under några månader har jag brottats med väldigt högt Mg och har ingen aning om varför det är så högt, och har läst "dummies" och "Kalcium Magnesium & Karbonater 2.0".

Under en stressig period i april-juni gjorde jag inga vattenbyten, fyllde bara på avdunstat vatten. Annars brukar jag byta ca 20-25% vatten iaf varannan vecka, vilket jag nu gjort under juli-aug också. Med anledning av detta och ingen större förändring i Mg oavsett om jag bytt vatten eller ej så vill jag själv utesluta saltet. Dessutom har jag mätt den batchen salt jag har tidigare och där låg nivåerna på normala nivåer.

Mina dkH och pH värden har varit låga resp. höga under samma period. Dessa är nu inom gränserna iaf, m.h.a. tillsatt bikarbonat.

Nitrat/Nitrit är 0, fosfat 0.05, temp 26, salthalt 1.027, Ca 420. dkH f.n. 6.2 och pH 8.2. Mg på hela 1600 (!) men har varierat mellan 1440-1560 under hela detta år.

Mina acroporer är de som tagit (rejält med) stryk - alla andra koraller, även flak-montipora, verkar stortrivas oavsett om de är hårda eller mjuka.

Var kan magnesiumet komma från, då jag inte adderar några andra tillsatser i övrigt? Och varför stannar det på hög nivå när det "ska förbrukas naturligt" alternativt iaf späs ut i samband med vattenbytena? Allt vatten är osmosfiltrerat.

Påverkar högt Mg något annat negativt (mitt dkH har varit väldigt lågt och pH väldigt högt, som exempel)? En gul kirurg har försvunnit, i övrigt verkar fiskarna inte ta skada av det. Tycker dock jag har extremt lite liv i LS:en när man lyser med ficklampa på natten, där har jag haft sjukt mycket före sommaren...

Alla synpunkter, idéer, teorier eller råd är varmt välkomna. Annars är väl enda alternativet att göra några extrema vattenbyten under en relativt kort period...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, ska prova det tipset och se hur värdena påverkas.

Har ju inte tillsatt något annat än bikarbonat (i förrgår och igår) väldigt sakta då pH var högt och dkH lågt och bikarbonat skulle sänka pH samtidigt som det höjer dkH så där kände jag att jag hade lite koll på vad jag gjorde iaf, vad jag kunde läsa mig till...

Glömde nämna att jag mätt med Red Sea Pro, men visar det så högt (när samma testkit visat normala värden tidigare) så känns det inte som det borde vara helt uppåt väggarna fel på själva testkitet (?).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo det är klart man kan dubbelkolla men jag är inget fan av just saliferts tester, hur korrekta och bra de än må vara. Har man skitsvårt för att avläsa resultatet spelar det ju ingen roll hur korrekta de är :) (har deras tester för nitrat och nitrit)... Så börjar med att sänka salthalten o ser hur dessa värden reagerar innan jag köper ett extra testkit att dubbelkolla med...

Yes, vattnet är kört genom följande osmosfilter sedan årsskiftet ungefär (innan dess var det bara kranvatten men det bör vara borta nu):

http://www.theaquariumsolution.com/75-gallon-ro-unit-ro-75

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men det är väl konstigt att Mg varit högt även före sommaren när jag inte slarvade med vattenbytena? Redan där borde det ju ha kommit i schack, tycker jag. Men icke. Så frågan är ju också var i hela friden den höga nivån kommer ifrån då jag inte tillsätter något (utöver salt vid vattenbyten, men har som sagt var testmätt dygnsgammalt blandat saltvatten innan jag använde det till byte och då låg nivåerna på normala nivåer på det).

Finns det några kända klassiska källor var magnesium kan komma från, utöver själva saltet och ev. Mg-tillsatsmedel? Kan det komma i någon biologisk process t.ex. pga andra värden i vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan inte få mer magnesium i ett akvarium såvida du inte blandar saltet fel och läser av saltvärdet fel eller tillsätter någonting med magnesium i, sen kan ditt magnesium test vara off.

Finns säkert någon som kan hjälpa dig med att kolla dina vattenvärden om du behöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Micke , börja med att sänka saltnivån , o mät var du hamnar.. Kan vara så enkelt , ta en vanlig 5L dunk o töm ut o sen i med 5l osmosvatten istället.. Vet ej hur pass många gånger du måste göra det men vänta någon dag imellan.. Tills du är nere.

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig verkar det finnas två potentiella felkällor vid en första anblick, bortsett från att salthalten är något hög som möjligtvis kan spela in.

1. Saltet är en dålig batch. När köpte du senast en ny kartong?

2. Testet är felaktigt. Detta tror jag är det rimligaste med tanke på att MG-test blir dåliga grymt fort.

Som vanligt i saltvattensvärlden så är den omedelbara mildringen av problem att göra ett riktigt stort vattenbyte. Allt annat ska man vara försiktig med och alltid dubbelklicka sina tester.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saliferts Mg är ett titreringstest med kraftigt färgomslag och avläsning mot tabell, väldigt enkelt! - dessutom så stämmer dessa mycket bra med verkligheten - värdet av ett test som visar fel är väl alltid noll, oavsett hur enkelt det är .....isåfall är det ju ännu enklare att inte testa alls :)

Mjo det är klart man kan dubbelkolla men jag är inget fan av just saliferts tester, hur korrekta och bra de än må vara. Har man skitsvårt för att avläsa resultatet spelar det ju ingen roll hur korrekta de är :) (har deras tester för nitrat och nitrit)... Så börjar med att sänka salthalten o ser hur dessa värden reagerar innan jag köper ett extra testkit att dubbelkolla med...

Yes, vattnet är kört genom följande osmosfilter sedan årsskiftet ungefär (innan dess var det bara kranvatten men det bör vara borta nu):

http://www.theaquariumsolution.com/75-gallon-ro-unit-ro-75

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du har normala värden med din test när du mäter på dygnsgammalt vatten i en hink så tror jag att du har någon störjon i ditt huvudakvarium. Vilken det är är omöjligt att gissa. jag antar att det i din test inte finns någon beskrivning av vilken mätmetod som används och dess interferenser. Tror inte 1600 mg/l av magnesium slår ut SPS - det finns någon Italiensk metod som förspråkar dessa värden för just SPS

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag under några dagar successivt sänkt salthalten ner till 1.025.

Jag köpte ett salifert test på inrådan (före sänkningen av salthalt) och det gick åt hela reagensen innan det på sista droppen bytte färg, och skalan där går till 1500 ppm. Red Sea Pro visade ca 1600, så även om de båda inte var identiska var iaf båda väldigt höga.

Nu efter sänkningen har Mg också sänkts. Enligt salifert: 1280 ppm, enligt Red Sea Pro: 1440. Båda har alltså sänkts rejält men diffar ju en hel del så det är svårt att veta vilket man ska lita på.

Samtidigt har KH sänkts till 5.9 medan pH ligger ganska stabilt nu på 8.2.

Jag avvaktar en eller två dagar till innan jag ska göra ett vattenbyte på 25% med salt -> salt. Sedan väntar jag till kommande helg innan jag gör en full mätning på allt igen, då återkommer jag i denna tråd med mina värden så får vi se hur normala värdena är eller inte är...

Stort tack för all input än sålänge! Skönt att ha rutinerade och kunniga personer att luta sig mot när man är villrådig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag under några dagar successivt sänkt salthalten ner till 1.025.

Jag köpte ett salifert test på inrådan (före sänkningen av salthalt) och det gick åt hela reagensen innan det på sista droppen bytte färg, och skalan där går till 1500 ppm. Red Sea Pro visade ca 1600, så även om de båda inte var identiska var iaf båda väldigt höga.

Nu efter sänkningen har Mg också sänkts. Enligt salifert: 1280 ppm, enligt Red Sea Pro: 1440. Båda har alltså sänkts rejält men diffar ju en hel del så det är svårt att veta vilket man ska lita på.

Samtidigt har KH sänkts till 5.9 medan pH ligger ganska stabilt nu på 8.2.

Jag avvaktar en eller två dagar till innan jag ska göra ett vattenbyte på 25% med salt -> salt. Sedan väntar jag till kommande helg innan jag gör en full mätning på allt igen, då återkommer jag i denna tråd med mina värden så får vi se hur normala värdena är eller inte är...

Stort tack för all input än sålänge! Skönt att ha rutinerade och kunniga personer att luta sig mot när man är villrådig :)

När jag har olika tester som diffar mycket brukar jag jämföra dessa mot en referensvätska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering av vattenvärden:

Temp 26

Salthalt 1.025 (några dagar i rad nu)

pH 8.2

Fosfat 0,06

Ca 320

KH 6,8 dKH

Mg 1335 / 1400 *

Happy days just nu alltså, om än lite lågt Ca (som tidigare låg runt 400 +/- 20 alltid) och KH.

För en vecka sedan var nitrit & nitrat 0 så jag har ingen anledning att tro de har skenat iväg någonstans redan heller.

* = Mg var 1335 med Salifert-testet och 1400 med Red Sea Pro testet. Det intressanta här är att de iaf börjar närma sig varandra. Men ska köra båda mot referensvätska lite senare och även låta hela karet stå och gona sig till helgen innan jag gör något mer ö.h.t.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med olika tester så är dom ej 100% det viktiga är att köra med samma tester "märke" när man mäter sedan ser man i karet hur det mår. Om något värde skenat iväg åt något håll märker man det med det test man har tex mg på 1400 om det sjunker till tex 1300 så kan man anta att det gått åt 100 mg på den tiden mellan värdena och då justera upp. Sedan är alltid refvätska bra att tillgå så man vet vart man ligger med dom tester man har. Man kan även fråga lite snällt i någon butik om dom kan hjälpa till bästa är att ta med ett prov med nyblandat och ett från karet.

Men va gött att det går åt rätt håll. Jag har en väldig åtgång i mitt kar på tex KH. Om något värde siger så bör man kolla över det hela väldigt noga så man inte ha något som ligger och lakar ur i karet.

Så mitt råd är bestäm dig för ett test/sak sedan kör du på det för att köra med 2 olika märken av tex mg som vi pratar om här kan vara väldigt förvirrande är hur mycket är en droppe kan ju vara 1 ml eller 1.1 ml tex Man råkar trycka lite på flaskan eller om flaskar inte är full så bildas där luft i flaskan som kan göra att dropparna blir olika stora :P

Nu förvirrade jag inget va :P Det jag vill få fram är använ 1 märke kör på det som du tycker fungerar bäst för dig. Titta i karet och se hur det mår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag tar det väl med en viss nypa salt vilka värden man får också från två olika tester, även om jag tycker det är lite märkligt när de är oerhört långt från varandra. Har nyss beställt referensvätska, kan vara bra att ha hemma rent allmänt :) Hade gärna gjort ett flertal mätningar av respektive märke under samma kväll men just Mg är ju den som är mest bökig att mäta med 3 kemiska ingridienser så det pallar jag inte riktigt. Men hade man gjort t.ex. 5 tester i rad av vardera märke hade man kanske kunnat ta bort det/de mest avvikande (då man nog har gjort en aning fel i processen) och få ett ganska korrekt värde från snittet av övriga värden... Men ska iaf bli intressant att köra båda mot referensvätska se'n.

Det var inte så förvirrande. Jag är i grunden av samma princip, och jag ser redan hur mina hårt åtgångna acroporor börjar via polyper och återfå lite färg så sakta här. Det mesta annat i korallväg har mått bra hela tiden trots dåliga vattenvärden (högt MG, lågt KH och högt PH - fram till i våras hade jag dessutom en längre period med hög fosfat innan jag fick rätsida på det).

Upptäckte dock en mer allvarlig sak igårkväll. Mina småkryp i LS:en verkar helt borta - lyser jag med ficklampa på natten är det fullständigt stendött överallt. Har ett par stycken rosa maskar (har haft sådana rätt länge och ska ju vara nyttodjur men de jag fått tag i har jag tagit bort för de är så jäkla äckliga), och så ett antal småsniglar (upp till 5mm i diameter) men allt som tidigare kröp i LS:en verkar helt borta :( Vad ska man göra åt det - köpa lite ny LS och lägga i för att det livet ska kolonisera min numera döda LS, eller ska man tillsätta något biologiskt medel? Förr hade jag skitmycket liv i mina stenar :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...