Gå till innehåll

Skrota mitt 4 meters akvarium


LN21

Rekommenderade inlägg

  • Svar 155
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja med :)

Fick du med dig något kul?

Jodå, jag köpte 3 små sps:er. Har dock inte riktigt koll på namnen än. Jag fick även med en liten fripassagerare....en liten sjöborre. Jag var rätt sugen på den lilla bicolorn men har inte plats för mer fisk för tillfället. Det ändrar sig nog snart.

Hittade du något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lika här allt försvinner på en gång. på Korallfisken får man hänga på låset innan butiker och privatpersoner sopat rent hus. Undra med efterfrågan som är lite större sändningar hade varit gött :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några snabba inlägg ser jag.. Trevligt då det verkar som ett antal seriösa akvarister tycker samma som jag..

Det lustiga är att jag lite snällt påpekar detta för typ alla nördiga försäljare i butikerna så att det framkommer till dom nördiga inköparna i butiksträsket.. Att: dom kunde lätt tagit in sändningar i dubbla hastigheten.. Man måste ju ha något i karen för att tjäna pengar på oss nördiga akvarister..

Del två... Jag blir arg och åker ännu längre.. Dvs lämnar mitt älskade Skåne.. För en road tripp.. Resultatet från en annan del av Sverige blir ändå bedrövande dåligt.. Då kommer följande attityd.. Vi tar knappt hem koraller då det inte finns köpare som är intresserade av vad vi får hem , så "skiten" blir stående i butiken.. VA! Tänker jag.. Vad har hänt nu då..

Fattar att jag är helt åt helv.. Från topic.. Men skriver av mig i hopp att någon som kan något i denna hobby reagerar på något eller vad man nu kan tänka sig..

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Jo jag har hört denna kommentar också, att det inte går att sälja koraller längre... Men det intressanta är att Korallfisken alltid (nästan) har tomt i sina akvarier, och de är en typ av grossit som får nästan en sändning i veckan. Och Marinakvariet åker dit och köper de flesta korallerna. Men det är ingen som köper koraller?

Jag vet inte men det verkar vara något som inte stämmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Planeringen rullar vidare, Har fått in två priser som ja sitter och grunnar på.

En variant på att plats-bygga ett kar här hemma samt en variant på att beställa från Tyskland.

Båda karen har tre sidor optiwhite 2500 långt 900 brett och 800 mm högt ger 1800 liter.

Sumpen är ordnad genom Tedde. Ett 600 liters som ska siliconas om.

Lite kul är det summan av karemumman blir att det blir exakt samma vattenvolym som det är i mitt nuvarande kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Planeringen rullar vidare, Har fått in två priser som ja sitter och grunnar på.

En variant på att plats-bygga ett kar här hemma samt en variant på att beställa från Tyskland.

Båda karen har tre sidor optiwhite 2500 långt 900 brett och 800 mm högt ger 1800 liter.

Sumpen är ordnad genom Tedde. Ett 600 liters som ska siliconas om.

Lite kul är det summan av karemumman blir att det blir exakt samma vattenvolym som det är i mitt nuvarande kar.

Mäktiga mått :) 80 på höjden kommer bli riktigt snyggt ,tyvär drar priset rejält iväg på dom där sista 10cm !drar igång 2500*80*70 imorgon , men värsta är nog när man har koraller och fisk som man ska ha i nya ,lagt ner ca: 20-30 timmar flytt denna vecka för att kunna köra dubbelt innan allt är överflyttat :( Och jag har bara 900l med fisk koraller som ska hållas . Ditt projekt är enormt om du ska ha nya karet på samma plats du har ditt stora , vilket oftast är fallet ! Är inte blicken av kärlek man får av kvinnan hemma ;vardagsrummet ser ut som ett projekt för arga snickaren :sur:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Manne,,, Jepp det ska diskuteras, dessutom har du rätt. Ja älskar att bada i salt:)

@ Alexcarina,,, ska ja vara riktigt ärlig så tänker ja inte så mycke på det, det är superstruligt redan nu i mitt nuvarande. Det är 60 cm högt men en meter djupt så att ja räcker inte in redan ida :):). Men ja är inte en person som ser så mycke hinder, ha nog en hel del lösa skruvar innanför benet.

@ Zigmund,,, Jo du har rätt, men ja kommer inte att ta in allt jobb i huvet, ja vägrar helt enkelt:):)

Sen kan ja även säga att ibland så fattar ja inte hur C står ut..... När ja la fram detta för henne så sa hon bara att lugn ton Jaha det ante mig, du ska inte passa på att flytta hela huset 3 meter när du ändå ska riva halva för att få ut och in dina kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och grunnar en hel del på vad som är bäst.

1. flytta alla koraller/fisk till 2-3 kar och tömma 4 metaren helt och hållet innan jag kastar ut det.

2. Köra igång mitt 540 liters (har ju en extra skummare liggandes), flytta de koraller som idag sitter högt upp i stora. Tömma ur 2/3 vatten och flytta karet 3 meter med 2 eller 3 palltruckar. Sen återfylla byttan igen o låta den stå så tills den stora flytten sker till det nya.

Vad stressar koraller och fiskar minst, tror ni??????????????????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men om jag drar fram det gamla så att jag kan bygga det nya,,, så trassar det till utrymmet så att det mycke mindre plats att svänga runt bygget. Man får hela tiden tänka på att det står en balja precis jämte.

Men alternativ två är oxå trassligt eftersom ja i det fallet behöver låna minst ett 600 liters till samt att alla koraller behöver flyttas två gånger.

Det är alltså lite pest eller kolera varning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså jag tycker det låter väldigt vanskligt att flytta det med innehållet i.r bänken så stabil att den inte sviktar med två tons last om du börjar lyfta i den? Det lär inte kravas många mm snedbelastning innan du skjuver en siliconfog eller spräcker en ruta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Puhhh mäter o mäter. Det visar sig att jag lyckas inte vrida runt 4 metaren o få ut den genom samma "öppning" som den kom in om det nya karet är på plats.

Ska byttan stå kvar i samma rum (alt 2) så behöver jag växla av en takstol och riva en bärande stolpe.

För mycke jobb,,,,,,, men ett annat alternativ är att när den nya byttan är fylld så slår ja helt enkelt sönder 4 metaren och bär ut den i smådelar. Men även det är rätt drastiskt.

Men opopopopppp jag vill ju se inte alla nackdelarna, därför lägger jag ner de negativa tankarna för nu :):)

Jag o C är överenns jag beställer det nya ja det gör ja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...