Gå till innehåll

skitig sand


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

Kört zeovit 3 månader ca.

volym 1000l

2l sten flöde runt 650l/h

0.5l kol i reaktor

3ml zeostart dagligen

10droppar zeobak 2ggr veckan

5droppar zeoofood 2ggr veckan

b balanc 1ml dagligen

k balanc 1ml dagligen

pohls xtra 1ml dagligen

iodin 10 droppar 1 ggr veckan

no3 omätbart

po4 runt 0.06

sanden blir inte vit utan håller sig lite brun.

ska jag låta det snurra ett tag till eller sjystera något

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...

Doserat 5 dr amino i 4 veckor ingen skillnad på sanden

Har ökat till 10dr kört i 1 vecka nu ser ingen förbätring.

Börgar bli lite frustrerande

Har provar allt mellan 1-3ml zstart hittar ingen tendens till överdosering även om jag kör 3ml.

Fiskbestånd

6 chromis

2 pallet kirurger

1 gul kirurg

1 achilles

2 clowner

1 putsfisk

Känns som 1ml borde räcka med denna lilla belastning.

Kan vara att 3ml z start är förmycket för att aminon ska kunna få upp nitratet så fosfaten sjunker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför dammsuger du inte sanden som Wictor föreslog? Spelar ingen roll hur lite fosfat/nitrat du mäter i vattenkolumnen om det finns skit i/på sanden. Ta upp lite smutsig sand och mät värdena så får du se vilka värden det är där algerna växer och som sedan läcker ut i vattenkolumnen.

- Har du silikatfilter till osmosen?

- Ökad cirkulation kan säkert också hjälpa.

- Strombus Bulla är en art som är bra på att hålla rent ytan på sanden (ingen erfarenhet av sjöstjärnor dock).

- Min erfarenhet av amino baserad dosering är ökad algtillväxt och ingen märkbar skillnad i tillväxt eller utfärgning. Bättre att mata mer med fisk och korall foder IMHO.

- Lite alger på rutorna efter några dagar är inget att bli alarmerad över heller. Hade jag inte fått alger på rutorna efter 4 dagar hade jag dock börjat bli orolig.

- Ett annat tips är att skaffa magnet med rakblad om du inte använder det redan. Låt algerna på rutorna vara några dagar extra då och då och skrapa sedan ytorna. Det kommer då lossa flak av alger som algätande fiskar gärna glufsar i sig = gratis mat samt näringsexport.

Att mäta värden som inte gäller i den verkliga mikromiljön där algerna trivs och sedan försöker korrigera värden på basis av detta tycker jag är fel och krånglig väg att gå, samt potentiellt ökad risk att något går fel. Se till helheten och sopa inte skiten under mattan utan dammsug istället :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doserat 5 dr amino i 4 veckor ingen skillnad på sanden

Har ökat till 10dr kört i 1 vecka nu ser ingen förbätring.

Börgar bli lite frustrerande

Har provar allt mellan 1-3ml zstart hittar ingen tendens till överdosering även om jag kör 3ml.

Fiskbestånd

6 chromis

2 pallet kirurger

1 gul kirurg

1 achilles

2 clowner

1 putsfisk

Känns som 1ml borde räcka med denna lilla belastning.

Kan vara att 3ml z start är förmycket för att aminon ska kunna få upp nitratet så fosfaten sjunker

Kan aminosyrorna omvandlas och bli nitrat? Det har jag aldrig hört talas om. Jag trodde att alger, koraller tog upp syrorna och resten skummades bort. Kan någon förklara hur det går till när syrorna ombildas till nitrat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför dammsuger du inte sanden som Wictor föreslog? Spelar ingen roll hur lite fosfat/nitrat du mäter i vattenkolumnen om det finns skit i/på sanden. Ta upp lite smutsig sand och mät värdena så får du se vilka värden det är där algerna växer och som sedan läcker ut i vattenkolumnen.

- Har du silikatfilter till osmosen?

- Ökad cirkulation kan säkert också hjälpa.

- Strombus Bulla är en art som är bra på att hålla rent ytan på sanden (ingen erfarenhet av sjöstjärnor dock).

- Min erfarenhet av amino baserad dosering är ökad algtillväxt och ingen märkbar skillnad i tillväxt eller utfärgning. Bättre att mata mer med fisk och korall foder IMHO.

- Lite alger på rutorna efter några dagar är inget att bli alarmerad över heller. Hade jag inte fått alger på rutorna efter 4 dagar hade jag dock börjat bli orolig.

- Ett annat tips är att skaffa magnet med rakblad om du inte använder det redan. Låt algerna på rutorna vara några dagar extra då och då och skrapa sedan ytorna. Det kommer då lossa flak av alger som algätande fiskar gärna glufsar i sig = gratis mat samt näringsexport.

Att mäta värden som inte gäller i den verkliga mikromiljön där algerna trivs och sedan försöker korrigera värden på basis av detta tycker jag är fel och krånglig väg att gå, samt potentiellt ökad risk att något går fel. Se till helheten och sopa inte skiten under mattan utan dammsug istället :).

kör osmos med silkatfilter mäter 0 på tds mätaren

Ska prova suga sanden och se om det kommer tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...