akutmottagning Postat 10 oktober 2013 Dela Postat 10 oktober 2013 Kört zeovit 3 månader ca.volym 1000l2l sten flöde runt 650l/h0.5l kol i reaktor3ml zeostart dagligen10droppar zeobak 2ggr veckan5droppar zeoofood 2ggr veckanb balanc 1ml dagligenk balanc 1ml dagligenpohls xtra 1ml dagligeniodin 10 droppar 1 ggr veckanno3 omätbartpo4 runt 0.06sanden blir inte vit utan håller sig lite brun.ska jag låta det snurra ett tag till eller sjystera något Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JoWa Postat 10 oktober 2013 Dela Postat 10 oktober 2013 inskaffa sandvävare kanske Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 10 oktober 2013 Författare Dela Postat 10 oktober 2013 Har 2 sjärnor Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 10 oktober 2013 Dela Postat 10 oktober 2013 Jag tror att om du tillför mer aminosyror så kommer du få ner din fosfat lite till. Finns ju ett magiskt blåflaske preparat som heter biomate med som skall sänka fosfaten och framför allt göra sanden vitare samt förlänger anv av zeovitstenen med ett par veckor. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 26 november 2013 Författare Dela Postat 26 november 2013 Så kört biomate 1 månad ingen skillnad på sanden känns lite tråkigt.Doserar nu följande4ml zstart10dr bak 2xveckan10dr bio 2xveckan10dr zfood 2xveckanVad kan man mer prova? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 26 november 2013 Dela Postat 26 november 2013 Dammsug sanden? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 26 november 2013 Författare Dela Postat 26 november 2013 Rörde runt iden idag blev grummligt 1h sen klart igen. Har bara 1.5cm sand.Får se om det blir bättre efter detta då algerna varigt kvar sedan upostart Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 28 november 2013 Författare Dela Postat 28 november 2013 Sänkte men zstart till 2ml för att se ifall det möjligen är så att jag överdoserat Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 28 november 2013 Dela Postat 28 november 2013 ska du verkligen köra 3ml zeostart?vad har du för sand? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 28 november 2013 Författare Dela Postat 28 november 2013 Kz argonite.Vattenvolymen är ca 1000L Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 28 november 2013 Dela Postat 28 november 2013 Finns dom som har kar på över 1000 liter och doserar bara en ml om dagen. stirra inte blind på flaskans instruktion utan försök att få en ytterst liten färg på saliferts nitrat test. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 29 november 2013 Författare Dela Postat 29 november 2013 Absolut. Försöker hittar balansen och tyda överdoseringar etc men är svårt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Janne Postat 29 november 2013 Dela Postat 29 november 2013 Om nitraten är omätbar så är det den som begränsar exporten, jag skulle dosera mer aminosyror. /JanneSent from my GT-I9295 using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 29 november 2013 Författare Dela Postat 29 november 2013 Nitraten är omätbar. Så om jag minskar zeostarten och nitraten ökar. Ökar även exporten=inga alger bättre färg? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 29 november 2013 Dela Postat 29 november 2013 Det är ju att du har lite hög fosfat. för att bli av med den behöver du ju få upp nitraten och det får du genom tillskott av aminosyror. Alger och dålig färg hänger ihop med fosfaten. har du sedan supernollat nitrat så blir färgen annu sämre. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 29 november 2013 Författare Dela Postat 29 november 2013 Fosfaten är nere på 0.02 enligt hanna.Färgen är bra men kan bli bättre det är algerna som bildas på rutorna efter 2 dar och sanden som är problemet jag provar att lösa. Har sänkt zstart till 2ml och får köpa amino. Tycker algerna blir lite väre när zfood doserats Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 27 februari 2014 Författare Dela Postat 27 februari 2014 Doserat 5 dr amino i 4 veckor ingen skillnad på sandenHar ökat till 10dr kört i 1 vecka nu ser ingen förbätring.Börgar bli lite frustrerandeHar provar allt mellan 1-3ml zstart hittar ingen tendens till överdosering även om jag kör 3ml. Fiskbestånd6 chromis2 pallet kirurger1 gul kirurg1 achilles2 clowner1 putsfiskKänns som 1ml borde räcka med denna lilla belastning.Kan vara att 3ml z start är förmycket för att aminon ska kunna få upp nitratet så fosfaten sjunker Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 28 februari 2014 Dela Postat 28 februari 2014 Varför dammsuger du inte sanden som Wictor föreslog? Spelar ingen roll hur lite fosfat/nitrat du mäter i vattenkolumnen om det finns skit i/på sanden. Ta upp lite smutsig sand och mät värdena så får du se vilka värden det är där algerna växer och som sedan läcker ut i vattenkolumnen. - Har du silikatfilter till osmosen? - Ökad cirkulation kan säkert också hjälpa. - Strombus Bulla är en art som är bra på att hålla rent ytan på sanden (ingen erfarenhet av sjöstjärnor dock). - Min erfarenhet av amino baserad dosering är ökad algtillväxt och ingen märkbar skillnad i tillväxt eller utfärgning. Bättre att mata mer med fisk och korall foder IMHO. - Lite alger på rutorna efter några dagar är inget att bli alarmerad över heller. Hade jag inte fått alger på rutorna efter 4 dagar hade jag dock börjat bli orolig. - Ett annat tips är att skaffa magnet med rakblad om du inte använder det redan. Låt algerna på rutorna vara några dagar extra då och då och skrapa sedan ytorna. Det kommer då lossa flak av alger som algätande fiskar gärna glufsar i sig = gratis mat samt näringsexport. Att mäta värden som inte gäller i den verkliga mikromiljön där algerna trivs och sedan försöker korrigera värden på basis av detta tycker jag är fel och krånglig väg att gå, samt potentiellt ökad risk att något går fel. Se till helheten och sopa inte skiten under mattan utan dammsug istället . Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henric Postat 28 februari 2014 Dela Postat 28 februari 2014 Doserat 5 dr amino i 4 veckor ingen skillnad på sandenHar ökat till 10dr kört i 1 vecka nu ser ingen förbätring.Börgar bli lite frustrerandeHar provar allt mellan 1-3ml zstart hittar ingen tendens till överdosering även om jag kör 3ml. Fiskbestånd6 chromis2 pallet kirurger1 gul kirurg1 achilles2 clowner1 putsfiskKänns som 1ml borde räcka med denna lilla belastning.Kan vara att 3ml z start är förmycket för att aminon ska kunna få upp nitratet så fosfaten sjunkerKan aminosyrorna omvandlas och bli nitrat? Det har jag aldrig hört talas om. Jag trodde att alger, koraller tog upp syrorna och resten skummades bort. Kan någon förklara hur det går till när syrorna ombildas till nitrat? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 28 februari 2014 Dela Postat 28 februari 2014 Bakterier och koraller äter upp det och skiter ut nitrat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henric Postat 28 februari 2014 Dela Postat 28 februari 2014 Bakterier och koraller äter upp det och skiter ut nitrat.Kort och enkelt, perfekt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 28 februari 2014 Författare Dela Postat 28 februari 2014 Varför dammsuger du inte sanden som Wictor föreslog? Spelar ingen roll hur lite fosfat/nitrat du mäter i vattenkolumnen om det finns skit i/på sanden. Ta upp lite smutsig sand och mät värdena så får du se vilka värden det är där algerna växer och som sedan läcker ut i vattenkolumnen. - Har du silikatfilter till osmosen? - Ökad cirkulation kan säkert också hjälpa. - Strombus Bulla är en art som är bra på att hålla rent ytan på sanden (ingen erfarenhet av sjöstjärnor dock). - Min erfarenhet av amino baserad dosering är ökad algtillväxt och ingen märkbar skillnad i tillväxt eller utfärgning. Bättre att mata mer med fisk och korall foder IMHO. - Lite alger på rutorna efter några dagar är inget att bli alarmerad över heller. Hade jag inte fått alger på rutorna efter 4 dagar hade jag dock börjat bli orolig. - Ett annat tips är att skaffa magnet med rakblad om du inte använder det redan. Låt algerna på rutorna vara några dagar extra då och då och skrapa sedan ytorna. Det kommer då lossa flak av alger som algätande fiskar gärna glufsar i sig = gratis mat samt näringsexport. Att mäta värden som inte gäller i den verkliga mikromiljön där algerna trivs och sedan försöker korrigera värden på basis av detta tycker jag är fel och krånglig väg att gå, samt potentiellt ökad risk att något går fel. Se till helheten och sopa inte skiten under mattan utan dammsug istället .kör osmos med silkatfilter mäter 0 på tds mätarenSka prova suga sanden och se om det kommer tillbaka. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 28 februari 2014 Författare Dela Postat 28 februari 2014 kör osmos med silkatfilter mäter 0 på tds mätarenSka prova suga sanden och se om det kommer tillbaka.va mycket skit i sanden men långt ifrån ren blev den. Får köpa några djur som rör runt ordentligt i sanden.har 2 sjärnor10 nassariusBlir nog 40 nasarius tillSen möjligen sjögurka? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
remne Postat 28 februari 2014 Dela Postat 28 februari 2014 http://se.reeflex.net/tiere/364_Valenciennea_puellaris.htm gillar jag. Kul beteende och dom brukar oftast verkligen "go bonkers" på sanden. Enda nackdelen kan vara, eftersom dom filtrerar sanden, att den yr upp lite. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 28 februari 2014 Författare Dela Postat 28 februari 2014 Tyvär är min sand för grov tror jag.kör kz argonit 3-5mmAldrig sett Strombus Bulla i handlen. Pris? Mellan tummen o pekfingret Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.