Gå till innehåll

levande sten???


Karoline

Rekommenderade inlägg

Många och starka känslor som svallar kring än den ena, och än den andra handlaren, verkar det....

Har nu ingen direkt anledning att försvara just denna handlare, men tycker ändå att man bör komma med sakliga argument och helst inte föra fram andra och tredjehandsuppgifter. Jag har köpt levande sten av den aktuella handlaren (120 kr/kg varianten), och den köptes på plats. Väl hemma har jag förutom mängder med småkryp, rörmaskar, borstmaskar, en krabba osv hittat ett antal levande koraller, vilket väl inte vore troligt om han höll salthalten kring 1.008?

Eftersom jag bor nära, har jag möjlighet att kolla upp hans produkter och skötsel. Dock är jag en glad amatör, så tipsa mig gärna om vad jag bör hålla koll på när jag gör besök hos handlar´n. Återkommer sedan gärna med en rapport......

Mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker oxå att det går för långt,speciellt när det är andrahandsinformation,typ min kompis köpte........... jag har fisk därifrån,utan några problem alls,jag har köpt fisk i butiker som annonserar här,som har dött!men det är alltid en risk att köpa fisk.jag dömer ingen affär,det kan vara jag själv som gjort fel.

nä var rädd om handlarna istället,vi har inte så många............

kolla i tyskland förresten,där är ju inte alla handlare helt perfekta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd bara att det nästan alltid blir nått tjaffs på trådarna.

Så är det när folk har starka kännslor för det dom gör.

Gött att du fått tag i sten. hoppas du inte blivit avskräckt av allt snack, det blir nog bra. Ett tips kan ju vara att cirkulera stenen lite innan du slänger i den i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar bli trött på din kampanj mot en handlare här på forumet Svärd tycker att du antingen ska lugna ner dej eller öppna butik själv. Man kan ju helt klart ta upp någon gång ta upp om man blivit besviken men häxjakt på handlare tycker jag börjar bli långtråkigt. Jag skulle njuta av hanldla av dej svärd och med säkerhet veta att inte en fisk dör varken hos dej eller när jag tar hem den sen. Skulle vilja veta hur du så exakt kan säga vilken salthalt denna handlare har ??? När var du där senast å mätte??

Jag tycker du ska tagga ner. Jag säger bara som det är och jag vet att det ligger på 1,008 -1,010 (Uppmätt av 2 vänner)och fiskarna därifrån har stor dödlighet. Det finns skojare & skojare i alla brancher men du gillar tydligen att stödja oseriösa handlare. Skulle du köpa en bil av en riktig bilskojare som plastar trösklar häller sågspån i motoroljan mm? Tror inte det så varför ska du köpa fisk från en fiskskojare? Det är dina pengar men samtidigt så är du medskyldig till att han kan fortsätta i samma stil. Lite jäv** krav kan man i alla fall ställa på handlarna eller????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har varit där ett flertal gånger och köpt fisk av hånom, och jag har inget att klaga på, pigga och matvilliga nästan med en gång, inte en fisk har dött för mej och jag har blandannat köpt Zebrazoma xanthurum , Acanthurus leucosternon , Acanthurus lineatus. Och jag har inte sett några dåliga salthallter. Jag undrar om det finns någon handlare i hela sverige som inte är skojjare enligt vad man läser här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan

Nja jag vet ej hur stort detta utrymme är men nån som har ett percula 120 hemma kan väll komma med mått.

Det har varit olika diskutioner om detta med nitratfilter hemma byggen och köpta.

Finns många olika lösningar men den med sulfurkulor funkar är väll mest omtyckt. aquamedic har ett nitratfilter men detta måste man mata med nitratfilter mat. Lite bökigt tycker jag.

Kör själv med inget nitratfilter visseligen har jag inte mycket i karet just nu men nja kanske inte är nått att köpa till en början Karro.

Skulle man märka att man ha högt nitrat efter ett tag. Uppstarten får man alltid nitrat i så detta är lungt men senare så får man kolla över vad som skapar detta "skit" och ta det då tycker jag..

Lägg du pengarna på ett osmosfilter i början och ett silicat test.

Sillicater resulterar till tråkiga brunalger

Mätte själv detta i mitt kranvatten å detta låg på 3 (högt) å efter osmosen så var det 0

Säkert fler som kan komma till hjälp. Starta gjärna upp en egen tråd om detta så blir det lättare att hjälpa och hitta frågan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lämnade tillbaka nitratfiltret innan jag ens han starta upp det för jag kände att det blev för mycket att pilla med en ytterligare teknisk pryl men jag är övertygad att det är en mycket bra sak. Jag håller mig till zeosands nollnitrat till vidare i alla fall och det funkar bra tycker jag. Har sänkt nitrat från 1 mg/l till 0,5mg/l på 2 veckor och det är en busenkel metod. Råder dig också att hålla koll på kiselhalten(Silicat) och har du minsta kisel efter osmosen så skaffa ett kiselfilter som du kopplar in efter osmosfiltret. Aqua Medic har en osmos där det ingår ett kiselfilter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen är absolut inte död bara för att den är vit på insidan, det du ser är döda komprimerade stenkoraller som ÄR vita. Hur porös stenen är skvallrar om dess ålder, en äldre sten är mer porös och lättare gentemot en yngre och kompaktare sten.

Det är rätt kul att kika inuti en LS, alla borde ta och såga itu eller slå av en på mitten. Man ser tydligt hur olika organismer har borrat sig in i stenen. :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du ska tagga ner. Jag säger bara som det är och jag vet att det ligger på 1,008 -1,010 (Uppmätt av 2 vänner)och fiskarna därifrån har stor dödlighet. Det finns skojare & skojare i alla brancher men du gillar tydligen att stödja oseriösa handlare. Skulle du köpa en bil av en riktig bilskojare som plastar trösklar häller sågspån i motoroljan mm? Tror inte det så varför ska du köpa fisk från en fiskskojare? Det är dina pengar men samtidigt så är du medskyldig till att han kan fortsätta i samma stil. Lite jäv** krav kan man i alla fall ställa på handlarna eller????

Utan att ta ställning till skuldfrågan i det här fallet så håller jag helt med dig Svärd, varför är det plötsligt så jäkla ok att mygla? Tycker mig ha läst flera inlägg i det här och liknande ärenden där man nästan förvarar handlaren : "jag hade ju inte sett fisken så det är mitt fel att den levereras död" .... Skärpning!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att ta ställning till skuldfrågan i det här fallet så håller jag helt med dig Svärd, varför är det plötsligt så jäkla ok att mygla? Tycker mig ha läst flera inlägg i det här och liknande ärenden där man nästan förvarar handlaren : "jag hade ju inte sett fisken så det är mitt fel att den levereras död" .... Skärpning!!!

Bra sagt Johnny. Håller med till 100%!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att få en någorlunda bild av en handlare är det bra att höra flera personers åsikt. Därför delar även jag min.

Han har lägre salthalt i fiskkaret enligt honom själv. Hr för mig att han sa 1,0018 (om det skrivs 1,0024 som är ungefär vad som rekommenderas). Han har mycket fisk generellt. Jag har inte settt dålig fisk i karet er än i undantagsfall. Han kör inte med skummare och anväänder sig av rejäla UVC. Jag har Köpt en Xanthurus, 1 mussla, 1 anemon samt 2 diacantus av honom. Allt lever idag med undantag av en av diacantusarna. Hoppas detta ses som objektiv information och ingen smutskastning åt något håll.

Sedan liiiiite subjektivt: Jag tycker attt han generellt verkar påläst. Han i vissa fall har en åsikt som går emot vad jag tidigare hört ochh uppfattat:

*Skummare behövs inte om du kör med riktigt bra UVC och byter vatten ofta (han sa inte hur ofta).

*Det är mindre stressande för fisk med lägre salthalt. Dock inte aktuellt när man har koraller etc.

Hoppas jag inte klämmer någon av er på tårna och att det här tillsammans med alla andras åsikt får ge er en helhetsbild. Sedan tycker jag att det är BRA att vi delar med oss av vår åsikt om specifika handlare, både positiv och negativ åsikt. Summerar vi sedan vad alla har sagt är det förhoppningsvis någorlunda nära sanningen.

/Andreas A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag menade med mitt inlägg var att de kommer upp i så många trådar och blir till ett tjafs. Något som denna hobbyn konstigt nog genomsyras av. Kanske var dumt av mej att tro att mitt klumpiga inlägg skulle kunna göra något åt det så pretty please with the suger on top fortsätt skriv och tjafsa om denna handlare. Jag har själv aldrig handlat av denna handlare och kommer inte att göra det då jag endast handlar djur av Bengt på marinakvariet och har möjlighet att själv åka å titta på dom. Jag förstår att ovetande behöver varnas för oseriösa handlare men om det nu är så att denna handlare är bevisat en sådan så släng upp en banner med en varning på forumet så slipper detta ältas i trådarna. Svärd jag hoppas att du inte såg varken detta eller det förra inägget som ett angrepp på dej utan jag ville bara uttrycka att de e lite tråkigt. Hoppas detta tjafset nu hjälpt Karro_barro på traven lite med sin uppstart och att vi kan lämna just detta ämnet ifred o försöka hjälpa henne med det hon undrar. Jag tar helt å hållet på mej skulden förlåt mej Svärd o alla ni andra som tycker om att läsa om handlaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att det är bra om man framför kritik men då tycker jag att man ska låta den tredje parten få försvara sig och bli medveten om problemet, i synnerhet om personen i fråga får sitt levebröd från det. Har ni pratat med affärsinnehavaren, känner han till den här tråden? Säljaren säger att han har ett värde på 1.0018. Vad mäter säljaren och köparna sitt vatten med? Min säljare hade en hydrometer för 20kr vilket inte alls stämde överens med min refraktometer (på tal om seriösa handlare). Han har idag skaffat en refraktometer tack vare detta.

Är det någon som vet hur dödligheten ser ut för fiskar som befinner sig i låg salthalt innan introduceringen en kortare period (mindre antal parasiter) mot ev högre dödligheten som kan uppstå vid stora saltdifferenser? Jag köper själv från en butik som har låga saltvärden men samtliga fiskar och koraller har klarat detta utmärkt även om introduceringen tar ganska lång tid. Är det med andra ord befogat att döma ut en fiskhandlare som skojare baserat på att han har låg salthalt?

Sedan tycker jag att det kunde vara bra att en gång för alla redogöra för vad som får sägas och inte får sägas på forumet. När jag nämnde att jag hade en POSITIV upplevelse från Hercules i GBG i vintras blev det ett jäkla liv att man absolut inte fick föra fram någon specifik affär, ens i positivt syfte. När jag då frågade varför man inte fick dela med sig av goda erfarenheter fick jag uppmaningen att jag kunde sticka någon annanstans om det inte passade. Vilka regler gäller idag?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett forum där man inte får säga vad man tycker känns som någon gammal kvarleva från ett kommunist/diktaturstyre.

Jag anser att det är upp till varje butik/person att själva kontrollera vad som sägs om dem på nätet. Så stor är inte saltmarknaden i Sverige och så många forum finns det inte heller för den delen så att det är för mkt begärt.

Det är samtidigt en schysst service mot kunderna att svara på frågor på forum. Se tex på reefcentral och tex. Tunze-tråden... De svenska butikerna har mkt att lära och tyvärr är det bara ett fåtal som utnyttjar den möjlighet som nätet innebär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg
×
×
  • Skapa Ny...