Gå till innehåll

levande sten???


Karoline

Rekommenderade inlägg

Hej igen!

Idag så hittade jag en annons på blocket.

Det finns en kille där som säljer levande sten från bali, och den kostar 60 kr/kg.

Så jag ringde och pratade med honom och frågade lite om stenen.

Det han sa var att den inte hade några kalk alger, men den var levande.

Så nu till mina frågor...

Är det skit sten eller kommer den att funka lika bra som all annan levande sten?

Jag ska ju starta akvariet från grunden, kommer den att göra ett lika bra jobb som den lite dyrare stenen?

MVH Karro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som allt "levande" så skadar det inte att se den i verkligheten. Bra levande sten bör lukta fräscht "hav". Det bör gärna vara lite levande på den också. Men om den är bra eller dålig, det vet man inte förrän man har sett den, eller rent av när man har haft den i sin ägo ett par månader.

Att stenen inte har massor med kalkalger är väl lite av en smaksak. LS utan kalkalger behöver inte betyda att stenen är dålig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte är säker på att det är bra sten så köp den inte, dålig sten är inte värt ens 0kr/kg. Nu spekulerar jag vilt men det kanske finns en anledning till att den säljs på Blocket o inte här? :)

Förmodligen inte så dåligt spekulerat.. Alla seriösa som säljer saltprylar borde sälja dom här! :)

Det är en viss trygghet. Speciellt om man köper av en stammismedlem, ingen vill ju bli känd som en skojjare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej helt ärligt så kändes det så fel när jag pratade med honom.

Tänkte bara kolla, kunde ju ha varit värsta klippet ;)

Eftersom uppstarten kommer att ta ett bra tag så hinner jag ju kolla runt en hel del.

Levande sten är så DYRT!!

Men det finns väl en anledning :)

Har sett många med bra pris här inne med, men det värsta är ju att man inte vet om det har hänt nått........ och att det mörkas ner..

Ja ja, jag får väl kolla vidare... bästa pris just nu ligger väl på 120 kr/kg.

Mycket pengar om man ska ha 50 kg, men det är det ju värt.

/Karro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte själv beg LS för 6-7 mån sedan, vilken jag haft i kar med värme & cirk. Inte sett ett liv, tyvärr.

Men, efter att ha lagt i fin, ny LS ser jag redan efter 9 dygn att det flyttat in en hel del liv i de gamla, och även att det kommit röda fläckar på dessa. På något halvår skall man enl någon artikel jag läst inte kunna se skillnad på gammal & ny sten.

Så, varför inte pruta ned på blocket-stenen och använda dem som utfyllning, och nöja dig med att köpa kanske 20-25 kg av den dyrare stenen?

Mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte själv beg LS för 6-7 mån sedan, vilken jag haft i kar med värme & cirk. Inte sett ett liv, tyvärr.

Men, efter att ha lagt i fin, ny LS ser jag redan efter 9 dygn att det flyttat in en hel del liv i de gamla, och även att det kommit röda fläckar på dessa. På något halvår skall man enl någon artikel jag läst inte kunna se skillnad på gammal & ny sten.

Så, varför inte pruta ned på blocket-stenen och använda dem som utfyllning, och nöja dig med att köpa kanske 20-25 kg av den dyrare stenen?

Mvh Rickard

OBS, är man inte helt säker på stenen så avstå. I värsta fall så har den varit medicinerad.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han som anonserar på blocket bor i Karlstad och brukar anonsera om fiskar och LS på blocket med jämna mellanrum.

Jag har inte hört några komentarer från någon som har handlat av han. Ett ryckte på saltvattens träffen hos Gabbi sa att att han hadde nån kompis i Egypten som plocka stenen åt han.

Kommer man till en handlare och säger att man vill köpa +40kg brukar priset kunna sjunka en hel del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

världen är liten.......

Det var därifrån jag köpte "riktig" inkörd levande sten med kalkalger osv för 120 kr/kg, och den har hitintills inte gjort mig besviken (endast haft den 9 dygn). Är fortsatt full med liv, minst sagt. Stenarna har legat i hans kar åtskilliga veckor. Den billigare stenen är på ytan ren, men ligger i samma tankar och borde därför ha levande bakteriekultur med.

Det har tydligen varit en del blandade uppfattningar om denne handlare, men de flesta verkar ha varit nöjd med fiskar därifrån. Kommer själv att ha fiskar köpta därifrån i karantän (vilket man väl alltid skall ha....).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han har bra saker och det är ingen "kompis" som plockar sten till honom.

Den sista leveranse var sten från 20 - 40 meters djup fulla med små knapp-polyper och svampsorter. Har själv hjälpt killar att handla sten genom honom eftersom jag känner han lite och det finns ingen som har klagat tillbaka till mig.

Med den kvalite som har varit och som troligen fortfarande består så är priset i rejäl underkant. Sedan är det upp till var och en om man "vågar" eller "inte litar" på den handlaren man dealar med.

Det är upp till köparen att handla var man vill sålänge inte ekonomin eller tiden sätter gränserna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att stenen inte har kalkalger kan bero på många saker men behöver inte betyda att det är dålig sten.

Det kan till exempel bero på att det inte är särskilt stark belysning över akvariet, dålig åtkomst av kalcium om det enbart är så att stenen ligger i blandat saltvatten utan tillsatser, stenen har legat i botten eller kommer från ett mycket stor djup.

Du kan ju låta någon som har haft sten länge i sitt akvarium att vända på botten stenarna eller bara lyfta på de översta så finns där inte mycket kalkalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar och all hjälp........... fortsätter att kolla runt lite.

Är det något annat man bör tänka på förutom medicinering och lukt när man köper ls?

Ni som har varit i hans affär, kan ni beräta lite om den?

Välskött??

MVH Karro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är tråkigt att läsa en sådan här tråd då det tydligt visar att många inte vet vad levande sten är.

Flera handlare t. ex LInköping med över 25 år i branchen säljer förkultiverad sten där koraller och svampar tagits bort och efter det har stenen sedan cirkulerat, dvs de halvdöda eller döda djuren har fått ruttna bort och bakteriekulturen "sätta sig" innan stenen säljs.

Denna sten är helt vit och det bästa att sätta i nystartade kar eftersom man i stort sett slipper ammoniak- nitrit och algtopp. Man kan och bör alltså redan efter en vecka introducera enstaka djur i akvariet. Annars minskar bakteriehalten i stenen snabbt utan näring från karet. När man läser vad Akvarieboksförfattarna skriver rekommenderar de bara förkultiverad sten.

Om man köper färsk sten med en massa liv på har en hel del dött och ligger och ruttnar i stenen även om det inte syns. Inte att rekommendera för nystartade kar.

Har man ett akvarium i gång med fungerande bakteriekultur och skummare är ju det roligaste man kan göra att köpa litet färsk LS coh se allt som dyker upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är stenen kritvit ända till centrum så är det ingen levande sten, Levande sten betyder inte bara vad som finns vid ytan utan vad som finns inuti stenen! Om det nu är samma handlare som gillar att förstöra fisk i salthalter på 1,008 och har stenen har varit i samma kar så är den i sådana fall död och den kommer att förbli död möjligen så kan den bli levande död (Zombie?)möjligen efter ett halvår. Håller med stigigemla att de flesta här inne inte vet vad levande betyder när det gäller sten men i det här fallet så verkar köparna blåsta bara priset är en vägledning till att det är för bra för att vara sant. har sett en Loriculus som kom från han och den var körd. Den andades snabbt och fjällen hade rest sig lite har en bekant som har köpte en gul kirurg som dog efter bara några timmar, Han fick en ny som också dog. Jag själv kommer att undvika denna handlare som pesten då jag inte anser han som seriös han har inte ens svarat på några enkla frågor som jag har ställt . Nä fy f' sådana handlare klarar vi oss utan vi är värda bättre!!

Tack för mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig, som jag förstod saken så handlade det inte om att stenen var vit utanpå, stenen hade ju klyvts och var vit och död inuti. Då torde väl stenen vara i stort sett död? Eller har jag fatta helt fel? Är en sten som är vit och död inuti inte död? Då kanske namnet Levande Sten bör bytas mot något mer passande? OBS inte menat som kritik, jag har aldrig klyvt mina stenar och kontrollerat dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar och all hjälp........... fortsätter att kolla runt lite.

MVH Karro

Skall du köpa 50Kg med en gång så lär du kunna få ner priset till 80-100:-/kg

borde vara en goodwill från handlaren att få sålt nått å får man köpa Sten billigt så kommer man ju tillbaka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar bli trött på din kampanj mot en handlare här på forumet Svärd tycker att du antingen ska lugna ner dej eller öppna butik själv. Man kan ju helt klart ta upp någon gång ta upp om man blivit besviken men häxjakt på handlare tycker jag börjar bli långtråkigt. Jag skulle njuta av hanldla av dej svärd och med säkerhet veta att inte en fisk dör varken hos dej eller när jag tar hem den sen. Skulle vilja veta hur du så exakt kan säga vilken salthalt denna handlare har ??? När var du där senast å mätte??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg
×
×
  • Skapa Ny...