Gå till innehåll

eldräkor mot vita prick


T1976

Rekommenderade inlägg

Ett tips som åtminstone verkar fungera hos för mig. Vid byte av kar fick både min Doris och den Gula kirurgen vita prickar. Satte de i karantänkar men de mådde dåligt - speciellt dorisen som vägrade äta. Satte tillbaka de i huvudkaret för 2 dagar sen och till min stora förvåning blev de kanonpolare med eldräkorna. De lät nämligen räkorna klättra på dem helt enkelt naffsa i sig parasiterna (eller kanske bara det vara skönt att bli kliad - vad vet jag). Nu 2 dagar senare är Kirurgen fri från synliga prickar och Dorisen har säkert blivit av med mer än hälften (hon såg såg riktigt illa ut ett tag) - Aptiten är också tillbaka. Någon som har erfarenhet av detta beteende sen tidigare? Bifogar ett par halvbra bilder på samarbetet. post-7873-14468931175796_thumb.jpg

post-7873-14468931175604_thumb.jpg

post-7873-14468931175712_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att jag lyfter fram detta är att vita prickar verkar vara en ganska vanlig åkomma man vill komma till bukt med - det föreslås massor med lösningar i forumet men just räkor som av ren tillfällighet råkade bli min lösning (vet dock inte om den är permanent) inte nämns (iaf inte tillräcklig ofta för jag som nybörjare ska lyckats hitta den). En sån helt naturlig lösning(om den fungerar) måste ändå vara att föredra före medicinering. Nu kommer jag iofs skaffa mig UVC också för framtiden men just nu är räkorna helt klart mina favoriter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ställer in mig i ledet. Hade en gul kirurg som åkte på vita prick. Mina putsarräkor (Lysmata amboinensi) "jobbade" i 2 dagar med fisken, sen var allt borta och har inte fått tillbaka det. Jag hade både UVC, medicin och ett karantänkar redo för fisken. Men avvaktade

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häftigt är det! Men de andra som har råkat ut för prick här...hade ni nån form av putsarräkor i karet då?Det verkar väldigt vanligt att man har räkor..men man kanske börjar medicinera/ köra uvc direkt?Svårt att ha is i magen kan jag tänka! Fisken kanske inte uppsöker en putsare förenns det är nödvändigt typ? och det kanske beror på antal fisk/räkor om det ska funka med naturens egen metod?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har putsare, den vanliga sorten. Dock två honor som är väldigt fega. Fiskarna sökte upp dem, men fick knappt ngn hjälp alls. Bara ngn sekund här o där. Funderar p att skaffa två hanar o se om de kan "tuffa till" dom. Mina prick är borta sedan 3 dygn av medicinering, men kan säkerligen blossa upp igen när som helst. Baksidan nummer ETT av denna hobby.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla för input.

En kombination kan säkert vara en bra lösning.

1) Inte stressa patienten.

2) medicinering och om möjligt putsare - punktinsats för patienten

3) UVC i förebyggande syfte.

ps har nu skaffat ett UVC som ska få gå fram till 10-12 veckor för sanering i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte att putsarräkor kan kurera fisk från vitaprick tyvärr.

Möjligen kan de ta ett fåtal parasiter som inte hunnit sätta sig ordentligt. Såvitt jag förstått så sätter parasiterna sig under huden på fisken?

Precis så är det, är nog mer bara att fisken är mer villig att bli "kliad", finns inget dokumenterat att räkor hjälper mot prick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Möjligen kan de ta ett fåtal parasiter som inte hunnit sätta sig ordentligt. QUOTE]

Det är säkert så men kan man inte se det som en del av kuren att bli av med parasiter som ännu inte hunnit sätta sig? Jag är ingen expert på detta men mina fiskar mådde mkt bättre av räkornas arbete. Nu hoppas jag att UVC också gör sitt. Som jag förstår det ska man inte medicinera (enligt visa) samtidigt som man kör UVC men skulle prickarna komma tillbaka ska jag testa medicinering innan jag går på med UVCn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...