Bliaze Postat 26 augusti 2005 Dela Postat 26 augusti 2005 Var.och.köppte.min.första.levandesten.ida.för.att.starata.upp.mitt.första.saltkar....När.stenen.var.i.vattnet.så.så.ja.efter.en.liten.stund.att,det.kröp.en.sjösjärna.på.laset....VAD.SKA.JA.ÖRA?Nybörjare.som.ja.är.vet.ja.inentin.omsjöstjärnor,,,ar.nu.massa.fråor.Kommer.den.att.överleva?har.ju.bara.haft.vatten.i.akvariet.1da...Vad.äter.den?Vad.kan.ja.mer.itta.för.överaskninar.i.mina.levande.stenar?Mina.värden.som.ja.mätt.är:Ph=8,3NO3=Ca2-5NO2=0,1Nh4=0,25Jättetacksam.för.alla.svar.ja.kan.få!Även.per.telefon.uppskattas!0735072227Ps.mitt.tanentbor.är.trasit!Därför.vissa.bokstäver.saknas! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 26 augusti 2005 Dela Postat 26 augusti 2005 Du ska köpa ett tangentbord i stället för koraller Hur stor är sjöstjärnan, vilken färg? Det finns ganska många småsmå sjöstjärnor som är helvita som brukar komma emd stenen, jag har haft en handfull sådana från första dagen. Den blir inte större än ett par milimeter och borde klara sig. Hade även pyttesmå ormstjärnor, men dem har jag inte sett till på ett tag, säkert blivit mat åt mina borstmaskar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bliaze Postat 26 augusti 2005 Författare Dela Postat 26 augusti 2005 Du ska köpa ett tangentbord i stället för koraller Hur stor är sjöstjärnan, vilken färg? Det finns ganska många småsmå sjöstjärnor som är helvita som brukar komma emd stenen, jag har haft en handfull sådana från första dagen. Den blir inte större än ett par milimeter och borde klara sig. Hade även pyttesmå ormstjärnor, men dem har jag inte sett till på ett tag, säkert blivit mat åt mina borstmaskar.Nu.ittar.ja.2.st.dom.är.ljusbruna/orana.Ca2cmvet.du.om.värdena.som.ja.ar.är.bra.för.dom.små?Tack.för.svaret! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Klubbsson Postat 26 augusti 2005 Dela Postat 26 augusti 2005 Man brukar låta vattnet stå ett par dagar innan man lägger ned sten. Det kan vara någon variant av denna gynnare som du har fått med https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=131&Itemid=69 Se till att du har god cirkulation, försök inte att mata dom, se till att skummaren går bra, Följ förändringarna i ditt vattenvärde. Så har du gjort vad du kan för att dom ska överleva. Just nu är vattenvärdena helt ok för ett nystartat kar, Det är nästan igen ide att försöka justera dom innan akvariet börjar bli inkört. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 26 augusti 2005 Dela Postat 26 augusti 2005 Du kan titta igenom den här sidan och se om du hittar något vettigt, en guldgruva om jag får säga mitt... när man förstått hur sidan är uppbyggd.http://www.wetwebmedia.com/seastaridfaqs.htm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 27 augusti 2005 Dela Postat 27 augusti 2005 55 spänn för ett tangentbord på webhallen i sthlm C. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Niclas Postat 27 augusti 2005 Dela Postat 27 augusti 2005 :skrattar: Han kan hämta ett gratis hos mig, bara vi slipper alla punkter!!! Nä nu var jag elak... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 27 augusti 2005 Dela Postat 27 augusti 2005 Han är verkligen hårt ansatt den stackaren. Kanske dax för en ny tråd "Stöd Bliaze" sätt in 100 kronor på PG xxx.xxxx OBS, det är ett frivilligt bidrag för att han ska kunna använda mellanslag... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 27 augusti 2005 Dela Postat 27 augusti 2005 detta börjar likna klassisk pennalism......heter det penna--- när det handlar om tangentbord förresten?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bliaze Postat 27 augusti 2005 Författare Dela Postat 27 augusti 2005 Han är verkligen hårt ansatt den stackaren. Kanske dax för en ny tråd "Stöd Bliaze" sätt in 100 kronor på PG xxx.xxxx OBS, det är ett frivilligt bidrag för att han ska kunna använda mellanslag...HALLÅ!!!!HAN HAN HAN???????Vem har sagt att jag är en han?HON, TACKAR!Är det bara männ som sysslar med akvarium eller?KramPS!Mitt tangentbort fungerar fortfarande inte, jag sitter bara vid en annan dator Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 27 augusti 2005 Dela Postat 27 augusti 2005 Förlåt. Jag tänkte det som första tanke när jag hde skrivit det. Jag ber hemskt mycket om ursäkt för min dumhet och sexism. Jag skäms. På riktigt. Och jag ska i fortsättningen inte gnälla på dina prickar utan försöka svara på dina frågor och funderingar efter bästa förmåga Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Niclas Postat 27 augusti 2005 Dela Postat 27 augusti 2005 Sorry, trodde oxå att du var en han... alldeles för mycket gubbar i den hobbyn... o läser man din profil så framgå det ganska väl.... Hursomhelst välkommen till SG! o anmäl dig gärna till Stockholms Saltvattensförening! Maila Gabbi på: gabriella.ekstrom@chello.se Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bliaze Postat 28 augusti 2005 Författare Dela Postat 28 augusti 2005 Det var bättre!accepted.Koster det något att vara med där? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Niclas Postat 28 augusti 2005 Dela Postat 28 augusti 2005 Näpp det är bara en samling tokar som gillar salt och brukar träffas några ggr/år hemma hos nån som visar sin burk med fika o lite bullar. Grundare är Gabriella Ekström.Här är en länk till den oficiella tråden här på forumet: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=4312 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bliaze Postat 28 augusti 2005 Författare Dela Postat 28 augusti 2005 Sickar jag ett mail bara och säger att jag vill vara med er och fika? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Niclas Postat 28 augusti 2005 Dela Postat 28 augusti 2005 japp, skicka ett mail till gabriella.ekstrom@chello.se berätta vem du är så lägger hon upp dig på maillistan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
uffe2 Postat 28 augusti 2005 Dela Postat 28 augusti 2005 Ha-ha-ha !! Ibland så trampar man rakt i klaveret.Nu finns det i alla fall minst två tjejer på forumet....och typ 1000 grabbar,Förlåt. Jag tänkte det som första tanke när jag hde skrivit det. Jag ber hemskt mycket om ursäkt för min dumhet och sexism. Jag skäms. På riktigt. Och jag ska i fortsättningen inte gnälla på dina prickar utan försöka svara på dina frågor och funderingar efter bästa förmåga Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bliaze Postat 28 augusti 2005 Författare Dela Postat 28 augusti 2005 Vilket urval vi tjejer har då Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 28 augusti 2005 Dela Postat 28 augusti 2005 Nej då jag får mail då någon blir medlem så visst finns det fler tjejer på forumet!/moderator Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bliaze Postat 28 augusti 2005 Författare Dela Postat 28 augusti 2005 Skönt!Men tillbaka till mina små snyltare som följde med stenen,Den kom även med en(eller fler?) liten vit mask typ 4 mm som kryper på klaset (euuu)kan den vara kvar? ser rätt så äcklig ut... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 29 augusti 2005 Dela Postat 29 augusti 2005 Angående sjöstjärnorna så brukar det komma med en uppsjö av stjärnor som finns i stenen. De flesta är så små att de inte går att mata. De kommer att försöka överleva genom att knapra micromat och alger som stenen producerar.De finns också i alla möjliga färger och storlekar men generellt sett så brukar de inte vara elaka om de inte är lite större/tjockare. Har du sett några stycken så är chansen stor att du har enormt många i stenen. Kolla efter olika färgvarianter och ta det lungt. Är stenen levande och fin så kommer det vara svårt att ta död på sådana djur som har klarat hela resan hem till akvariet.När det gäller maskar så är de vanligtvis väldigt bra att ha som nedbrytare i akvariet och det går att konstatera att du har många maskar i ditt akvarium. Framförallt stenen brukar hysa mycket maskar och små nedbrytare som vanligtvis kommer fram under natten.Akta dig bara för att ta i dem med händerna. En del har väldigt mycket borst som fastnar i händer och på armar vilket gör ont och kan leda till infekterade sår.OM du skulle hitta en stor mask under en natt eller se en som du inte kan hitta ett slut eller början på så försök att fota den för att få id så att det inte är en potentiell korall/fisk ätare.Annars är du bara varmt välkommen till hobbyn och lycka till. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 29 augusti 2005 Dela Postat 29 augusti 2005 Ja just det... freaka inte över maskarna bara för att de är äckliga. De är väldigt bra till att hålla rent och städa undan rester av döda fiskar, mat och dylikt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bliaze Postat 29 augusti 2005 Författare Dela Postat 29 augusti 2005 Tack för ett jättebra svar! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 29 augusti 2005 Dela Postat 29 augusti 2005 np... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 29 augusti 2005 Dela Postat 29 augusti 2005 Jag har en mask som heter Sixten. När de är så stora att man döper dem bör nog ha dem under uppsikt... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.