Gå till innehåll

Akut-hjälp!!


Bliaze

Rekommenderade inlägg

Var.och.köppte.min.första.levandesten.ida.för.att.starata.upp.mitt.första.saltkar....

När.stenen.var.i.vattnet.så.så.ja.efter.en.liten.stund.att,det.kröp.en.sjösjärna.på.laset....

VAD.SKA.JA.ÖRA?

Nybörjare.som.ja.är.vet.ja.inentin.omsjöstjärnor,,,

ar.nu.massa.fråor.

Kommer.den.att.överleva?har.ju.bara.haft.vatten.i.akvariet.1da...

Vad.äter.den?

Vad.kan.ja.mer.itta.för.överaskninar.i.mina.levande.stenar?

Mina.värden.som.ja.mätt.är:

Ph=8,3

NO3=Ca2-5

NO2=0,1

Nh4=0,25

Jättetacksam.för.alla.svar.ja.kan.få!

Även.per.telefon.uppskattas!

0735072227

Ps.mitt.tanentbor.är.trasit!Därför.vissa.bokstäver.saknas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska köpa ett tangentbord i stället för koraller ;)

Hur stor är sjöstjärnan, vilken färg?

Det finns ganska många småsmå sjöstjärnor som är helvita som brukar komma emd stenen, jag har haft en handfull sådana från första dagen. Den blir inte större än ett par milimeter och borde klara sig. Hade även pyttesmå ormstjärnor, men dem har jag inte sett till på ett tag, säkert blivit mat åt mina borstmaskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska köpa ett tangentbord i stället för koraller ;)

Hur stor är sjöstjärnan, vilken färg?

Det finns ganska många småsmå sjöstjärnor som är helvita som brukar komma emd stenen, jag har haft en handfull sådana från första dagen. Den blir inte större än ett par milimeter och borde klara sig. Hade även pyttesmå ormstjärnor, men dem har jag inte sett till på ett tag, säkert blivit mat åt mina borstmaskar.

Nu.ittar.ja.2.st.dom.är.ljusbruna/orana.

Ca2cm

vet.du.om.värdena.som.ja.ar.är.bra.för.dom.små?

Tack.för.svaret!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar låta vattnet stå ett par dagar innan man lägger ned sten. Det kan vara någon variant av denna gynnare som du har fått med https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=131&Itemid=69

Se till att du har god cirkulation, försök inte att mata dom, se till att skummaren går bra, Följ förändringarna i ditt vattenvärde. Så har du gjort vad du kan för att dom ska överleva. Just nu är vattenvärdena helt ok för ett nystartat kar, Det är nästan igen ide att försöka justera dom innan akvariet börjar bli inkört.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han är verkligen hårt ansatt den stackaren.

Kanske dax för en ny tråd "Stöd Bliaze" sätt in 100 kronor på PG xxx.xxxx OBS, det är ett frivilligt bidrag för att han ska kunna använda mellanslag...

HALLÅ!!!!

HAN HAN HAN???????

Vem har sagt att jag är en han?

HON, TACKAR!

Är det bara männ som sysslar med akvarium eller?

Kram

PS!

Mitt tangentbort fungerar fortfarande inte, jag sitter bara vid en annan dator :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt. Jag tänkte det som första tanke när jag hde skrivit det.

Jag ber hemskt mycket om ursäkt för min dumhet och sexism. Jag skäms. På riktigt.

Och jag ska i fortsättningen inte gnälla på dina prickar utan försöka svara på dina frågor och funderingar efter bästa förmåga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha-ha-ha !!

Ibland så trampar man rakt i klaveret.

Nu finns det i alla fall minst två tjejer på forumet....och typ 1000 grabbar,

Förlåt. Jag tänkte det som första tanke när jag hde skrivit det.

Jag ber hemskt mycket om ursäkt för min dumhet och sexism. Jag skäms. På riktigt.

Och jag ska i fortsättningen inte gnälla på dina prickar utan försöka svara på dina frågor och funderingar efter bästa förmåga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående sjöstjärnorna så brukar det komma med en uppsjö av stjärnor som finns i stenen. De flesta är så små att de inte går att mata. De kommer att försöka överleva genom att knapra micromat och alger som stenen producerar.

De finns också i alla möjliga färger och storlekar men generellt sett så brukar de inte vara elaka om de inte är lite större/tjockare.

Har du sett några stycken så är chansen stor att du har enormt många i stenen. Kolla efter olika färgvarianter och ta det lungt. Är stenen levande och fin så kommer det vara svårt att ta död på sådana djur som har klarat hela resan hem till akvariet.

När det gäller maskar så är de vanligtvis väldigt bra att ha som nedbrytare i akvariet och det går att konstatera att du har många maskar i ditt akvarium. Framförallt stenen brukar hysa mycket maskar och små nedbrytare som vanligtvis kommer fram under natten.

Akta dig bara för att ta i dem med händerna. En del har väldigt mycket borst som fastnar i händer och på armar vilket gör ont och kan leda till infekterade sår.

OM du skulle hitta en stor mask under en natt eller se en som du inte kan hitta ett slut eller början på så försök att fota den för att få id så att det inte är en potentiell korall/fisk ätare.

Annars är du bara varmt välkommen till hobbyn och lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...