Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Jo, det är ju rätt jobbigt med det där, och som många säger, det bästa man kan göra är låta bli att handla från ett ställe som man haft problem med, det är ju en sak Svenska konsumenter verkar ha totalt glömt bort, att vi "röstar med våra pengar", om vi köper från ett ställe, så växer dem på bekostnad av andra ställen, likadant om vi alltid köper billigt istället för kvalité, då kommer kvalitetsprodukterna försvinna och bytas ut mot billiga produkter, sen undrar folk varför kvalitén sjunker, jo för att majoriteten har rösta med sina pengar och enda sättet att konkurrera i en sån värld är med lägre priser och därmed sämre kvalitet, det är extremt enkla samband men få verkar se orsak och verkan i detta fallet.

Och det intressantaste av allt, är ju att det väldigt ofta är billigare i det långa loppet med den bättre produkten, eller det dyrare djuret som har blivit väl behandlat. Dör 50% av fiskarna i medel ifrån en handlare, så måste man ju räkna med att priset på deras fiskar är det dubbla mot det som står på prislappen...

Lider med dig att du förlorar så mycket fisk, har även jag varit med om butiker med mycket högre dödstal än andra och det suger, speciellt när man tror det är ens eget fel. Det jag lärt mig är att med de butiker som inte karantänför är just att köpa fisk precis innan de får in nya sändningar, så att man får väl-ingången fisk, då är det mycket mer sällan man förlorar dem, vilket ju verkligen visar på att det är konditionen på fiskarna som är det som påverkar överlevnaden, tyvärr missar man då de ovanligare fiskarna som försvinner på en dag eller så. Om människor vägrade köpa icke-karantänförd fisk så skulle det ju sluta handlas med det i ett nafs och alla skulle ha fina karantänsystem, men det kommer ju inte att ske då människors vill ha begär och girighet är mycket starkare än deras eftertanke och försiktighet.

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Postat

Ofta tror jag att butiker behöver få bättre feedback från konsumenterna. Vi måste berätta för dem om vi är missnöjda och framför allt om det är något man tycker de skall förbättra. I regel tar de det bra om man är saklig och tydlig med vad man tycker.

Sedan tror jag som Benighted att generellt så köper folk det som är billigast som det inte är väldigt tydliga fördelar med det dyrare alternativet. Att Rusta och ÖoB säljer bra vilket visar att det inte bara gäller fisk.

Postat

Du har helt rätt!!

Jag pratade med en handlare och undrade varför de var lite dyrare (slog på 20-50 kr per fisk) då förklarade han det med karantän för mig och förklarade även att just den butiken jag köpt min fisk hos inte kör karantän, men de har ändå mage att nästan köra samma pris som den butiken med karantän. Han sa att fisken egentligen inte var så dyr, men pga att så mycket fisk dör så måste de ha höga priser.

Tråkiga blir med denna handlaren att de knappt har någon fisk för ganska många dör.

Postat

Det borde vara handlarnas intresse att ha en riktig karantän för att höja överlevnads % till kund eller är det bättre att sälja mer fisk och kanske tjäna lite mera.

Det som stör mig i många trådar som denna är att en stor del är villiga att riskera det övriga fisk beståndet man redan har i sitt kar.

Även om en karantän inte är 100% säker så får man en fisk som är lugnare och förmodligen har fått äta upp sig efter resan.

En butik som har en riktigt fin karantän är Triton med 3st olika system som alltid rengörs med klorin o osmosvatten innan nästa leverans ska i och det är väl bara att ta av hatten för en sådan service.

Handlar man i en butik som inte har dom möjligheterna så boka fisken och låt den gå kvar i butiken någon vecka om det är möjligt,pröva med en liten handpenning på fisken och dör den får väl handlaren ta kostnaden.

Eller ska man plocka fisken direkt efter leverans och sedan ta död på den för man inte har kunskap om hur en fisk i låg salthalt och ph ska vattnas in.

Patrik

Postat
Ofta tror jag att butiker behöver få bättre feedback från konsumenterna. Vi måste berätta för dem om vi är missnöjda och framför allt om det är något man tycker de skall förbättra. I regel tar de det bra om man är saklig och tydlig med vad man tycker.

Sedan tror jag som Benighted att generellt så köper folk det som är billigast som det inte är väldigt tydliga fördelar med det dyrare alternativet. Att Rusta och ÖoB säljer bra vilket visar att det inte bara gäller fisk.

Tyvärr verkar inte alla butiker kunna hantera feedback utan blir som en arg tonåring och vägrar svara. Jag skrev för bara nån vecka sen om en stor butik i norra Stockholm men den tråden stängdes snabbt av moderatorer som inte ville att den skulle spåra ur som liknande trådar om den butiken gjort. Jag hade dock samtidigt skrivit till den butiken och ifrågasatt deras hantering av koraller och fiskar. Jag skrev det på ett väldigt konstruktivt sätt då jag inte ville att det skulle uppfattas som gnäll eftersom jag var seriöst intresserad av att se vad de hade för anledning till varför dem gjorde som dem gjorde. Ändringarna de skulle behöva göra för att åtminstone ha någorlunda välmående djur var så små och billiga att det var jättedumt att inte göra dem. Fick dock aldrig något svar på det mailet så jag skrev ett till mail och frågade vänligt ifall dem sett vad jag skrivit till dem och bad dem återkomma. Efter en vecka och fortfarande inget svar så vart jag förbannad och frågade varför dem vägrade svara på mina frågor... Fick ju självklart inget svar på det heller.

Postat

Jag som fortfarande kallar mig nybörjare efter 6 månader, har inget annat val än att lita på min handlare. Skriver de salt 1,24 så litar jag på det (dumt nog), säljer min handlare fisk till mig så litar jag på dem att de ska överleva (jag köper inte fisk av dem för att jag tror de ska dö)

Jag har haft ciklider och diskus i över 20 år, aldrig haft de problemen med de fiskarna (inte ens med viltfångade) det är precis som vi konsumenter ska köpa att 50% av fisken ska dö och du får skylla dig själv. Om handlaren istället börjar ta sitt ansvar så hade inte ens denna tråden funnits.

Postat

Nej men visst det är helt klart tråkigt, men jag tror dock oavsett om de svarar dig eller ej så har de tagit åt sig av det du meddelat dem. Sedan så tycker jag att de borde visa lite tacksamhet över att du faktiskt hörde av dig till dem om att du tog dig tid att hjälpa dem att förbättra sin verksamhet.

Till butiker som får klagomål/tips på förbättring: Ta åt er av den feedback ni får! Även om det är svårt ibland så svara artigt och be om ursäkt för det inträffade och förklara varför det är var på det ena eller andra viset.

Postat
Nej men visst det är helt klart tråkigt, men jag tror dock oavsett om de svarar dig eller ej så har de tagit åt sig av det du meddelat dem. Sedan så tycker jag att de borde visa lite tacksamhet över att du faktiskt hörde av dig till dem om att du tog dig tid att hjälpa dem att förbättra sin verksamhet.

Till butiker som får klagomål/tips på förbättring: Ta åt er av den feedback ni får! Även om det är svårt ibland så svara artigt och be om ursäkt för det inträffade och förklara varför det är var på det ena eller andra viset.

Ja, precis. Hade de bara förklarat sig så kan man ju alltid ha överseende. Jag hade gärna velat bli kund hos dem om jag kunde känna att djuren inte for illa men när man inte ens får något svar så känns det ju som att dem inte ens är intresserade av att göra det bättre

Postat
D

Handlar man i en butik som inte har dom möjligheterna så boka fisken och låt den gå kvar i butiken någon vecka om det är möjligt,pröva med en liten handpenning på fisken och dör den får väl handlaren ta kostnaden.

Bästa rådet i tråden! Är ju inte direkt ovanligt att göra så och de flesta handlare brukar gå med på bokningar utan problem.

Postat
Men varför skulle handlaren gå med på att boka fisk och låta den gå kvar? De vet att de får sålt den ändå.

För att bra service är den absolut bästa av affärsidéer. Att butik som ger bra service får nöjda och återkommande kunder är för mig helt självklart.

Postat
Men varför skulle handlaren gå med på att boka fisk och låta den gå kvar? De vet att de får sålt den ändå.

Personligen har jag inte varit med om att en handlare nekat en bokning, någonsin.

Postat
Personligen har jag inte varit med om att en handlare nekat en bokning, någonsin.

I min lokala butik kan man boka den nån/några dagar max, det gör jag om det är relativt nyanländ fisk, men längre än så går inte, så man kan ju inte boka den i nån vecka som krävs för att den ska återhämta sig ordentligt.

Postat

Jag menar att för fisken eller korallerna tar det dagar om inte veckor innan dom vant sig till ditt ph ifall du skulle ha ett annat ph. Det är ungeför som att stoppa dig uppe på K2 eller annan plats du klarar dig men dom första dagarna blir det jobbigt att andas och du lär vara rätt slö. Eller menar du att du vänjer dig inom tex 30-120 minuter?

Postat

Kompisen som håller på med bla diskus fick in fisk som behövde ph 4 så det var bara att se till att vattnet var på det för att sedan långsamt höja ph.

Postat

Samma för mig när jag höll på med Henkel Nhamunda "en jäkla fin Diskus"[h=1][/h]

Postat

Enligt inkoppningsguiden på RC så tycker de att det enda du verkligen behöver kontrollera när du köper en ny fisk är att karantänskaret har samma salthalt som påsen fisken kommer i. De säger att man inte ska hålla på att droppa in nytt vatten utan se till så att fisken snabbt kommer i vatten med bättre ammonium och syrehalt.

Efter det kan man långsamt ändra salthalten så att det matchar displaytanken och efter X veckor karantän pytsa i fisken i displaytanken.

Postat
Enligt inkoppningsguiden på RC så tycker de att det enda du verkligen behöver kontrollera när du köper en ny fisk är att karantänskaret har samma salthalt som påsen fisken kommer i. De säger att man inte ska hålla på att droppa in nytt vatten utan se till så att fisken snabbt kommer i vatten med bättre ammonium och syrehalt.

Efter det kan man långsamt ändra salthalten så att det matchar displaytanken och efter X veckor karantän pytsa i fisken i displaytanken.

Ja, fast då får du också justera ned pH(genom att bubbla CO2) i karantänskaret till samma pH som det är i påsen. Och sedan i lugn och ro bubbla luft i karantänskaret och pH höjs till normal nivå. Finns riktlinjer för hur fort fiskar ska klara viss höjning i pH men har det inte i huvudet.

/ David

Postat
Ja, fast då får du också justera ned pH(genom att bubbla CO2) i karantänskaret till samma pH som det är i påsen. Och sedan i lugn och ro bubbla luft i karantänskaret och pH höjs till normal nivå. Finns riktlinjer för hur fort fiskar ska klara viss höjning i pH men har det inte i huvudet.

/ David

Dubbelkollade tråden från RC, och du har rätt. Han nämner att det är bra att kolla så att pH i påsen är inom "acceptabla" värden i förhållande till karantärskaret.

Eftersom OP säger att butiken hade salthalt på 1021 medans han själv håller 1025 så kanske 0,5-1 h droppaklimatisering är lite för stor/snabb saltchock för fiskarna?

Postat

Squba

Jag vet inte vart de fått detta ifrån. Jag tror det är en dragen erfarenhet på fel sätt och det tror jag också att Davids tabeller gjort

Sanningen är att när du transporterar fisk så utsöndrar de två saker - koldioxid och ammonium. Koldioxiden sänker pH:t och det är tur det. Ammonium i form av ammonium (NH4) är ofarligt och dödar inte fisk. Ammoniak (NH3) däremot är dödande i låga nivåer. Ammonium och ammoniak är två sidor av samma mynt - ammonium (NH4) är ammoniaks (NH3) jon. ammoniak i sig är en gas. Förhållandet mellan ammonium och ammoniak är beroende av pH. Vid ett högt pH så är det mer ammoniak - vid ett lågt pH så är det mer ammonium. Vid pH 6 (atmosfärtryck och 25 grader) är uppgår den fria ammoniaken NH3 till 0,06 %, pH 6,5 -> 0,18 % ammoniak, pH 7 -> 0,57 % ammoniak, pH 7,5 -> 1,8 % ammoniak, pH 8 -> 5,4 % ammoniak, pH 8,5 -> 15 % ammoniak och pH 9,5 (ungefär) ger 50% ammoniak.

Ju längre fisken är i påsarna ju lägre blir pH och ju mer ammonium ansamlas det. Ammoniumet i vattnet kommer också att ha ett visst förhållande till ammoniumet i blodet. Blodet har ett lite högre pH än vattnet och påverkas inte så mycket av koldioxiden. Utsöndringen av ammonium är dock en aktiv process, vilket innebär att fisken kan utsöndra ammonium mot en koncentration så under transporten är en risk för ammoniakförgiftat blod liten fastän pH där är högre. Normala transporttider (under 10 - 15 timmar) innebär normalt inte så mycket - fisken hinner inte utsöndra så mycket ammonium och ammoniumkoncentrationen i blodet blir inte så hög. Vid längre transporter blir det annorlunda. Då har man en påse med lågt pH och mycket ammonium. Börjar man då koppa med perfekt vatten så kan katastrofen inträffa. pH stiger (i vatten och blod) - ansamlat ammonium omvandlas till ammoniak - fisken dör. Från dessa iakttagelser så har en del dragit slutsatsen att det bästa är att ta fisken och stoppa den direkt i karantänskaret. Detta fungerar för det mesta men min erfarenhet har gett mig en del motstridande upplevelser. Att stoppa i fisken direkt är oftast beroende på art och transportförhållanden. Jag har tidigare gjort så att när fisk har varit väldigt kritisk kondition tagit den direkt i det nya vattnet. Har fungerat ibland men inte alltid. Om jag däremot packar om fisken utan vattenbyte - egentligen öppnar jag påsen - blåser in nytt syre och förpackar igen - så klarar sig de flesta fiskar bara de har livstecken vid öppnandet av påsen första gången. Vet att fler använder metoden men har inget bra svar varför den fungerar

Jag har också råkat ut för att jag tagit fisk och slängt direkt i det nya vattnet och fisken gjort några snurr och dött. I dessa fall så har ammoniumhalten i blodet blivit så hög att när fisken kommit i det nya vattnet har den snabba pH höjningen i blodet gjort att fisken blivit ammoniakfögiftad via blodet direkt. Jag testade det en gång genom att jag bara stoppade i en Bright Blue direkt i det nya vattnet. Den stendog (det var 50 yngel i påsen och den var transporterad i 48 timmar) efter några inledande snurr. Då sänkte vi ph i mottagningskaret till under 7 (Davids metod med koldioxid) och tog några fiskar och la in. Ingen reaktion. Sedan la vi i alla - direkt. Lät karet stå under första dygnet och pH gick upp naturligt till över 8. Inte en fisk dog utan det var den bästa leverans av den arten jag varit med om.

Det här och en del andra erfarenheter har lett till en metodik där pH:t i mottagningskärlet sänks till under 7 med hjälp av koldioxid. Det vattnet används sedan till att koppa in fisken under lugna förhållanden. Efter ca en timme med upprepande koppningar lyfts fisken bara över i sitt kar (fortfarande pH under 7) - cirkulationen slåss på och pH stiger under första dygnet till normala förhållanden. Vissa fiskar som jag av erfarenhet vet fungerar lyfts direkt i karet med det lägre pH:t utan koppning. Vilka arter - ja det blir min hemlighet :) Jag har testat med ammoiunblockerare i salt men den beskrivna metoden fungerar bäst - åtminstone för mig.

MVH Lasse

Postat

Hej. vet vem ni menar och köper själv mina firrar där eller på ett annat ställe.

Nämnda ställe har jag iaf inte haft stora problem med, endast nån gång har det blivet dödsfall, men då har jag bara åkt raka vägen och fick ny fisk i samma prisklass..

Men inkoppar som många andra runt en timme.. pytsar bara lite vatten i påsen åt gången som den sakta vänjer sej vid akvariets vatten.

Men rätt ska va rätt, bara att påpeka, bäst e väl å spara deras vatten innan man inkoppar så man kan bevisa salthalt, nått annat kommer ja ej på just nu.

Postat
Hej. vet vem ni menar och köper själv mina firrar där eller på ett annat ställe.

Nämnda ställe har jag iaf inte haft stora problem med, endast nån gång har det blivet dödsfall, men då har jag bara åkt raka vägen och fick ny fisk i samma prisklass..

Men inkoppar som många andra runt en timme.. pytsar bara lite vatten i påsen åt gången som den sakta vänjer sej vid akvariets vatten.

Men rätt ska va rätt, bara att påpeka, bäst e väl å spara deras vatten innan man inkoppar så man kan bevisa salthalt, nått annat kommer ja ej på just nu.

Men jag koppar in på samma sätt från alla 4 olika butiker, men från specifik butik så dör ca 50%. Jag köpte en clownkirurg av butiken som dog på en dag, jag åkte dit och sa vad som hänt och de sa "jaha det var tråkigt, de är svåra". Det svaret ger mig som kund noll förtroende för butiken.

Det enklaste för mig är att sluta handla där då det finns andra butiker med saltvatten också.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...