Nille83 Postat 2 januari 2014 Postat 2 januari 2014 Har haft i mina 4 lysrör (två 54w & två 39w) sen i Juni nu. Det ärJuwel-rör. Jag har förstått att man inte ska byta alla på en gång. Hur ofta brukar ni byta? Citera
Andreas N Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 Det beror nog på vad man har för ramp med och om de varit på 100% styrka eller ej. ATI tex har tempsensor på alla rör och dimmar ner dom automatiskt om tempen går över 45 grader. Detta skall förlänga rörens hållbarhet så man bara behöver byta en gång/ år. Citera
stigigemla Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 Det är våldsam skillnad på livslängden på olika lysrör.Actinicrören bör man nog byta 2 gånger om året. Osram 67 har ungefär 80% av ljusstyrkan kvar efter 2 år hos mig och samma med Aqua Science rören. Men de senare tappar lite färg så kanske man skall byta dem på 18 månader. Men livslängden beror väldigt mycket på temperatur och fabrikat. "Glo" rören för sötvatten har enligt min erfarenhet mycket kort livslängd för att ta ett exempel. Citera
Reuben Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 precis som stig säger, skiljer mycket på rör och rör och vilken armatur du kör med. När jag körde med t5 var det var 9de månad jag bytte kankse är något rör som inte behövt bytas just då, men har man inte verktyg för att mäta allt ordentligt så är det inte värt att snåla. Citera
Nille83 Postat 3 januari 2014 Författare Postat 3 januari 2014 Då tar jag och börjar byta nu. Har letat lite efter nya rör. Jag har 54w 120 CM, verkar vara svårt att få tag på. Citera
Guest Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 Var 6e månad byter jag. Har bara blå actinic Citera
Andreas N Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 Då tar jag och börjar byta nu. Har letat lite efter nya rör. Jag har 54w 120 CM, verkar vara svårt att få tag på.Juwel kör med egna mått på rör som gör att man måste anv deras rör...... Citera
Nille83 Postat 3 januari 2014 Författare Postat 3 januari 2014 Juwel kör med egna mått på rör som gör att man måste anv deras rör......Man måste inte använda dem, har ATI och GLO i rampen nu, men har inte en blekaste var jag köpt dem och de finns inte på nätet vad jag kan se. Citera
Wigge Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 lånar tråden lite!vilka actinic rör skulle ni rekommendera? Citera
Alexraptor Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 Var sjätte månad i mitt rev, kanske årligen på mina andra saltkar som bara har mjukisar. Citera
Nille83 Postat 3 januari 2014 Författare Postat 3 januari 2014 Mina mått är 1047 mm 54W och 850 mm 39W på rören Citera
mattep Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 Jag hade Juwel armaturer förut. Jag tyckte att Juwel rören var riktigt dåliga. De gick ju inte att byta till andra rör än Juwel för de har speciallängder på rören. Jag körde med Juwel blue och Juwel marine rör. De rören blev riktigt dåliga efter ett år. Det märktes på korallerna och jag tyckte mig kunna se att de blev svagare. Jag sålde mina Juwel armaturer och byggde egna armaturer så jag kunde köra standardlängder på rören. Då blev rören både billigare och urvalet mycket större. Nu kör ja KZ rör, hälften fiji purple och hälften superblue. Har haft samma KZ rör i över två år nu och har inga planer att byta dem än på länge. De är billigare, de håller mer än dubbelt så länge och det är mycket snyggare ljus i tanken och tror även korallerna mår bättre av färgspectrat. Innan du köper nya rör överväg att byt ut hela kittet innan du lägger mer pengar på det. Det är väldigt billigt att bygga en egen armatur. Du behöver inte ens löda. Bara skala kabeländarna och trycka in i ballasterna. Och skruva på en stickkontakt i andra ändan. Allt går att köpa i välsorterad elbutik eller saltbutik. Alternativt köp en begagnad armatur med standardmått på rören. Eller allra helst bygg en egen LED belysning det sparar du ström på i längden med och akvariet blir inte lika varmt. Det finns ju färdiga LED kit att köpa med där du inte behöver löda om du inte är vän vid det. Antar att du har SPS koraller annars är det väl inte så noga med belysningen mer än rent estetiskt, Citera
Nille83 Postat 3 januari 2014 Författare Postat 3 januari 2014 Jag hade Juwel armaturer förut. Jag tyckte att Juwel rören var riktigt dåliga. De gick ju inte att byta till andra rör än Juwel för de har speciallängder på rören. Jag körde med Juwel blue och Juwel marine rör. De rören blev riktigt dåliga efter ett år. Det märktes på korallerna och jag tyckte mig kunna se att de blev svagare. Jag sålde mina Juwel armaturer och byggde egna armaturer så jag kunde köra standardlängder på rören. Då blev rören både billigare och urvalet mycket större. Nu kör ja KZ rör, hälften fiji purple och hälften superblue. Har haft samma KZ rör i över två år nu och har inga planer att byta dem än på länge. De är billigare, de håller mer än dubbelt så länge och det är mycket snyggare ljus i tanken och tror även korallerna mår bättre av färgspectrat. Innan du köper nya rör överväg att byt ut hela kittet innan du lägger mer pengar på det. Det är väldigt billigt att bygga en egen armatur. Du behöver inte ens löda. Bara skala kabeländarna och trycka in i ballasterna. Och skruva på en stickkontakt i andra ändan. Allt går att köpa i välsorterad elbutik eller saltbutik. Alternativt köp en begagnad armatur med standardmått på rören. Eller allra helst bygg en egen LED belysning det sparar du ström på i längden med och akvariet blir inte lika varmt. Det finns ju färdiga LED kit att köpa med där du inte behöver löda om du inte är vän vid det. Antar att du har SPS koraller annars är det väl inte så noga med belysningen mer än rent estetiskt,Problemet är att jag måste ha täckskivor på mitt kar då jag har två nakenkatter som älskar att bada i akvariet. Annars hade jag satt led direkt. Men jag har ATI och GLO-rör idag. Jag har installerat 2 extrarör i locket. Så har två rör med de konstiga måtten och 2 med standardmåtten.Någon som testat dessa?http://www.tritonakvarium.se/fm-royal-blue-t5-39w/2936-0Jag undrar lite vad måtten är på de rören. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.