Gå till innehåll

Hur ofta byter ni lysrör?


Nille83

Rekommenderade inlägg

Det beror nog på vad man har för ramp med och om de varit på 100% styrka eller ej. ATI tex har tempsensor på alla rör och dimmar ner dom automatiskt om tempen går över 45 grader. Detta skall förlänga rörens hållbarhet så man bara behöver byta en gång/ år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är våldsam skillnad på livslängden på olika lysrör.

Actinicrören bör man nog byta 2 gånger om året. Osram 67 har ungefär 80% av ljusstyrkan kvar efter 2 år hos mig och samma med Aqua Science rören. Men de senare tappar lite färg så kanske man skall byta dem på 18 månader.

Men livslängden beror väldigt mycket på temperatur och fabrikat. "Glo" rören för sötvatten har enligt min erfarenhet mycket kort livslängd för att ta ett exempel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

precis som stig säger, skiljer mycket på rör och rör och vilken armatur du kör med. När jag körde med t5 var det var 9de månad jag bytte kankse är något rör som inte behövt bytas just då, men har man inte verktyg för att mäta allt ordentligt så är det inte värt att snåla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade Juwel armaturer förut. Jag tyckte att Juwel rören var riktigt dåliga. De gick ju inte att byta till andra rör än Juwel för de har speciallängder på rören. Jag körde med Juwel blue och Juwel marine rör. De rören blev riktigt dåliga efter ett år. Det märktes på korallerna och jag tyckte mig kunna se att de blev svagare. Jag sålde mina Juwel armaturer och byggde egna armaturer så jag kunde köra standardlängder på rören. Då blev rören både billigare och urvalet mycket större. Nu kör ja KZ rör, hälften fiji purple och hälften superblue. Har haft samma KZ rör i över två år nu och har inga planer att byta dem än på länge. De är billigare, de håller mer än dubbelt så länge och det är mycket snyggare ljus i tanken och tror även korallerna mår bättre av färgspectrat. Innan du köper nya rör överväg att byt ut hela kittet innan du lägger mer pengar på det. Det är väldigt billigt att bygga en egen armatur. Du behöver inte ens löda. Bara skala kabeländarna och trycka in i ballasterna. Och skruva på en stickkontakt i andra ändan. Allt går att köpa i välsorterad elbutik eller saltbutik. Alternativt köp en begagnad armatur med standardmått på rören. Eller allra helst bygg en egen LED belysning det sparar du ström på i längden med och akvariet blir inte lika varmt. Det finns ju färdiga LED kit att köpa med där du inte behöver löda om du inte är vän vid det. Antar att du har SPS koraller annars är det väl inte så noga med belysningen mer än rent estetiskt,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade Juwel armaturer förut. Jag tyckte att Juwel rören var riktigt dåliga. De gick ju inte att byta till andra rör än Juwel för de har speciallängder på rören. Jag körde med Juwel blue och Juwel marine rör. De rören blev riktigt dåliga efter ett år. Det märktes på korallerna och jag tyckte mig kunna se att de blev svagare. Jag sålde mina Juwel armaturer och byggde egna armaturer så jag kunde köra standardlängder på rören. Då blev rören både billigare och urvalet mycket större. Nu kör ja KZ rör, hälften fiji purple och hälften superblue. Har haft samma KZ rör i över två år nu och har inga planer att byta dem än på länge. De är billigare, de håller mer än dubbelt så länge och det är mycket snyggare ljus i tanken och tror även korallerna mår bättre av färgspectrat. Innan du köper nya rör överväg att byt ut hela kittet innan du lägger mer pengar på det. Det är väldigt billigt att bygga en egen armatur. Du behöver inte ens löda. Bara skala kabeländarna och trycka in i ballasterna. Och skruva på en stickkontakt i andra ändan. Allt går att köpa i välsorterad elbutik eller saltbutik. Alternativt köp en begagnad armatur med standardmått på rören. Eller allra helst bygg en egen LED belysning det sparar du ström på i längden med och akvariet blir inte lika varmt. Det finns ju färdiga LED kit att köpa med där du inte behöver löda om du inte är vän vid det. Antar att du har SPS koraller annars är det väl inte så noga med belysningen mer än rent estetiskt,

Problemet är att jag måste ha täckskivor på mitt kar då jag har två nakenkatter som älskar att bada i akvariet. Annars hade jag satt led direkt.

Men jag har ATI och GLO-rör idag. Jag har installerat 2 extrarör i locket. Så har två rör med de konstiga måtten och 2 med standardmåtten.

Någon som testat dessa?

http://www.tritonakvarium.se/fm-royal-blue-t5-39w/2936-0

Jag undrar lite vad måtten är på de rören.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...