Gå till innehåll

Sten i tunna - stinker


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Jag har lagt en del LS i eb tunna med en doppvärmare på 25 grader samt en streamer.

Det luktar APA. Samlas en massa vitt guck på ytan. Har stått en månad nu, men det ger sig inte.

Hur skall man lagra LS? Har för närvarande inte möjlighet att skumma...

Nu har jag fått upp så mycket jag kan av gucket så får vi se hur det utvecklar sig, men jag måste få det luktfritt, annars får det bli död sten för senare återuppplivning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det luktar illa känns det spontant som att det är något som dör i stenen och ruttnar eller liknande. Det låter inte alls bra. Hur djup är hinken och vart sitter streamern? Stenen i sig bör inte ha några stora krav. Jag förvara ca 10 kilo sten i ett 30 liters akvarium med en eheim pump. Där var en mängd alger på stenen med som inte fick något ljus under de två månader ungefär som stenen låg där i karet men det lukta ingenting under någon del av tiden trots att det mest av algerna förmultna bort. Eheim pumpen satte bra sprätt på vattnet dock. Bytte vatten orka jag inte göra i det förvaringskaret, det är jag för lat för.

Allt som bör krävas för att förvara sten bör vara bra cirkulation bara. Och ljus om det är några organismer på stenen man vill bevara som är beroende av ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näringsvärdena höjs när diverse djur och organismer dör och börjar ruttna.

Jo, men till sist måste man ju nå ett läge som är stailt i nån mening.

Hur mycket och hur ofta brukar ni byta vatten? Jag bytte 100% efter en vecka, det var ca tre veckor sedan nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är ju att om du har mycket som dör av så behövs det något som tar hand om resterna. Det kan nog ta lång tid att bli av med om du inte har något lite mer effektivt som kan ta hand om det åt dig. Två alternativ är ett filter eller att ha växter, alger i vårt fall. Algerna tar upp näringsämnena och binder de i sig. Kan du koppla på ett refugium eller en ATS eller liknande bör den kunna hjälpa dig. Sätter du in ett inner eller ytterfilter med annars med en bra filtermatta så kommer det hjälpa dig.

En skummare skulle med troligtvis göra ganska mycket nytta, men jag tror ett kraftigt innerfilter du kan göra rent ofta gör skillnad snabbare. Det blir även enklare att installera.

Vattenbyten tror jag gör klen skillnad i detta fall, du verkar ha kraftig utfällning från stenarna. Det blir nog bara dyrt utan att göra dig särskilt mycket lyckligare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte hur stor tunna du har men om du byter ordentligt med vatten så kommer det bli bra om du ger det lite tid. Är det stora volymer kan det ju bli lite dyrt med saltvatten.

När jag har kurerat en del sten som haft ordentliga fosfatdepåer och det har gått bra med lite tålamod. Jag hade en stor skummare som jag körde ordentligt blöt skummning på direkt ned i avloppet. Fick fylla på med mer saltvatten då och då förstårs. Min uppfattning är att skummare är bra för syresättningen blir hög. Jag gjorde av med ca 300-400l saltvatten till ca 35kg sten om jag minns rätt.

Ett alternativ är ju att laka ur stenen i sötvatten, det är billigare och du kan ju byta i princip hur mycket vatten som helst. Men då dör ju en del av livet i stenen förstårs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enda fördelen jag ser med torkning är att det blir lättare att förvara stenen. Men du har ju ihjäl hela bakterie och livs floran som bor i stenen. Du löser ju inga problem heller för det som ligger och förpestar vattnet nu blir ju fortfarande kvar i stenen, eller ja, det blir ju värre för när du torkar den så dör precis allt istället för en del. Du måste fortfarande spendera tid på att laka ur stenarna. De kommer lukta precis lika illa när du lägger de i sötvatten sedan igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...