Gå till innehåll

Tunze Osmolator 3155


Orchide

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har lite problem med min vattenpåfyllare. Den kom med när jag köpte ett RSM 130 härom veckan.

Efter installationen upptäckte jag att pumpen inte orkade pumpa upp vattnet från mitt kar med osmosvatten. Ligger i bänken under akvariet så det är inte mer än ca 1m.

Gjorde några tester för att se hur mycket den faktiskt orkade och pumpen klarade endast av några decimeter innan den slutade fylla på vatten.

Beställde en ersättningspump från drakfisken för att få igång systemet men när jag väl installerat den så var den ännu sämre. Den orkade knappt pumpa vatten så det lämnade pumpen.

Är det någon som har haft liknande problem med denna produkt? Får se om jag kan få tag i verktyg så jag kan mäta spänningen från controllern och se om det är något strul med den.

Med vänlig hälsning Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De gånger jag har haft problem med pumpen så var det en luftficka, vända pumpen "uppochner" under vattnet och skaka ur luften. Vägrade pumpa om jag inte gjorde så.

Du har säkert kollat det redan men tänkte det va värt att nämna. Easyfix.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både testat med att byta poler på båda pumparna och dunkat dem lite botten på karet för att få bort eventuella luftfickor.

Men ska prova Kjelles tips med att suga lite i slangen för att ge den lite hjälp på traven. :)

Å andra sidan har jag ju redan fått igång systemet genom att höja pumpen och dunken med osmos till endast några decimeter under påfyllningstappen så jag är tveksam om suget i slangen gör någon skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova den gamle pumpen igen och sug osv om din osmolator e från innan 2007 så ger den 800mA och efter 2007 1200mA . Därför kräver också den nye respektive gamle pumpen olika ström. Har du ett 9v batteri hemma så koppla pumpen plus respektive minus direkt på batteriet och se om den pumpar upp det då. Den sladden som har ett litet vit streck på sig är plus . Detta svaret har jag inte hittat på själv det kommer från en fråga tull tunze direkt .

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...