Gå till innehåll

Fairy wrasses


Norberg

Rekommenderade inlägg

Bilder?? Vad tänker du på Anders? Hepp nu såg jag reklam bilderna, hmm det har jag inte tänkt på

Ja du Lasse jag tycker om Motioporer och letar efter sånna som kan vara spännande att stoppa ner i min burk! Man blir så yr av att titta på gyltorna som skenar runt och då är trevliga montioporer bra att vila ögonen på! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr blev det inte några gyltor - den jag funderat på var slut.

Priset vet ej direkt men de 3 arter jag tittat på var prissatta mellan 170 - 220 kr.

Trippen var inte förgäves - fick mig en bra pratstund med Norberg som plötsligt dök upp - och SickBoy.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har funderat lite på det där om vilka som är vanligast i handeln här hos oss i Sverige. Det är tyvärr så att oftast så är det honor som finns till salu i affärerna. De har ju skilda färgteckningar honor och hanar. Honorna är ibland ganska lika varandra mellan arterna också.

Men den de allra vanligaste är nog lubbocki och cyanopleura.

De som regelbundet dyker upp är:

Cirrhilabrus lubbocki

C. cyanopleura

C. exquisitus

C. rubriventralis

C. rubripinnis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De lever ofta i harem, inte så stora men 4-5 eller fler honor runt en hanne! Jag tror också att ungfiskar lever i lite störr grupper som är blandade med honor och hannar, men att de ser likadana ut innan hannen färgar ut.

Om man inte specar att man vill köpa hannar så skickar nog grossisten det som finns på lager bara också. Superhannar handplockas ofta och försvinner mycket snabbt från grossisten så sådana ser vi mycket sällan här hos oss.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får tolka det som om jag har blivut sugen på något via denna tråden som är svårt att ordna då. Var inne på att få tag på ett par som tydligen ska vara ett harem men att det nästan är omöjligt att få tag på hannen till haremet. Intressant tråd men jag ligger lågt ett tag framöver och tar fram suget i framtiden när det är dags att göra någon form av utveckling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte får du väll tappa modet inte! :)

Det går att mixa många hannar till exempel av lubbocki och dom ser man ofta i affären i många olika färgkombinationer. Man kan ha dem singel, i par eller i grupp! Samt mixa ganska fritt mellan arterna bara man ser till att ha lite olika storlek och färg på hannarna.

Sen får det väll inte vara lätt heller, då är det ingen sport! Mitt senaste nyförvärv tog över 2 år för mig att få tag i!;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då tolkade du mitt svar fel. Jag menade att det inte var dags för det projektet ännu då jag just nu är inne på att uppgradera mitt korallbestånd då jag efter nästa helg har ett bra fiskbestånd även om det finns några saker jag skulle vilja mer med det också. Man ska sätta upp mål men även lägga in rätt mål vid rätt tidpunkt och det är alltid bra att ha framtida mål som nästan gränsar till visioner. Jag vill ha utmaningar men man ska inte rusa för fort heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...