Gå till innehåll

Fairy wrasses


Norberg

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte puscha för fairy wrasses (Cirrhilabrus) eftersom många verkar vara lite rädda för gyltor.

De här är perfekta fiskar för korallakvarier rör inga koraller och är enkla att hålla. De håller sig också relativt små, de flesta blir inte större än 10-12 cm.

Det finns en tråd på Reefcentral som några kanske sett men jag tänkte rekomendera den för den som undrar vad det handlar om.

För den som söker riktigt exklusiva (ovanliga, vackra och dyra) fiskar är också det här rätt släkte att leta i.

Kolla in tråden här finns mycket att läsa och titta på!

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=463869

Här finns många fina bilder!

http://www.themarinecenter.com/wrassereef.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det finns flera fina arter. Är själv intresserad att få tag på en Cirrhilabrus flavidorsalis efter att jag såg en fullvuxen hanne i Danmark för ett par år sedan. En varning är dock viktig att nämna, nämligen att de flesta arterna brukar hoppa. Har man inte akvariet konstruerat/utrustat med det i åtanke så är det stor risk att fiskarna hamnar på golvet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft tur med mina Fairy och Flasher gyltor. De har klarat sig mycket bra i förhållande till andra fiskar.

Men det har varit mer problem att få olika arter inom dessa 2 släkten att hålla sams. Nu gjorde jag mig ju av med en Cirr. ribrisquimis för att den stökade runt för mycket med de andra gyltor för mig.

Men man ska inte låta sig avskräckas utan prova nån av dessa fiskar om man har ett kar som de inte kan hoppa ur. De har trevlig personlighet och när de spänner upp sig ändrar de ofta helt färg och blir mycket vackrare.Tyvärr blir de nästan omöjliga att fotografera också!

Det här är en parachillinus men de ändrar färg på nästan samma sätt som Cirrhilabrus. Den här firren är rödaktig när den är lugn och får en trevlig färg när den ser en artfrände eller en hona.

ccyaneus40ej.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Efter att ha plöjt igenom de 40 första sidorna på RC, så är jag glad att jag slog till på mitt senaste tillskott, en Flasher tror jag det är. De hade ingen skylt i butiken samt att killen som servade mig normalt inte brukar ha koll på saltavd. så jag fick den dessutom lite billigare. :) Ska se om jag kan få tag i en bild på den, mina blå djävular gick lite hårt åt den innan belysningen gick ner och de gick och lade sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tro att du får ge nånstans mellan 250-500 kr för en Cirrhilabrus flavidorsalis OM du får tag i en i Sverige Ricke. Ser du en så slå till direkt är mitt råd. Handlarna är lite rädda att ta hem Fairy Wrasses över lag så de som kommer är ganska få. Reef Zone och Zoogiganten är 2 butiker som regelbundet har kul gyltor hemma!

Alla Fairy Wrasses jag har haft har varit riktiga matvrak. Här har jag inte hunnit hålla undan matburken för min C. solorensis utan den han simma rakt in i himmelriket. :)

matvrakgi2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är flera av oss possitiva till gyltor. Det viktiga är att man inte kan ge sig på vilka gyltor som helst. Tyvärr blir de flesta gyltor stora buffliga och äter nästan allt vilket inte är så bra om man har till exempel koraller.

Varför var HBmanen inte impad?

Så de släkten som är trevliga och "snälla" är ju just släktena Cirrhilabrus och Parachillinus samt några andra. Men vad som gör dessa så intressanta är att det finns så många olika arter inom dessa släkten. Sen lever de ofta som Anthias ute i haven så man kan även ha vissa av dem i stim på samma sätt som Anthias vilket inte många vet.

De är i princip helt revsäkra och käkar mestadels plankton.

De blir oftsat inte mer än 10-12 cm så de håller sig små också.

Och sen har vi ju alla fina färger som de har!

Och är du fisksnobb ;) så finns det fiskar som är extremt dyra i detta släkte!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Paracheilinus skall det givetvis vara, helt rätt Stig!

Tja fort och fel är ju nått som fortfarande gäller, jag ska försöka bättra mig med stavningen!

Lasse titta överst på sidan i denna länk till Reefcentral, där är 4 st trådar med fairy och flasher wrasses. Mycket att läsa men det finns lite fina bilder och matnyttig info där.

http://www.reefcentral.com/forums/forumdisplay.php?s=&forumid=88

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...