Gå till innehåll

Pacific Sun Pandora Hyperion S


Jojje

Rekommenderade inlägg

Funderar på att införskaffa en Pandora S, 4x145W Led + 4x80W T5 till mitt akvarium som håller måtten: 200x60x80 cm (80 är höjden)

Det jag kommer att ha är först och främst SPS:er samt Tridacna musslor på botten.

Mina frågor är:

4x145W led? Eller räcker det med 4x75W?

Skulle det räcka med den mindre rampen med 3x145W+T5 med tanke på längden på mitt akvarium?

Är det "overkill" med T5?

"S:et" gör mig väldigt osäker. Skall man hoppa på detta med ramper utan vitt led?

Jag har läst vad Pacific Sun rekommenderar för storlek på ramper i förhållande till akvarium men skulle uppskatta om någon med erfarenhet skulle kunna ge rekommendationer på vilken ramp som skulle passa mitt ljusbehov bäst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på att införskaffa en Pandora S, 4x145W Led + 4x80W T5 till mitt akvarium som håller måtten: 200x60x80 cm (80 är höjden)

Det jag kommer att ha är först och främst SPS:er samt Tridacna musslor på botten.

Mina frågor är:

4x145W led? Eller räcker det med 4x75W?

Skulle det räcka med den mindre rampen med 3x145W+T5 med tanke på längden på mitt akvarium?

Är det "overkill" med T5?

"S:et" gör mig väldigt osäker. Skall man hoppa på detta med ramper utan vitt led?

Jag har läst vad Pacific Sun rekommenderar för storlek på ramper i förhållande till akvarium men skulle uppskatta om någon med erfarenhet skulle kunna ge rekommendationer på vilken ramp som skulle passa mitt ljusbehov bäst.

Kör på Pandora S med 145w*4 så är du helt ok med 80 djupet.. Tycker inte du ska försöka "spara" på att ta 75w varianten..

Kör själv den lilla Pandora S med 2*24 med 145w LED.. Är du osäker på S så lägger man till lite vita rör så är den delen löst , jag har bara hunnit köra ett antal veckor med S så kan såhär länge bara säga att allt ser bra ut..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Passar på att fråga Hyperion S-ägarna här.

Är det verkligen så här blått med SMT?

Lätt att korrigera fram en mindre blå look? Blir nästan i blåaste laget för min del.

Sen tycker jag också att det ser ut att vara rejält med discoeffekt i videon, särskilt nere i gruset. Kamerans fel eller är det ett problem med SMT?

Funderar på om jag ska köpa fler Mazarra-moduler till nya karet eller byta till en enda modul som fixar 100x70x70 och då är väl Hyperion S 2x145W +T5 det som verkar fungera rent storleksmässigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är stor skillnad på videon o hur det ser ut i verkligheten!

Har haft mazarran och det går inte ens att jämför ljus kvaliteten, mitt tycker jag är helt perfekt, absolut inte för blått, trots att jag kör två blåa ljusrör samt ett actinic och ett actinic+.

Jag är iaf väldigt nöjd och det är mina koraller också ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köpa av drakfisken då de har en suverän support + att de är bland de billigaste i europa.

Håller med dig här, har haft en hel del problem med min och har varit ett rent helvete i.o.m att jag importerade min.

När det gäller belysning gäller det att man snabbt och enkelt kan komma fram till en lösning, bägge gångerna min har varit nere i polen på reparation har det tagit 4veckor tur och retur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tänkte byta till en Pandora Hyperion S (SMT) 4 X 145 , 4 X 80W T5‏ efter jag säljer min R2.

Har lite svårt att bestämma mig vilka T5 rör ska man ha, hittat några tips men ni som har en samma lampa kanske kan hjälpa mig.

1.

2x Crystal Blue(Blue Plus have similar spectrum)

2x Spectra Plus(Coral plus have similar spectrum)

2.

*ATI plus coral

*ATI Aqauablue special

* ATI blue plus

* ATI True Actinic 3

3.

Coral +

Blue +

Blue special

Blue+

4.

ATI BLUE+

KZ Fiji Purple/Ati Purple+

ATI Actinic

ATI Blue+

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig kört T5 mer än Juwels marinerör (= noll erfarenhet), så jag tror er.

Vill som sagt bara ha en hyfsat neutral färgtemp som samtidigt gynnar korallerna, så får man ställa färgtempen överlag med hjälp av LED:arna istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...