Blåbert Postat 22 mars 2014 Dela Postat 22 mars 2014 Jag går i tankar att dra min retur ned tilll botten och grena ut den i fem-sex spraybars med borrade hål. Ovanpå dessa läggs fragraster som sedan stenhögen läggs på.Detta skulle ha funktionen att hålla botten under stenen ren från detrius.Jag har sett det på bla RC, men har någon här erfarenhet?Min farhåga är att det sätter igen och blir hopplöst att rengöra.Input please... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 22 mars 2014 Dela Postat 22 mars 2014 Jag har två utlopp från returen under stenhögen men inte i form av spraybars. Där pumpas ca 4000 liter i timmen - fungerat i 5-6 år nu.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 22 mars 2014 Dela Postat 22 mars 2014 Utlopp längst ner innebär en potentiell hävert som kan tömma hela karet om något går snett. För min del är det utlopp i vattenytan som gäller. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 22 mars 2014 Dela Postat 22 mars 2014 Utlopp längst ner innebär en potentiell hävert som kan tömma hela karet om något går snett. För min del är det utlopp i vattenytan som gäller.Men det löser man lätt med bakventiler:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 22 mars 2014 Dela Postat 22 mars 2014 Men det löser man lätt med bakventiler:)Dom växer igen med rörmask och annan dynga så det håller inte i längden.Bättre att borra ett hål i röret precis vid ytan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 22 mars 2014 Författare Dela Postat 22 mars 2014 Jag har två utlopp från returen under stenhögen men inte i form av spraybars. Där pumpas ca 4000 liter i timmen - fungerat i 5-6 år nu.MVH LasseBara rena rörutlopp alltså? Sköljer det rent? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 22 mars 2014 Dela Postat 22 mars 2014 Köp en tunze nano stream istället å rikta flödet under gallret /Christian Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 22 mars 2014 Dela Postat 22 mars 2014 Backventiler fungerar inte i saltvatten. När man behöver den sitter det en kalkrörmask i vägen i ventilen.Drar man returröret över vattenytan kan man borra ett 3 mm hål i röret just över vattenytan. Så får man hålla koll på strålen ut ur hålet och rensa det när man ser att strålen blir svagare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 22 mars 2014 Dela Postat 22 mars 2014 Vill man bara ha utblås på botten går det lösa på ett säkert sätt utan att dra rör till botten, backventiler eller borr hål man är rädd för att de ska sätta igen.Jag rita en grov skiss här men principen är bara att returen töms i ett annat rör i karet som i sin tur börjar ovanför ytan och slutar där man vill att den ska sluta. Man kan trycka ner retur röret under vattenytan i det andra röret om man vill det. Så länge det andra röret har större diameter kommer det låta det lufta bra vilket stoppar hävert vid avbrott snabbt. Den större diametern gör även att mottrycken blir lägre så att flödet går ut genom det andra rörets ändå och inte backspolar vid inloppet.Detta blir dock såklart svårare om man ska ha strilrör då de kommer ge en del baktryck... Det går lösa genom att sätta inloppet på en högre nivå men det blir nog sällan vackert. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 22 mars 2014 Dela Postat 22 mars 2014 @Blåbert: det vet jag inte men det har gått i snart 6 år nu och funkat bra. Det är säker lite sedimentation men det studsar på sten och tar lite olika vägar. Hos mig gör inte baksuget något eftersom sumpen är i samma nivå som karet MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addo Postat 26 mars 2014 Dela Postat 26 mars 2014 Så länge det rör sig om statiskt flöde så kommer det bildas högar någonstans, en kran som styr vattnet mellan olika utblås vilken man vrider om varje dag tex vid matning hade nog fungerat bättre. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.