Gå till innehåll

Spraybars på botten


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Jag går i tankar att dra min retur ned tilll botten och grena ut den i fem-sex spraybars med borrade hål. Ovanpå dessa läggs fragraster som sedan stenhögen läggs på.

Detta skulle ha funktionen att hålla botten under stenen ren från detrius.

Jag har sett det på bla RC, men har någon här erfarenhet?

Min farhåga är att det sätter igen och blir hopplöst att rengöra.

Input please...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Backventiler fungerar inte i saltvatten. När man behöver den sitter det en kalkrörmask i vägen i ventilen.

Drar man returröret över vattenytan kan man borra ett 3 mm hål i röret just över vattenytan. Så får man hålla koll på strålen ut ur hålet och rensa det när man ser att strålen blir svagare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill man bara ha utblås på botten går det lösa på ett säkert sätt utan att dra rör till botten, backventiler eller borr hål man är rädd för att de ska sätta igen.

Jag rita en grov skiss här men principen är bara att returen töms i ett annat rör i karet som i sin tur börjar ovanför ytan och slutar där man vill att den ska sluta. Man kan trycka ner retur röret under vattenytan i det andra röret om man vill det. Så länge det andra röret har större diameter kommer det låta det lufta bra vilket stoppar hävert vid avbrott snabbt. Den större diametern gör även att mottrycken blir lägre så att flödet går ut genom det andra rörets ändå och inte backspolar vid inloppet.

Detta blir dock såklart svårare om man ska ha strilrör då de kommer ge en del baktryck... Det går lösa genom att sätta inloppet på en högre nivå men det blir nog sällan vackert.

post-5646-14468933011753_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Blåbert: det vet jag inte men det har gått i snart 6 år nu och funkat bra. Det är säker lite sedimentation men det studsar på sten och tar lite olika vägar. Hos mig gör inte baksuget något eftersom sumpen är i samma nivå som karet :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...