Gå till innehåll

Vad kan man hitta i naturen som man kan mata fiskarna med?


skobeedoo

Rekommenderade inlägg

Jag bor vid Ystad och har ju Östersjön nära mig.

Vad kan man plocka eller fånga och ta med sig hem och ge till djuren i akvariet?

Kan man hämta saltvatten och använda? eftersom det är bräckt får man väl fylla på med salt tills man får rätt värde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte rekommendera något av det över huvudtaget.

Det finns aldelles för mycket föroreningar längs våra kuster för att det ska vara användbart.

Vatten från Östersjön särsklit är det värsta tänkbara med tank på den övergödning och giftutsläpp som förekommer.

Inget som vi vill ha i våra akvarier eller ge till våra djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag delar inte Alexraptors pessimism. Och vi har inte en aning om var de djur vi köper djupfrysta kommer ifrån och vilka föroreningar som finns där. Oftast är djurplanktonen också 1 steget efter primärproduktionen vilket minskar giftinnehållet betydligt (av fettlösliga gifter) jämför med när vi äter fisk (kan vara upp till 4:de - 5:te steget i bioackumulationen)

I Östersjön finns mysis som är bra att mata med både död och levande, finns även på västkusten och en hel del av den frysta mysisen du kan köpa i affärerna kommer just från västkusten - utanför Halmstad närmare bestämt. Jag var med om att pumpa upp zooplankton från Gullmaren (Lysekils hamn) och mata torsklarver med - fungerade fint.

Eftersom vi rör oss i en växelvarm kedja kan vi räkna med att ca 2 - 4 gånger mängden i underliggande nivå bioackumuleras per steg av de fettlösliga gifterna. Odlar vi flera generationer så kan vi räkna med att gifterna tunnas ut ordentlig.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med alger eller tång, kan man ge detta till fiskarna, istället för det torkade algerna som jag ger idag.

Hade också tänkt på gifterna och skulle starta ett nytt akvarium för märlor och mysis, för avgiftning. Tror att det hade funkat bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen! Jag gör slag i saken och startar en liten balja till men med märlkräftor denna gång. Borde väl gå att köra på samma sätt som dafnier odlingen dvs luftpumps drivet filter, rör med utlopp vid ytan. Acklimatiseringsfråga. Vänjer sig mysis, märlkräftor vid salthalter/temp liknande den i våra akvarier? Tänkte göra justeringar gällande temp och salthalt under några veckor om så är fallet.

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
Men varför? Oavsett om det funkar eller ej. Varför? Jag kan troligtvis dricka från en vattenpöl utan att äns må dåligt! Men varför skulle jag göra det? Ta vatten eller liv från östersjön söm vi vet är nästan död. Varför?

Varför inte?

Ta bilen till affären och köpa dött foder som man inte har någon aning om var det kommer ifrån eller har fångats, eller ta bilen till stranden och fånga "ekologiskt" levande foder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...