Gå till innehåll

Kalkvatten, förlegat eller?


agalychnis

Rekommenderade inlägg

Hej,

Kalkvatten har ju saltakvarister kört med länge, men hur är det nu?

Är det förlegat och ersatt av andra metoder, eller är det något att satsa på?

En fråga till:

Om man nu kör med kalkvatten & dubbelbuffert,

kan man blanda dessa med varandra och tillsätta det med t.ex en osmolator?

/Jan-Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte förlegat. Det är något jag själv är sugen på att testa. Jag känner dock att droppa i det eller köra det via osmos inte är optimalt för mig. Droppande måste stå ovanför där det skall droppas i, det har jag inte plats för. Osmolatorn kör så mycket åt gången & avdunstning skiljer sig åt över säsongen.

Men det finns ju fina peristaltiska pumpar som är till för 24/7 som kan dosera kontinuerligt från ett kärl vartsom.

Då ska man bara räkna ut åtgång. Köra stirrer? Använda ättika för att lösa mer kalk i vattnet? Det finns ett par frågetecken men nog är det ett effektivt sätt att tillföra kalciumkarbonater till vattnet.

Dubbelbuffer vet jag inte vad det är, svenskt namn på 2part? Men kalkvatten går att köra i kombo med balling & calciumreaktor vid behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anser däremot att kalciumhydroxid för att höja pH är förlegat. Om man av någon anledning har behov av att höja pH rekommenderar jag att blanda natriumkarbonat med bikarbonaten i ballingen. Eller att tillsätta lite natriumkarbonat med doserpump till kalkreaktorn. Kalkmixrar är ju ökända för att hänga sig.

Om man letar lite i Claes_a :s tråd om 180 liter hörnakvarier hittar man att kalciumhydroxid + ättika inte räcker till för ett akvarium med SPS i god tillväxt.

2 part motsvarar nog närmast Balling light. Dubbelbuffer är Natriumbikarbonat blandat med natriumkarbonat. I triplebuffer tillkommer också borat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ny inom saltvatten och skall precis starta upp ett RSM 130 med sump.

Jag vet inte hur mycket det kommer att dunsta, men jag vill köra med osmolator, då jag ibland är borta någon vecka i jobbet och inte vill belasta frugan för mycket. ....

Jag tänkte att när man ändå skall tillsätta osmosvatten, kanske man kunde tillföra annat samtidigt.

Jag har läst på och funnit att kemi kanske inte är så himla trist ändå!

Det svåra är väl att hitta en bra balans, som passar till just det karet man har och dess invånare.

Vad jag har förstått, så är det bland det viktigaste att hålla reda på Ca, Mg samt Kh?

Skall man hålla koll på dessa värden och bara tillföra dubbelbuffert, Mg och kalkvatten vid behov,

eller kontinuerligt?

Jag tänker inte köra något Ballingsystem till mitt lilla kar, utan vill ha det så enkelt som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv kört med kalkvatten i osmos vattnet och gillar det skarpt. Jämfört mot Ballingmetoden så tycker jag det är väldigt smidigt.

Nackdelen för mig är dock att jag måste komplettera med natriumbikarbonat för att hålla kh på en bra nivå.

Har kört med blandningen 70ml calciumhydroxid till 60 liter vatten. Det ger mig ett stabilt Ca värde på ca 420. Kompletterat med bikarbonat så håller jag kh på ca 7.5dkh. Visserligen skulle jag kunna köra med en kraftigare blandning av kalkvatten men då brukar calsium halten skena iväg för mig alldeles för mycket.

Rekommenderar dig att läsa Randy Holmes-Farley artiklar om kalkvatten. Här är en av dem: http://reefkeeping.com/issues/2003-05/rhf/feature/index.php

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.

Jag har också hört/trott att kalkwasser inte räcker. Men tycker att det här systemet sätter käppar i hjulen för det resonemanget:

http://reefkeeping.com/joomla/index.php/current-issue/article/88-tank-of-the-month

Gillar detta skarpt! Snacka om att bryta mönstret av det som "alla" vet inte fungerar när man använder kolkälla. Tänker då främst på ca och kh värdet.

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kostar en doserpump, 4000:-......:-)

Nope. Finns betydligt billigare... Jag gav 1900:- för min 3-kanalers Kamoer, men det finns andra Kina-pumpar som är billigare... En kalkmixer kostar också pengar så det ekonomiska argumentet är inte så starkt...

Jag skulle nog vilja påstå att kalkvatten via kalkmixer är förlegat såvida man inte redan har en sådan utrustning i drift... (If it aint broken, dont fix it...)

Kalkmixer fördelar:

* Kalkmixer höjer pH.

* Kalkmixer tillsätter Calcium och Alk i välbalanserad mix.

Kalkmixer nackdelar:

* Kalciumhydroxid är giftigt och kräver försiktighet vid hantering.

* Kalkmixer räcker inte alltid till akvariets hela kalcium-behov.

* Tillsats genom ATO varierar eftersom avdunstningen inte är konstant över året .

Doseringspump fördelar:

* Jämnare pH än kalkmixer.

* 3:e parts Ballingsalter är billigare än Kalciumhydroxid.

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nope. Finns betydligt billigare... Jag gav 1900:- för min 3-kanalers Kamoer, men det finns andra Kina-pumpar som är billigare... En kalkmixer kostar också pengar så det ekonomiska argumentet är inte så starkt...

Jag skulle nog vilja påstå att kalkvatten via kalkmixer är förlegat såvida man inte redan har en sådan utrustning i drift... (If it aint broken, dont fix it...)

Kalkmixer fördelar:

* Kalkmixer höjer pH.

* Kalkmixer tillsätter Calcium och Alk i välbalanserad mix.

Kalkmixer nackdelar:

* Kalciumhydroxid är giftigt och kräver försiktighet vid hantering.

* Kalkmixer räcker inte alltid till akvariets hela kalcium-behov.

* Tillsats genom ATO varierar eftersom avdunstningen inte är konstant över året .

Doseringspump fördelar:

* Jämnare pH än kalkmixer.

* 3:e parts Ballingsalter är billigare än Kalciumhydroxid.

Jo, men det är ändå för mycket pengar för mig, och känns det lite overkill med doserpump eller kalkmixer till ett 130 liters.

Om jag skall köra med kalkvatten, så blandar nog till kalkvattnet med handkraft :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör på ett balling kit från någon välkänd butik typ oceanakvarium o sen dosera manuellt utan några tekniska prylar.. Tre 5liters dunkar o ett dl mått..

Blanda upp enligt något recept o dosera någon Deciliter då o då.. Bör gå fint och billigt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör på ett balling kit från någon välkänd butik typ oceanakvarium o sen dosera manuellt utan några tekniska prylar.. Tre 5liters dunkar o ett dl mått..

Blanda upp enligt något recept o dosera någon Deciliter då o då.. Bör gå fint och billigt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det är nog en bra idé. Tack för synpunkterna. Vad gjorde man utan alla på saltvattensguiden.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog en bra idé. Tack för synpunkterna. Vad gjorde man utan alla på saltvattensguiden.....

Jag gjorde själv så fast jag fick tag i en lite större spruta som jag sög upp med istället för ett deciliter mått.. Höll ut i några månader, sen hade man sett effekten av balling i karet o samtidigt så fick jag köra dubbla sprutor varje dag.. Doserpump beställdes a grotech för typ 3500... Tillslut.. Värt varenda krona tillslut..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man ett korall fattigt kar så håller jag med.. Då kommer man långt med bara att byta.. Men så fort man har en större korallmassa så glöm det som ända "tillsats"..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man ett korall fattigt kar så håller jag med.. Då kommer man långt med bara att byta.. Men så fort man har en större korallmassa så glöm det som ända "tillsats"..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

nja! håller inte med..jag har verkligen inte liten korallmassa till mina liter..har försökt tagit upp frågan ett tag..men det verkar inte gå hem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får gärna ha en annan åsikt än mig.. Inga problem.. Men som jag ser det så krävs det extra tillsats för kar med hårda koraller.. Skulle jag göra ett 1/4 byte av hela vatten volymen så tillsätter jag bara "1/4".. Med balling så kan jag tillsätta 100% av just dom ämnena

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...