Gå till innehåll

Strikts grunda rev


Strikt

Rekommenderade inlägg

Jag har 45cm kam på min avrinning (hörn på 30x15cm) och kör min DC6000 på steg 2 av 5 eller 6 (minns inte vad som var max). Steg 3 fungerar också, men då plaskar det lite i min bubbelfälla tyvärr.

Ännu ett snäpp upp, då är det nog inte mycket kvar av kammen.

Fördelen med detta är att på steg 2 som jag kör idag, så är pumpen helt ljudlös (steg 3 hörs iof inte heller...).

I mina skisser har jag liknande storlek på avrinningen (något mindre) men du har ju större kar så det kanske blir i mesta laget med 6000 för mig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet beställt, bestämde mig för en liten justering av höjden och med diamantglas på tre sidor: Längd 100cm, Djup 60cm och höjd 45cm. Fyra veckor på mig att bygga bänk och sump...

Får jag fråga var ifrån du beställde? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpplanering pågår. Funderar på att köra ett Eheim 112 l och avdela själv. Har försökt att tänka på att få flöde/rörelse i hela sumpen, att kunna ta emot vattnet som rinner tillbaka vid avbrott samt att vattnet ska hitta en väg även vid ev stopp mellan avdelningarna. Och att det inte ska pumpas upp allt för mycket vid stopp av bägge returerna. Och säkert en massa mer. Faktum är att det första jag tänkte på när jag vaknade på i morse var vattnets väg genom sumpen :)

Men jag har förmodligen inte tänkt på allt så ge gärna era synpunkter! Kommer bubbelfällan att funka tex eller behövs en avrinning in till returen?

post-7703-14468933528326_thumb.jpg

post-7703-14468933528062_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det ser bra ut! Men den första väggen innan skummaren behövs kanske inte?

Vattnet kommer med lite fart ändå, så vattnet från avrinningen hamnar säkert i botten av sumpen som det är.

Samtidigt så kanske du behöver den för att kunna ha två olika höjder på väggarna mot refugiumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det ser bra ut! Men den första väggen innan skummaren behövs kanske inte?

Vattnet kommer med lite fart ändå, så vattnet från avrinningen hamnar säkert i botten av sumpen som det är.

Samtidigt så kanske du behöver den för att kunna ha två olika höjder på väggarna mot refugiumet.

Äntligen lite åsikter, tack Jonas :)

Hm, den kanske är överflödig. Min tanke var att den första väggen ska vattnet rinna under, så att man kan ha den att fästa filtersocka mot alt kan man sätta ett grovfilter (skum) mellan den kammaren och skummaren. Men om man ev skippar den och har en höjd/avrinning mot refugiumet, borde väl skummaren hinna med att jobba av det mesta vattnet ändå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror du om bubbelfällan, tycker de flesta jag sett ser inverterade ut, dvs över/under/över? Jag har ingen erfarenhet av vare sig sump eller bubbelfällor så jag vet inte om det spelar någon roll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer du behöva bubbelfälla?

Sen undrar jag om du komma ha dörrar på sidan så att du kommer åt att greja i returfacket. Sträcka sig in, över & bakom saker i sumpen i en bänk brukar fort bli tröttsamt.

Om du är helt säker på egen refugie-del med sand, sten & alger så är det en bra sump. Annars skulle jag skippa vägg 1 & 2 och bara ha helt öppet så det är lättare att pyssla med skummare & få in teknik som kan tänkas viljas ha i framtiden. Reaktorer eller annat. LS kan man ha i korgar eller dela av med raster mer temporärt för tex chaeto-alger.

Hur många liter är osmosfacket på? Mitt är 24L i ett eheim 112L till 100x50x45. Räcker 6dgr på vintern, 7-8 på sommaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror du om bubbelfällan, tycker de flesta jag sett ser inverterade ut, dvs över/under/över? Jag har ingen erfarenhet av vare sig sump eller bubbelfällor så jag vet inte om det spelar någon roll?

Min är över, under, över som du säger. Det enda jag skulle ha tänkt på gällande bubbelfällan om du bygger den som jag gjort är att göra den sista väggen (över) några cm lägre än den första, annars kan fallet bli långt ned till returfacket.

Har du mycket flöde genom sumpen så kan det då bli plaskljud när vattnet "kastas" över sista väggen i bubbelfällan.

Sen som ormet säger, det kan vara bra med plats för en reaktor för biopellets, aktivt kol & fosfatremover eller dylikt. Du kanske kan göra LS-facket mindre så rymmer du en mindre reaktor eller två i skummarfacket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer du behöva bubbelfälla?

Sen undrar jag om du komma ha dörrar på sidan så att du kommer åt att greja i returfacket. Sträcka sig in, över & bakom saker i sumpen i en bänk brukar fort bli tröttsamt.

Om du är helt säker på egen refugie-del med sand, sten & alger så är det en bra sump. Annars skulle jag skippa vägg 1 & 2 och bara ha helt öppet så det är lättare att pyssla med skummare & få in teknik som kan tänkas viljas ha i framtiden. Reaktorer eller annat. LS kan man ha i korgar eller dela av med raster mer temporärt för tex chaeto-alger.

Hur många liter är osmosfacket på? Mitt är 24L i ett eheim 112L till 100x50x45. Räcker 6dgr på vintern, 7-8 på sommaren.

Tack för åsikter Daniel!

Vill minnas att du skrev någonstans att moderna skummare inte släpper microbubblor? Kanske är så men det jag tänkte lite; better to be safe than sorry. Har du bubbelfälla? Du har å andra sidan en lite mer imponerande skummare också ;)

Bra input ang skåpet, sitter och ritar på det just nu och ska justera lite efter dina kommentarer!

Om man skippar avdelningar (förutom returdelen) hinner skummaren med då?

Osmosfacket blir lika som ditt, 24 liter. En vecka känns rätt ok, söndagar är min stora underhållsdag :) Men skippar jag avdelningarna kanske jag tar lite extra utrymme i anspråk för detta.

Ändrat av Strikt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min är över, under, över som du säger. Det enda jag skulle ha tänkt på gällande bubbelfällan om du bygger den som jag gjort är att göra den sista väggen (över) några cm lägre än den första, annars kan fallet bli långt ned till returfacket.

Har du mycket flöde genom sumpen så kan det då bli plaskljud när vattnet "kastas" över sista väggen i bubbelfällan.

Sen som ormet säger, det kan vara bra med plats för en reaktor för biopellets, aktivt kol & fosfatremover eller dylikt. Du kanske kan göra LS-facket mindre så rymmer du en mindre reaktor eller två i skummarfacket?

Ja ni har kanske rätt. Kan ju vara bra med flexibilitet inför utvecklingen längre fram, om det inte finns några nackdelar är det kanske bra att köra ett stort fack med raster mellan delar och ett returfack.

bra input ang bubbelfällan också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen vill jag ha en egen kammare för skummaren om man ska ha ett refugium också.

Risken ökar ju för att detrius, kryp m.m. tar sig in till skummaren och det skapar tätare rengöringsintervall för den. Ska ev pods kunna fara någonstans så vill jag ha dom till returfacket där de kan åka in i huvudkaret med returpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen vill jag ha en egen kammare för skummaren om man ska ha ett refugium också.

Risken ökar ju för att detrius, kryp m.m. tar sig in till skummaren och det skapar tätare rengöringsintervall för den. Ska ev pods kunna fara någonstans så vill jag ha dom till returfacket där de kan åka in i huvudkaret med returpumpen.

Ja just det, nu kommer jag ihåg att ang pods har jag tänkt detsamma, det var därför jag placerade skummaren i eget fack. Tänkte inte köra refugium med sand, bara alger och LS och ev fragghylla om det funkar. Som du skrev, lite större del för skummaren och ev reaktorer kanske är smart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör på 3an och det hörs lite, på 2an är det tyst.

Ja, du testade ju att dra upp den på 6an när jag på besök och då lät det rätt mycket. Men jag förstår att det till mitt akvarium aldrig skulle komma på tal att köra DC6000 på fullt blås men om jag väljer en mindre (DC3000) kanske den dras med samma ljud vid högt flöde. Har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för åsikter Daniel!

Vill minnas att du skrev någonstans att moderna skummare inte släpper microbubblor? Kanske är så men det jag tänkte lite; better to be safe than sorry. Har du bubbelfälla? Du har å andra sidan en lite mer imponerande skummare också ;)

Bra input ang skåpet, sitter och ritar på det just nu och ska justera lite efter dina kommentarer!

Om man skippar avdelningar (förutom returdelen) hinner skummaren med då?

Osmosfacket blir lika som ditt, 24 liter. En vecka känns rätt ok, söndagar är min stora underhållsdag :) Men skippar jag avdelningarna kanske jag tar lite extra utrymme i anspråk för detta.

Jag borde sagt "väl fungerande inkörda skummare" släpper väldigt lite microbbulor.

Jag har ingen bubbelfälla, jag har haft under en kort period för test men den fick stryka på foten när jag byggde om sumpen för nuvarande skummare.

Det är aldrig fel med bubbelfälla om man har plats och vill limma lite. Jag är ingen expert på flöde & bubbelfällor, men med din design blir det ganska smalt där vattnet ska igenom fällan till returen. Det gäller nog att ha rejält avstånd mellan delarna i fällan för att det inte skall plaska. Men det där kan nog någon som är bättre på flöden genom olika utrymmen hjälpa dig med.

Jag förstår inte hur du menar med att skummaren skall hinna med ... flödet genom sumpen ställer du med returpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar också kring att DC3000 bara har 1 Hose for 8/12/16mm. Kan man lösa det med en övergång/adapter mellan silkonslangen och 25 mm röret som jag kommer ha upp eller blir det nån luftbildning i flödet då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag borde sagt "väl fungerande inkörda skummare" släpper väldigt lite microbbulor.

Jag har ingen bubbelfälla, jag har haft under en kort period för test men den fick stryka på foten när jag byggde om sumpen för nuvarande skummare.

Det är aldrig fel med bubbelfälla om man har plats och vill limma lite. Jag är ingen expert på flöde & bubbelfällor, men med din design blir det ganska smalt där vattnet ska igenom fällan till returen. Det gäller nog att ha rejält avstånd mellan delarna i fällan för att det inte skall plaska. Men det där kan nog någon som är bättre på flöden genom olika utrymmen hjälpa dig med.

Jag förstår inte hur du menar med att skummaren skall hinna med ... flödet genom sumpen ställer du med returpumpen.

Ok, min skummare är ett par månader (Alessandros fd). Tycker microbubblor stör mycket och vill verkligen inte ha...

Mm kanske kan bli ett problem med flödet genom den smala passagen...

Ja, just det, jag tänkte nog fort och fel ang hinna med. Men ang skit och pods så har ju Jonas en poäng, vad säger du om det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar också kring att DC3000 bara har 1 Hose for 8/12/16mm. Kan man lösa det med en övergång/adapter mellan silkonslangen och 25 mm röret som jag kommer ha upp eller blir det nån luftbildning i flödet då?

Jag har en dc3000 i min kub.. Krängde på en silicon slangbit på 20cm över ena adaptern i sen andra änden utanpå 25mm röret.. Ett eller två buntband utanpå för att säkra upp lite.. Funkar kanon.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...