Gå till innehåll

Strikts grunda rev


Strikt

Rekommenderade inlägg

Jag säger att detritus & poddar följer med flödet i sumpen och därför inte hamnar i skummaren. Och att det enda sättet att ha ett bra fungerande refugium egentligen är att ha det ovanför karet så levande poddar & plankton åker ner i huvudkaret i ett vattenfall :)

Men att JonasW säkert har mer erfarenhet praktiskt av refugium i sump än mig och har rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en dc3000 i min kub.. Krängde på en silicon slangbit på 20cm över ena adaptern i sen andra änden utanpå 25mm röret.. Ett eller två buntband utanpå för att säkra upp lite.. Funkar kanon.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tack för det Manne, du har ju liknande storlek också.

Vad kör du den på för hastighet och hur är det med ljudet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger att detritus & poddar följer med flödet i sumpen och därför inte hamnar i skummaren. Och att det enda sättet att ha ett bra fungerande refugium egentligen är att ha det ovanför karet så levande poddar & plankton åker ner i huvudkaret i ett vattenfall :)

Men att JonasW säkert har mer erfarenhet praktiskt av refugium i sump än mig och har rätt.

Ok, nu börjar vi snacka ordentlig omplanering ;)

Lutar för tillfället åt att ha två fack trots allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det Manne, du har ju liknande storlek också.

Vad kör du den på för hastighet och hur är det med ljudet?

Kör på steg 4 av 6.. Ljudet på den hörs när den "varvar" upp sen hörs inget nämnvärt från den..

Kör jag in huvudet i bänken så är det Skummaren som hörs.. Stängd bänk = ljudlöst..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör på steg 4 av 6.. Ljudet på den hörs när den "varvar" upp sen hörs inget nämnvärt från den..

Kör jag in huvudet i bänken så är det Skummaren som hörs.. Stängd bänk = ljudlöst..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Härligt, nu är jag övertygad :) Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara kul o kunna hjälpa.. Tyckte dc3000 var så pass bra att det blev en dc6000 till det stora karet med..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mycket uppskattat, teori och praktik kan vara väldigt olika. Verkar vara många som är nöjda med sina DCpumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bänkbygge har varit senare tidens fokus. Inte helt klar ännu men stommen börjar ta form. Kommer ytterligare att stabilisera bänken med konstruktionsplywood ovanpå och på baksidan. Sedan ska bänken kläs med ikeadörrar: en med gångjärn framtill och borttagbara med magnetlister på sidorna.

Har också beställt en DC3000 och 2 Jebao Wireless RW-8 Wave Maker.

a8avubur.jpgvyda6u2y.jpgy5yde8ar.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe ja du den kommer nog hålla för att stapla 10 grunda rev på!

Jag är 3-årigt utbildad trätekniker och jag brukar bygga mina akvariebänkar i 22mm lackad spånskiva. Bara så du vet :)

Ska bli kul att se resultatet, mycket praktiskt med sidor som går att lyfta bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe ja du den kommer nog hålla för att stapla 10 grunda rev på!

Jag är 3-årigt utbildad trätekniker och jag brukar bygga mina akvariebänkar i 22mm lackad spånskiva. Bara så du vet :)

Ska bli kul att se resultatet, mycket praktiskt med sidor som går att lyfta bort.

Ja, jag tog i lite i överkant, blev en del virke över som jag använde där det inte behövs:)

Men spånskiva?! Fixar det tyngden samt att inte svälla alltså?

Borttagbara sidorna har jag dig att tacka för, bra tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men spånskiva?! Fixar det tyngden samt att inte svälla alltså?

Får ju behandla den med något. Många "köpe"-bänkar byggs i spånskiva.

Jag hade en gång i tiden ett 576L möbelkar av någon hyfsat känd tillverkare. 19mm folierad spånskiva med 2 mellanväggar.

Men om någon ska bygga själv är det helt klart bättre att ta i för mycket som du gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min bänk från Diamantaquarien är byggd så. Dubbla 19mm folierade skivor på sidorna, varav de ytter går upp som en nedre "sarg". Enkel 19mm bak och enkel 19mm som skiljevägg i mitten av bänken.

Står ett 100x70x70 kar ovanpå i 12mm glas :)

Bänken känns väldigt solid och var långt ifrån lätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får ju behandla den med något. Många "köpe"-bänkar byggs i spånskiva.

Jag hade en gång i tiden ett 576L möbelkar av någon hyfsat känd tillverkare. 19mm folierad spånskiva med 2 mellanväggar.

Men om någon ska bygga själv är det helt klart bättre att ta i för mycket som du gör.

Intressant! Ja, nu blev det så här den här gången. Jag är ju jätteosugen på 270 l vatten på golvet ;)

Men behöver man räkna nåt med att vikten som förflyttar sig lite iom vattenrörelsen. Eller är den obetydlig?

Min bänk från Diamantaquarien är byggd så. Dubbla 19mm folierade skivor på sidorna, varav de ytter går upp som en nedre "sarg". Enkel 19mm bak och enkel 19mm som skiljevägg i mitten av bänken.

Står ett 100x70x70 kar ovanpå i 12mm glas :)

Bänken känns väldigt solid och var långt ifrån lätt.

Aha! Spån är ju rätt tungt. Jag gissar att din bänk väger åtminstone lika mycket som min (om inte mer), jag kan lyfta den själv som ingenting, och då är jag ändå en tunnis ;) Men det är innan dörrarna (av spån) är på plats :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips sökes:

1. Har läst en del gamla trådar om färg invändigt i bänken och tror att kontentan är: Epoxi är bäst men en vanlig grundfärg funkar också?Hur vet man att det är antimögel i en färg? Jag har en Beckers grundfärg V för utomhusbruk på hyllan, funkar den? http://www.beckers.se/produkter/utomhus/trafasad/grundfarg-v

2. Har tänkt att köra en fläkt i skåpet och undrar vad man ska satsa på, gärna lågt ljud och pris ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säger som Daniel, vilken datorfläkt som helst funkar (så länge man kör dom på låga varv så är alla tysta). Tänk på att trycka in luft i skåpet, istället för att blåsa ut så håller fläkten MYCKET längre (det blir inget salt i den på det viset).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den grundfärgen fungerar nog alldeles utmärkt.

För fläkt så funkar vilken datorfläkt som helst. Prisjakt har en uppsjö av datorfläktar som rankas & recenseras baserat på ljud.

Tack, då kör jag på den färgen!

Ok, har varit inne på det spåret och kollat på prisjakt, ska kolla vidare då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säger som Daniel, vilken datorfläkt som helst funkar (så länge man kör dom på låga varv så är alla tysta). Tänk på att trycka in luft i skåpet, istället för att blåsa ut så håller fläkten MYCKET längre (det blir inget salt i den på det viset).

Ok, bra tips, tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag skulle satt kranar på alla tre rören. Jag gjorde det på mitt bygge och då kan jag helt enkelt skruva loss allt under kranarna för att sedan enkelt dra ut sumpen ur skåpet om man vill rengöra den, byta ut den eller något annat.

Säg att du måste göra om något eller får en läcka eller dylikt. Då stänger du bara alla tre kranarna, skruvar loss allt på undersidan kranen och drar/lyfter ut sumpen. Tänk bara på att kranarna måste sitta ovanför sumpens väggar.

Sedan skulle jag rekommendera en membranventil på primären om du rymmer den. SÅ enkelt att ställa in flödet. Inser nu vad folk pratar om när de rekommenderat membranventiler.

Korgar är ju inget krav, men visst hjälper de mot ev fiskar som tar sig in i överrinningen, större sniglar m.m. Istället så kan de ju dock sätta igen lite snabbare än ett öppet rör när det gäller alger osv.

Ska du väl ha korg så skulle jag ha satt på båda rören.

I övrigt så skulle jag ha försökt använda mer mjuka vinklar på returen för att slippa tappa onödigt flöde och låta pumpen jobba mindre för samma flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle satt kranar på alla tre rören. Jag gjorde det på mitt bygge och då kan jag helt enkelt skruva loss allt under kranarna för att sedan enkelt dra ut sumpen ur skåpet om man vill rengöra den, byta ut den eller något annat.

Säg att du måste göra om något eller får en läcka eller dylikt. Då stänger du bara alla tre kranarna, skruvar loss allt på undersidan kranen och drar/lyfter ut sumpen. Tänk bara på att kranarna måste sitta ovanför sumpens väggar.

Sedan skulle jag rekommendera en membranventil på primären om du rymmer den. SÅ enkelt att ställa in flödet. Inser nu vad folk pratar om när de rekommenderat membranventiler.

Korgar är ju inget krav, men visst hjälper de mot ev fiskar som tar sig in i överrinningen, större sniglar m.m. Istället så kan de ju dock sätta igen lite snabbare än ett öppet rör när det gäller alger osv.

Ska du väl ha korg så skulle jag ha satt på båda rören.

I övrigt så skulle jag ha försökt använda mer mjuka vinklar på returen för att slippa tappa onödigt flöde och låta pumpen jobba mindre för samma flöde.

Stort tack Jonas, precis sån feedback jag vill ha! Ang membranventil, är den en sån här du menar? http://www.aqua-line.se/industri/pvc/katalog3/membranventil_1.htm

Är det en mer arbetad gate-valve?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det ryms så skulle jag byta 90-graders-vinklarna mot 90-graders böjar (som inte bromsar vattnet så mycket). +1 för något sätt montera bort rören över sumpen... Förbered också så att du kan sätta en manifold på returen om du i framtiden vill börja driva reaktorer på returpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack Jonas, precis sån feedback jag vill ha! Ang membranventil, är den en sån här du menar? http://www.aqua-line.se/industri/pvc/katalog3/membranventil_1.htm

Är det en mer arbetad gate-valve?

Precis, jag har den översta. Den har väldigt långt slag från stängd till max öppen, så man kan verkligen finjustera. Rätt stor och tung dock så man tänker på det när man bygger. Limma inget förrän du har den på plats (om du nu köper en). Aqua-line lämnar helt OK priser vid offertförfrågan.

Som Petnym säger så är det böjar du bör köra på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...