Gå till innehåll

Strömavbrott hjälp


Matthias_H

Rekommenderade inlägg

Hej

Vet ej om detta hjälper men lite ideer.

Har du hus eller bor du i lägenhet ?

En vän till mig som bor i hus och som har andra djur än vi

köpte ett bensindrivet elverk för att täckaupp avbrott kostar ju en del

men räddade hans djur.Ett annat alternativ är ju UPS en sådan här tillexempel:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/ups/trust-ups-oxxtron-1300va-p92217

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptoptillbehor/Trust-Oxxtron1300VAManagementUPS/166624.3087/

om jag förstår det hela rätt så är denna på 780 Watt så man kan köra de mest watt svaga pumparna en bra stund.

Och sedan skulle jag ta ut allt filtermaterial ur alla andra pumpar man har och göra rent det och inte stoppa i detta för än strömen kommit till baka.

Bar en ide

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi hade samma situation här i Piteå under förra veckan. Jag använde två batteridrivna luftpumpar som fick driva var sin syresten i mitt 660 liters. Det gick hur bra som helst. Djurmagasinet brukar sälja sådana pumpar för en dryg hundring.

Eventuellt kan det vara bra att sänka tempen i karet en smula innan då svalare vatten kan lösa mer syre. Förslaget att ta ut ev filtermaterial låter väldigt vettigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kör med Tunze's styrbara streampumpar så kan du driva dem direkt från ett bilbatteri. (De kommer att gå på halvfart eftersom de bara får 12V med det duger nog). Enklast är att att göra ett kablage med en DC-kontakt som motsvarar pumpens DC-aggregat-kontakt och växla över manuellt. Vill man ha automatisk överkoppling så finns ju Tunze's safety connector...

post-2486-14468933472883_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara till att köpa batteri och adapter som passar i vortech mp styrdosan under den bredvid där strömsladden går in. Om strömmen går så går batteriet automatiskt in och tar över på lägre effekt vilket ger lägre varvtal men varar längre .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi hade samma situation här i Piteå under förra veckan. Jag använde två batteridrivna luftpumpar som fick driva var sin syresten i mitt 660 liters. Det gick hur bra som helst. Djurmagasinet brukar sälja sådana pumpar för en dryg hundring.

Eventuellt kan det vara bra att sänka tempen i karet en smula innan då svalare vatten kan lösa mer syre. Förslaget att ta ut ev filtermaterial låter väldigt vettigt.

Hade dom hemma sånna i Piteå ?

ska kolla här i Luleå idag var ett bra tips och lätt att bara slänga i :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara till att köpa batteri och adapter som passar i vortech mp styrdosan under den bredvid där strömsladden går in. Om strömmen går så går batteriet automatiskt in och tar över på lägre effekt vilket ger lägre varvtal men varar längre .

Jo ska köpa en sån inom snar framtid hade jag tänkt men varit mycket annat just nu då jag köpt ett större akvarium :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som majki01 skriver. Finns anslutning för 12v som backup direkt i kontrollern. Går i gång automatiskt när nätspänning försvinner. En av funktiorna som gör vortech mpXX prisvärda trots det höga priset !

ska invertera i en sån :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En riktig UPS kan vara ett alternativ.

En UPS på 900VA/540W som en av APC:s modeller t.ex., kan ju driva en Jebao WP-25 på maxfart i runt 5 timmar om min matematik stämmer :)

Drar man ned farten till 50% så blir det ju ett par timmar till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...