Gå till innehåll

Jebao DP-4 - doserpump


JonasW

Rekommenderade inlägg

Ska dra igång balling i veckan och kände att manuell dosering inte var min grej.... ;)

Började kika runt och insåg att det fanns väl tre alternativ för min del.

Pacific Suns nya Core 5 som kostar nästan 4000:-, en TEC 4 eller dylikt från FM mfl. för ca: 3-4000:- eller Jebaos nya DP-4 för 1000:- inkl frakt (http://www.fish-street.com/jebao_auto_dosing_pump_dp-4?search_string=dp-4&category_id=126).

Köper man nu får man deras slanghållare för sidan av sumpen t.ex. vilket troligtvis är att rekommendera så att slangarna inte hänger fritt.

De har även en hylla i akryl som jag köpte för småpengar, om man t.ex. vill sätta den från en sidovägg i skåpet.

Värt att tillägga är att det medföljer inte slangar, dessa fick jag skicka efter när jag upptäckt detta. Fish-street har dock billiga sådana.

Vill hålla ned kostnaderna till en början så jag slog till på en DP-4 för att testa.

Första intrycken är väl att den känns lite plastig i chassit och knapparnas känsla är lite "enkla" och hårda. Med samtidigt, för det priset så hade jag inte förväntat mig mer heller.

I övrigt en väldigt bra display med bra ljusstyrka.

Pumparna hörs absolut, men med stänga dörrar tror jag inte att det är ett problem.

Lite krånligt menysystem då man inte har en Enter/OK knapp utan använder t.ex. uppåt-pilen för att gå in i en meny.

Får återkomma då jag kört den en vecka eller så och se om doseringen verkar fungera samt hur ljudnivån verkar vara med skåpet stängt. Så länge så kommer lite bilder nedan:

post-7018-14468933612409_thumb.jpg

post-7018-1446893361141_thumb.jpg

post-7018-14468933611667_thumb.jpg

post-7018-1446893361192_thumb.jpg

post-7018-14468933612205_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några meter 4x6-slang är väl inte så upprörande, inte så attjag skulle ta det i en extraorder från kina heller, finns väl i alla zoo-butiker?

inte hela världen som du säger, men jag tycker att man skulle kunna förtydliga det på sidan.

Sen, har man inte bråttom så är det troligen billigare med en extraorder från Kina än från en zoo-butik. De tog 1$ per meter tror jag vilket blir 6.5:-/m +frakt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick slangarna idag och ställde in maskinen.

Kalibreringen gick bra. Tog ett vattenglas med 2dl vatten i, höll in knappen till dess att jag fyllt ett decilitermått till strecket. Pumparna låg väl inom någon % från varandra.

De tog mellan 207-215 varv på sig för 100ml.

I övrigt var den väldigt lätt att ställa in. Man valde pumphuvud, hur många gånger per dag den skulle gå och uppehåll/intervall i antal dagar om man ville ha det. Sista momentet är att välja tid samt hur många ml per tillfälle som skulle doseras.

Varje tillfälle kan justeras till en egen mängd.

I skåpet tänker jag inte på ljud från dosering samt att det är ju så få ml per tillfälle som ska doseras så om man hör pumphuvudet så är det över en väldigt kort tid (några sek max).

Än så länge kan jag inte klaga på produkten, får bara hoppas att den håller bra över tid också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Min tuggar på, funderar dock på att beställa Fish-Streets 5 liters behållare och testa dom istället för dunk.

Svårt och se om slangen ligger böjd uppåt eller dylikt och tillslut suger luft. Vad har ni andra som ballingbehållare eller vad ni nu doserar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-3404-14468933754472_thumb.jpg

Sned kapa röret så det kan tryckas hela vägen ner i botten på dunken o gör ett 4mm hål i locket.. Hårt rör 4/6mm som man innan kopplade ihop luftslang med.. Finns i välsorterade akvarie butiker, säljs i 1m längder för runt 25-29kr st..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Även jag kör jebao, dock bar i 7dagar än så länge, fungerar riktigt bra lätt att kalibrera. Köpte till akrylhyllan samt 4st 5l behållare, dessa funkar riktigt bra och jag tycker dessa är bättre än de som följer med andra dosermaskiner.

helt klart värt priset

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...