Schelander Postat 12 augusti 2014 Postat 12 augusti 2014 Stefan heter jag! Helt ny på saltvatten... Men tänkte göra ett försök! Jag kommer få hem ett 160 liters kar imorgon :-) 160l borrat med sump, får även med lite tillbehör.. Skummare, osmos, några pumpar mm...tanken är att bygga ihop sump och kar och provfylla i veckan. Köpa sten nästa vecka och börja vänta :-)kommer behöva lite olika tester, vilka behövs? Vilka märken är lättast och bäst för en noob? Är det något som glömts bort?/Stefan Citera
JonasW Postat 12 augusti 2014 Postat 12 augusti 2014 Välkommen!Köp med fördel inkörd och använd sten (omedicinerad dock). Då kan du starta upp rätt omgående med lite fisk om du vill.Saliferts tester är bra. Nitrit är bra att kolla i början innan du lägger ned fisk eller annat levande.När du väl är igång och vill köra lite blandade koraller så är dessa (enligt mig) bra att ha.MagnesiumCalciumKHNitratFosfat Citera
Schelander Postat 12 augusti 2014 Författare Postat 12 augusti 2014 Tackar! Då är frågan, vågar man lita på en säljare ang. omedicinerad sten? Eller går det att se?hur mycket sand ska man ha i (djup) ? Levande eller torr? Citera
JonasW Postat 12 augusti 2014 Postat 12 augusti 2014 Finns väl ingen garanti, man får försöka lite på säljaren helt enkelt.Jag har köpt 90% av min sten som begagnad sten.Jag kör själv med cirka 2cm grövre sand. Jag ger inte så mycket för "levande sand". Hur levande är den efter någon månad i en påse? Om nu något levde, hur levande är det fortfarande och släpper man ned dött material och kan skapa nitrit?Vet för lite om hur levande sand är tänkt att fungera, men vanlig sand har fungerat utmärkt för mig. Citera
nike83 Postat 12 augusti 2014 Postat 12 augusti 2014 hej och välkommen!jag tycker du kan lugna dig lite med de flesta testerna! kanske köpa nitrit så du vet när karet har nått rätt stadium. sen kan du köpa de andra. det är lätt att man öppnar dem och då börjar "klockan" och de blir dåliga efter kanske ½-1 år (är min erfarenhet). Citera
Reuben Postat 13 augusti 2014 Postat 13 augusti 2014 Tackar! Då är frågan, vågar man lita på en säljare ang. omedicinerad sten? Eller går det att se?Min rekommendation ang. detta är köp inte sten som inte har kalkalger på sig. (sten som är rosa på ytan).Är den rosa vet du att den kommer från ett friskt bra akvarium där personen haft koll. annars vet du aldrig riktigt vad du får, kan vara väldigt mycket fosfat i vattnet som du får lägga massa pengar på att laka ut. (jag lade 2000kr på laka ut fosfat ur 60kg sten när jag började, ingen rolig historia) Citera
Schelander Postat 14 augusti 2014 Författare Postat 14 augusti 2014 Nu har jag fått hem ett 160 + sump :-) och massa prylar! Nu är det rengöring som gäller och få igång osmosen... Ska jag göra en liten renovering på osmosen? Den är körd i ett halvår och inte använd sen december.. Vad behövs bytas isf? Bara Membran? Citera
Mr_Ewing Postat 14 augusti 2014 Postat 14 augusti 2014 Testa osmosen först innan du byter nåt - inte alls säkert att du behöver byta membran på den.Du behöver dock en TDS-mätare om du ska utröna om den fungerar som den ska. Citera
Schelander Postat 14 augusti 2014 Författare Postat 14 augusti 2014 Ok, tds-mätare.... Mäter vad? Nåt speciellt märke och modell man ska ha? Citera
stigigemla Postat 14 augusti 2014 Postat 14 augusti 2014 Om du kör ett kH- test skall det slå om på första droppen. (kH < 0,1). Ett grovt test men bättre än inget. Och mät direkt efter osmosen - före ev silikatfilter som sänker TDS och kH. Citera
Schelander Postat 14 augusti 2014 Författare Postat 14 augusti 2014 Ok, får testa kh först då... Nästa fråga nu när allt är skrubbat och rengjort. akvariet är borrat, ska man använda silikon eller räcker det att dra ihop med packningar i genomföringen? Citera
Schelander Postat 14 augusti 2014 Författare Postat 14 augusti 2014 Då blir det till att handla nya imorgon! Vilket salt rekommenderas eller kvittar märke osv? Citera
nike83 Postat 15 augusti 2014 Postat 15 augusti 2014 Fauna Marin tycker jag är prisvärt och ett bra salt. finns hos Trition Citera
Schelander Postat 15 augusti 2014 Författare Postat 15 augusti 2014 Ok, blir en sväng dit då! Varför kan jag inte posta köpesannons? Citera
Laggeman Postat 15 augusti 2014 Postat 15 augusti 2014 Du måste vara betalande medlem för att kunna annonsera. Citera
Laggeman Postat 15 augusti 2014 Postat 15 augusti 2014 Saxat från den gula rutan överst när man går in på Köp & Sälj:"Endast stödjande medlemmar kan annonsera, för sin egen räkning, ej åt annan part, endast ägaren till varan får annonsera ut den på Köp och Sälj." Citera
Schelander Postat 15 augusti 2014 Författare Postat 15 augusti 2014 Så kan de gå när man inte läser allt..... Nu är det betalt iaf :-) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.