Gå till innehåll

Hej på alla!


Schelander

Rekommenderade inlägg

Stefan heter jag! Helt ny på saltvatten... Men tänkte göra ett försök! Jag kommer få hem ett 160 liters kar imorgon :-) 160l borrat med sump, får även med lite tillbehör.. Skummare, osmos, några pumpar mm...

tanken är att bygga ihop sump och kar och provfylla i veckan. Köpa sten nästa vecka och börja vänta :-)

kommer behöva lite olika tester, vilka behövs? Vilka märken är lättast och bäst för en noob? Är det något som glömts bort?

/Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen!

Köp med fördel inkörd och använd sten (omedicinerad dock). Då kan du starta upp rätt omgående med lite fisk om du vill.

Saliferts tester är bra. Nitrit är bra att kolla i början innan du lägger ned fisk eller annat levande.

När du väl är igång och vill köra lite blandade koraller så är dessa (enligt mig) bra att ha.

Magnesium

Calcium

KH

Nitrat

Fosfat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns väl ingen garanti, man får försöka lite på säljaren helt enkelt.

Jag har köpt 90% av min sten som begagnad sten.

Jag kör själv med cirka 2cm grövre sand. Jag ger inte så mycket för "levande sand". Hur levande är den efter någon månad i en påse? Om nu något levde, hur levande är det fortfarande och släpper man ned dött material och kan skapa nitrit?

Vet för lite om hur levande sand är tänkt att fungera, men vanlig sand har fungerat utmärkt för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej och välkommen!

jag tycker du kan lugna dig lite med de flesta testerna! kanske köpa nitrit så du vet när karet har nått rätt stadium. sen kan du köpa de andra.

det är lätt att man öppnar dem och då börjar "klockan" och de blir dåliga efter kanske ½-1 år (är min erfarenhet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!

Då är frågan, vågar man lita på en säljare ang. omedicinerad sten? Eller går det att se?

Min rekommendation ang. detta är köp inte sten som inte har kalkalger på sig. (sten som är rosa på ytan).

Är den rosa vet du att den kommer från ett friskt bra akvarium där personen haft koll. annars vet du aldrig riktigt vad du får, kan vara väldigt mycket fosfat i vattnet som du får lägga massa pengar på att laka ut. (jag lade 2000kr på laka ut fosfat ur 60kg sten när jag började, ingen rolig historia)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...