Gå till innehåll

Vad sjuttsingen är det för fel ? SKUMMARDUMMER !!!!!


Tobbz

Rekommenderade inlägg

Har en bubble magus 155Pro och på ca 4 veckor så har det skummat över så det har hamnat mellan 10-20 liter vatten på golvet varje gång det har hänt.

Jag förstår inte vad fan det är för fel, gör rent allt 1 gång i veckan och även insug och slang med varmt sötvatten så inga saltproppar ska kunna bildas.

Snart åker skiten ut alltså !

Har bra vattenvärden och matar med samma mat varje dag.

Tips ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist..några kända orsaker till att det skummar kraftigt är:

- Filtermattor (såna vanliga blå). Jag vet inte om de utsöndrar något eller vad det beror på

- Olika typer av preparat, t.ex Red Slime remover som används mot Cyano

- Om man använt revepoxi

Skummar den alltid mycket eller händer det helt plötsligt?

Har du konstant vattennivå där skummaren står?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen av ovanstående använder jag. Vatten nivån är konstant.

Den kan skumma över på 2 sekunder, frun kolla till den innan hon gick och la sig. När jag kommer hem en kvart senare så har den tryckt ut 5 liter redan. Helt oberäknelig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det låter som du ställt in den på att skumma blött. Vet inte riktigt hur just din skummare fungerar men prova "ställ ner" skummaren att skumma torrt. Du kan ju också prova att ställa skummaren på något för att på så sätt få en lägre vattennivå.

Hade liknande problem med min MC500 och då var problemet att jag hade för hög nivå (låg på högstanivån på rekommenderad nivå)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade alla måtten om rekomenderat, och det är 24 cm vilket vattennivån är.

Den är inställd på nr 3 på skalan 1-5, och då skummar den jäkligt torrt tycker jag, det är så att skiten torkar fast på insidan av skummarkoppen innan den hinner rinna över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade översvämmning första gången jag kopplade in skummaren, skedde när x1 var på besök och klagade på allt också. Andra gången var när bara koppen var rengjord och inte resten. Efter 6 månader gjordes allt rent och fungerar klanderfritt sedan dess. Fick även höja från 28cm vattennivå till 25cm nivå pga skumningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker ändå du ska testa skumma torrare med de metoder jag föreslog. Ge det några dagar och får du sörja i koppen så har du ju funktion iallafall.

Kollade alla måtten om rekomenderat, och det är 24 cm vilket vattennivån är.

Den är inställd på nr 3 på skalan 1-5, och då skummar den jäkligt torrt tycker jag, det är så att skiten torkar fast på insidan av skummarkoppen innan den hinner rinna över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade en BM skummare som var likadant , vet ej om det är samma problem som du men det kan vara att fråga.

Jag tackar killarna på forumet som hittade felet åt mig

mitt fel var att vatten intaget varmycket nära glaset och nästan under avrinning rör , det som hände att vattenet ibland kommer fort och pumpen dra in mycket vatten och den skummar mycket

jag drog back pump intaget från under avrinning rör och la den mitt i sumpen

har inte haft problem snart ett år

som sagt kanske det är inte samma , men alla förslag kan leda till felet

lycka till

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Palla upp Skummaren 3cm till o börja med minst o se om du kan köra den så utan problem..

Om du fyller på med vatten så dom där 24cm som den står i nu råkar bli 25 så fylls den omg.. Helt naturligt skulle jag säga så hur funkar din dagliga påfyllning ?.. Har själv en BM150pro..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det står inte Hufa eller Gel binder på mat paketet?

Prova att byta maten en stund mot något annat, tänk på att det tar en stund att få ut resterna från vattnet, värt att prova innan du kastar ut skummaren

HUFA står för Highly Unsaturated Fatty Acid vilket inkluderar Omega 3. Ett bra foder för saltvattensfisk skall ha ett högt innehåll av dessa fettsyror - vilket de flesta har idag. Tror inte att innehållet av HUFA varit det som fick din skummare att svämma över, överskott av fett brukar i stället minska bildningen av skum.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är på riktigt god väg, frågan är bara vad man ska köra för skummare då.

Behöver ju nästan ha tag på en idag, alla affärer är minst 20 mil bort :/

Bara en fundering, stämmer infon att du finns i NKPG så har du ju bara 4 mil till en butik i LKPG.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...