Gå till innehåll

Fråga angående "månbelysning"


Nille83

Rekommenderade inlägg

Eftersom Red Sea inte har tänkt på att man kanske inte vill köra månbelysning i 16 timmar (när lysrören är släckta) så undrar jag hur skadligt det är att alltid ha igång dessa 8 led-dioder?

Gör det mer skada än nytta om de får vara igång när lysrören är släckta?

Gäller ett RSM 250C.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skadligt skulle jag inte säga att det är. Finns till och med fiskar som "kräver" (hårt draget) månljus för att inte bli stressade.

Du kan i min mening gott ha dem på hela tiden, men beroende på karets placering så kan det bli lite distraherande kanske, vem vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skadligt skulle jag inte säga att det är. Finns till och med fiskar som "kräver" (hårt draget) månljus för att inte bli stressade.

Du kan i min mening gott ha dem på hela tiden, men beroende på karets placering så kan det bli lite distraherande kanske, vem vet.

För min del stör det inte då akvariet står i ett annat rum än jag sover i. Så allt handlar om hur karet mår av det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För min del stör det inte då akvariet står i ett annat rum än jag sover i. Så allt handlar om hur karet mår av det.

Finns säkert människor som stänger av helt en del av dygnet av olika skäl, men så länge belysningen inte är så stark så att den kan uppfattas som dagsljus så kommer inga negativa effekter att uppstå. Däremot så finns det ju människor som förespråkar imitation av måncykler för att få ett så naturligt habitat som möjligt, men detta är ju inget alternativ i ditt fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stänger av mitt "månljus" helt efter midnatt för att korallerna ska få återhämta sig.

De har ju redan fått sin beskärda del ljus under dagen, troligen under längre tid än de skulle fått i naturen.

Sen vet jag inte om de gynnas av det eller om det är helt i onödan. Det kanske någon annan kan svara på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koraller behöver mörker för sin ämnesomsättning. Åtminstone 6 timmar per dygn.

Sedan är frågan vad är mörker för en korall som inte har ögon? Jag TROR att de inte på långt när är lika ljuskänsliga som vi.

"Vanligt" månljus är inte blått och mycket svagare än det vi har i akvarier. Våra ögon har dålig känslighet för blått ljus så vi upplever det som mindre än 10% så starkt som en del andra djur. Men det funkar ändå som natt - i alla fall för det mesta vi har i akvarierna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...