Gå till innehåll

Start av nytt kar - Bottenfilter..


Saxmark

Rekommenderade inlägg

Ett nytt begagnat kar inhandlat. Det blir ett MP brilliant 110 (Jo jag vet att MP har problem med silikon men detta skall kollas innan start). Tänkte måla karet på baksidan för att få en juste färg. Till detta var det en AM OceanLight 150 som skall upp på nått smidigt sätt.. Tänkte mig en huv i plywood som jag skulle lacka med fuktspärr på insidan och på så sätt slippa avdunstningen en aning. Detta kräver en del jobb innnan det blir klart.. Och en sump i skåpet på undersidan.. Om nån har mått på skåpet invändigt eller en bra skiss på en färdig sump till detta skåp e jag tacksam mottagare..

Nu kommer vi till det roliga om ni har sett annonsen som var här på köp och sälj så såg ni att karet var borrat i ovankant. Tänkte mecka dit en vanlig pvcmuff (som man använder vid bottenborrning) på utsidan tänkte jag mig en tajt 90-böj ner till sumpen som tangitas. På insidan lurar jag på box eller ev. fluvals färdiga pipa om den orkar svälja vattnet snabbt nog.. Den e smidig tycker jag.. Annars får det bli en akrylbox troligen. På botten tänkte jag mig ett bottenfilter i bakkant som jag pumpar in returvatten från sumpen genom. Detta borde ge mig en bra rensning av sanden och ett bra flöde på vattnet eftersom det hela tiden kommer att sträva uppåt. Kanske en extra cirkulationspump inne i karet som jag döljer bakom ls:en.. Vill att så lite teknik som möjligt skall synas och helst inga pumpar ståendes i vatten. Dels ur serviceändamål och dels för kylan.

Om mina beräkningar stämmer så skall jag skifta runt 2000 L/H mellan kar och sump för att få en acceptabel vattenström. Tänkte ta en Aquabee eller liknande till detta..

Skall jag ha ett pannskott för idén med bottenfilter trots att jag skall köra det inverterat eller kommer jag att få enkel och smidig miljö för mina fiskar och koraller ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp saxmark, reverserat bottenfilter renderar per automatik i dubbla nackskott!

Om du inte till vardags går omkring i platådojjor och V-jeans förståss!

(kan nog räknas som förmildrande omständighet)

Wrang kanske kan lägga upp en retro-akvarielänk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp saxmark, reverserat bottenfilter renderar per automatik i dubbla nackskott!

Om du inte till vardags går omkring i platådojjor och V-jeans förståss!

(kan nog räknas som förmildrande omständighet)

Wrang kanske kan lägga upp en retro-akvarielänk

Var rädd för detta.. Har iofs en rutig flanellskorta och röker handrullat medans jag lyssnar på Jetro Thull men det kanske inte räknas ? ;)..

Problemet för mig är att jag inte ser vad som kan gå fel med ett flöde på 2000L/h upp genom sanden.. Det kan omöjligt fastna skit på det sättet.. Och om sanden mot förmodan skulle sättas igen så blir det ju bara som en traditionell botten..

Finns det någon som kör denna metod och har lyckats (Och siffran jag inte vill veta men hur många har misslyckats.. Med reverserat då och inte den traditionella varianten..)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en nitratfälla från sjuttiotalet.Filtret bildar max nitrat och då tyckte man att det var bra för att det minimerade risken för ammoniak eller nitritförgiftning.

Det börjar väl bli hög tid att ge mig med tanke på er erfarenhet men full av dumhet som jag är så har jag svårt att se vad vattnet som kommer från sumpen har för skadligt innehåll.. Jag menar att nitriten har jag ju förhoppningsvis minimerat genom mitt nitritfilter.. Men ni menar att det fortfarande kommer med och sätter sig i sanden..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla in Paul B på reefcentral,han har kört med omvänt bottenfilter i mer än 30år.

Om man kör omvänt med lågt flöde så funkar de lika bra som nåt annat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla in Paul B på reefcentral,han har kört med omvänt bottenfilter i mer än 30år.

Om man kör omvänt med lågt flöde så funkar de lika bra som nåt annat

Jag blev så intresserad av hur ett bottenfilter kunde fungera, så jag tittade på Pauls akvarium och han odlade både alger och sjögräs, då är nog bottenfilter bra. Men för oss andra som försöker undvika sånt är det ingen bra ide. Om man tillför syrerikt vatten till ett filter, så blir det ingen nedbrytning av nitrat. Nedbrytning av nitrat sker i en anaerob(syrefattig) miljö. Om du tar bort flödet så kan det fungera, men det finns många krashade Jaubert/Plenum Filter och DSB:er, så jag skulle inte rekomendera ett sånt heller.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hans kar är tydligen 34år. Jag tycker inte att det är speciellt snyggt men respekt om det har varit igång i 34år utan omstart. Jag tror inte heller på att sandbotten blir en nitratfälla om man använder omvänt bottenfilter men varför använda något som egentligen inte behövs.

Bild

Men varför i Helv*** har han glasflaskor i karet? smaken är visserligen som baken "delad"

Är det någon mer som kan se var flaskorna är?

13094Copy__3__of_Gorgonians1_002.jpg

13094whole_tank_seaweed.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kk.. Jag ger mig väl då.. Men då kommer min nästa fråga.. Om jag har en "ren" grusbotten.. Hur gör jag för att få den underhållsfri ?

Skall man rikta nått utblås ner mot botten eller skall man satsa på hydroflo och lägga dem i mitten av karet ?

Tänkte ha en ytavrinningsbox i ena kanten fram och lurar på att ha returutblås i andra kanten på karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att ett akvarie krashar för att man kör Jaubert-metoden eller dsb. tillhör avdelningen för myter och anekdoter,precis som ngn. här påstod att hans akvarie krashat pga. Ballingmetoden,bevis?????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt Jaubert själv skall det vara ett fritt utrymme under sandbotten (runt 12 cm tjock) på ett par cm. Innan sanden blir tät ramlar skit igenom och kan sugas ut. På det sättet blir sanden aldrig helt tät. På Akvarium Monaco (där Jaubert jobbade) användes metoden till lågt besatta akvarier. Karantän odlingsförsök och sådant. Akvarierna på publika delen går som vanligt med skummare, vattenbyten och så vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns en artikelserie på advanced aquarist senaste månaderna om hur man gjort jämförande studier på dsb med och utan plenum (mellanrum mellan glasbotten och sand) och jag har för mig att slutklämmen var att det funkade bättre utan plenum.

Wrang: jag tänkte akvarier i 70 tals -stuk, träram,korallskelett,argus och månfiskar - i bästa fall en clowntryckare och en dardanus eremit.

Fick en flashback när saxmark började snacka rev. bottenfilter!

Vem minns Herbert axelrods salt böcker med bilder på döda fiskar med likfläckar som trycks mot akvarieglaset i fotoögonblicket (handen som trycker fisken syns t o m.)

jag får gåshud!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt Jaubert själv skall det vara ett fritt utrymme under sandbotten (runt 12 cm tjock) på ett par cm. Innan sanden blir tät ramlar skit igenom och kan sugas ut. På det sättet blir sanden aldrig helt tät. På Akvarium Monaco (där Jaubert jobbade) användes metoden till lågt besatta akvarier. Karantän odlingsförsök och sådant. Akvarierna på publika delen går som vanligt med skummare, vattenbyten och så vidare.

För att komma tillbaka till mitt inverterade bottenfilter som jag förvisso gett upp idén att bygga men.. Det består ju av plastplattor som har en sarg som bildar ett tomutrymme på en cm under sanden.. Döutrymme skulle vi kunna kalla det i denna diskussionen tom ;).. Det är genom detta utrymme som jag skall pumpa en stor vattenmängd.. Om man ser till det faktum att vatten tar den lättaste vägen och att vissa utrymmen kommer att cirkulera mindre än andra men på de ställen som vattnet inte cirkulerar så borde det väl bli som en traditionell grusbotten.. Helt ocirkulerat eller bara cirkulerat med den naturliga cirkulationen i karet.. Det fria utrymmet blir iofs inga 12cm utan snarare 12mm men det blir ju inte snack om nått direkt stillastående vatten där men 2000l/timme som passerar på en yta av 30x15x1cm vilket borde generera ca 4,5L vatten så det borde ju skiftas tycker jag.. Typ 7ggr / minut (Nej jag e inte bra på matte..)..

Jag tycker det borde funka.. Vågar dock inte prova min teori i en levande miljö ännu.. Skall skaffa mig ett 24L nano och testa i det när tiden kommer tillbaka.. Uppskattningsvis.. Hur lång tid borde man se ett negativt resultat efter ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krångla inte till det med bottenfiltret!

Lägg ett tunt lager sand på botten och använd pumpen till cirkulation!

Skaffa lite levande sten, en beg skummare och byt vatten istället och låt sen 70-tals spökena vila i frid!

De negativa effekterna kanske du inte ser förrän du stoppar i en fin korall du precist har köpt!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vette phäen hur jag skall göra snart.. Jsvärd verkar nästan vilja att jag skall köra med bottenfilter genom sin propagering.. Men jag har ju mindre lust med en krash.. Men det vore ju smidigt om det funkade mot nästan allas talan.. :)

Vad har fått dig att tro detta???? Propagering???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har fått dig att tro detta???? Propagering???

Mmm.. Läste igenom tråden igen och det var en felaktig uppfattning.. Ber om ursäkt om jag kallat dig för bottenfilterförespråkare. (faan att det inte är alfapet..) Detta var inte min mening.. Men nu står iaf mitt kar hemma.. Och tankarna cirkulerar nu mot en ytavrinning i bakkant (Det är ett hörnkar) bottenfilter (lugn i stormen nu) som kommer att ligga på botten utan sand. LS skall stå ovanför här.. Tanken är att släppa returen från sumpen här. I framkant dvs framför bottenutblåset skall det ligga sand mot rutan fram.. Fick iofs en hydroflo med i paketet så jag kanske släpper vatten via den om det är blir så att jag kör den med en intern cirkulationspump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...