Gå till innehåll

Eget ballingrecept i AquaCalc


Orchide

Rekommenderade inlägg

Om man följer Oceanakvariums ballingrecept med blandning i 5 liter osmosvatten och inmatning i AquaCalc.

Dunk 1 220 g Kalciumklorid- dihydrat + 65 g Magnesiumklorid-

hexahydrat.

Dunk 2 262 g Natriumbikarbonat passar till kalciumkloriden.

För 65 g Magnesiumklorid ökar vi med 54 g natriumbikarbonat.

Totalt är det alltså 316 g Natriumbikarbonat som behövs när vi har den mängden magnesiumklorid.

Behöver vi använda mer eller mindre magnesiumklorid bör natriumbikarbonatmängden ändras 83% av ändringen av

magnesiumkloridtillsatsen.

Dunk 3 61 g Natriumkloridfritt salt.

Jag får fram dessa värden som är rejält mycket svagare än de fördefinierade recepten i aquacalc.

Kalcium: 44g/L

Alkalinitet: 63.2g/L

Magnesium: 13g/L

Na-Cl fritt salt: 12,2g/L

Är det någon fördel att köra svagare lösning kontra starkare om man ändå doserar enskilt för varje lösning?

/ Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var du rolig Alex.

För 15 år sedan hade man börjat använda kalciumklorid (ibland med iblandad magnesiumklorid) i en dunk och bikarbonat i en annan dunk för att ersätta kalken som stenkorallerna bygger upp sitt skelett av. Det kallas för 2 part metod.

Hans Werner Balling publicerade 1999 eller 2000 en artikel (Jag tror i tidningen Der Meerwasseraquarianer) där han introducerade natriumkloridfritt salt som en tredje lösning. Det var med beräkningar över spårämnesförbrukning. Dessutom justerade han recepten så det skulle förbrukas lika mycket av varje lösning.

Det är detta som är Ballingmetoden.

Många år senare gick Claude Schumacher tillbaka till 2 part metoden men kompletterade den med spårelementtillsats.

Detta har han registrerat som varumärke "Balling light" vilket för mig är ett under då det inte har med Balling att göra.

Recepten är Claude Schumachers inte Ballings original.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var du rolig Alex.

För 15 år sedan hade man börjat använda kalciumklorid (ibland med iblandad magnesiumklorid) i en dunk och bikarbonat i en annan dunk för att ersätta kalken som stenkorallerna bygger upp sitt skelett av. Det kallas för 2 part metod.

Hans Werner Balling publicerade 1999 eller 2000 en artikel (Jag tror i tidningen Der Meerwasseraquarianer) där han introducerade natriumkloridfritt salt som en tredje lösning. Det var med beräkningar över spårämnesförbrukning. Dessutom justerade han recepten så det skulle förbrukas lika mycket av varje lösning.

Det är detta som är Ballingmetoden.

Många år senare gick Claude Schumacher tillbaka till 2 part metoden men kompletterade den med spårelementtillsats.

Detta har han registrerat som varumärke "Balling light" vilket för mig är ett under då det inte har med Balling att göra.

Recepten är Claude Schumachers inte Ballings original.

Inte för att vara så, men Hans Werner Balling arbetade på Tropic Marine, Research and development, och med deras produktutveckling. Så jag "tror" att han hade ett finger med i spelet. (Bör tillägga att de samarbetat med FM tidigare inom just kemikalier och tester)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte H W Balling jobbade på Tropic Marine 1999. Han fick nog sin doktorshatt några år senare. Men jag kan gissa varför han fick jobbet.

Jag tror inte heller Fauna Marin fanns då. Claude Schumacher tror jag jobbade på en firma då som hette något i stil med "Aqua trop"

Har du belägg för att Tropic Marine skulle ha samarbetat med Claude Schumacher. Tropic Marine brukar uttala sig nedlåtande om "småföretag" på mässor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte H W Balling jobbade på Tropic Marine 1999. Han fick nog sin doktorshatt några år senare. Men jag kan gissa varför han fick jobbet.

Jag tror inte heller Fauna Marin fanns då. Claude Schumacher tror jag jobbade på en firma då som hette något i stil med "Aqua trop"

Har du belägg för att Tropic Marine skulle ha samarbetat med Claude Schumacher. Tropic Marine brukar uttala sig nedlåtande om "småföretag" på mässor.

Inga belägg för att TM och Schuhmacher samarbetat, vet bara att TM och FM har samarbetat tidigare, och att Balling arbetade hos dem (dock inte när). Drog ett antal slutsatser där bara när jag läste om hur de refererade mellan varandras produkter, och samarbeten.

Men du vet säkert mer än så! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...