Sillen Postat 2 augusti 2007 Postat 2 augusti 2007 Jag har funderat lite på ditt botten utsug. Jag gissar att du gör ett bottenutsug för att kunna suga ut det skit som samlas på botten. Innebär detta att du inte tänker ha någon sant i karet?Ska det sitta galler på botten utsuget, eller?
hbmannen Postat 12 augusti 2007 Författare Postat 12 augusti 2007 Nu har ja varit och kollat upp byggpris på mitt tokbygge. och har insett att de inte kommer att bli av me en djup del.. då ja behövde 25mm laminatglas och de kostar inte gratis.. så nu blir de ett annat kar som iof inte heller blir helt gratis, men däremot så klarar man av kostnaden kan säga att de kostar ca: 40000:- Nya tanken som kommer att platsbyggas, kommer att ha måtten L 1,50 Höjd 1,10 djup 1,50..det är exakt samma storlek och glas som akvarielagrets hajtank..glaset kommer att vara 12*12 laminat allså 24mm tjock ,med framruta i weisglas.projektet kommer oxo att starta runt december när den enorma stålställningen är färdigsvetsad. ska ju klara ett tryck av nästan 3,5 ton.. FETT.. om de ska bli ett revkar eller rovfisktank är ännu inte bestämt.. men ja lär ha tid på mig att bestämma då ja tror att tanken kommer att bli reda att änvändas nån gång under 2 kvartalet av 2008.. hoppas ja iaf..
Draedon Postat 12 augusti 2007 Postat 12 augusti 2007 men... ska du inte starta något större? allvarligt talat, låter som ett grymt projekt. skäm bort oss med bilder nu.
Vargklo Postat 12 augusti 2007 Postat 12 augusti 2007 Helhäftigt! Fortsätt och lägg in bilder och tankar du har!
hbmannen Postat 17 augusti 2007 Författare Postat 17 augusti 2007 jaha då va man på JR idag då, för första gången på 3-4 månader.. de såg som vanligt super cleant ut. alltid bra bemötande å kunnigt folk.. *smöra* så som vanligt så hittar man på massa konstiga saker att köpa. Så iaf ja köpte en muräna, en röd ormsjöstjärna. 2 fina stora sniglar. 1st damnsel att släppa ner hos mantisen å en massa annat bra att ha..fixar upp lite bilder på Murre muräna under kvällen..
Vargklo Postat 15 oktober 2007 Postat 15 oktober 2007 Hur går det med monsterbygget? Det var ett tag sedan vi hörde något!
pepe Postat 21 oktober 2007 Postat 21 oktober 2007 Muränan....Kan du sätta in lite bilder please...Vart beställer du nya akvariet? Samma som förra??
Sillen Postat 20 januari 2008 Postat 20 januari 2008 Tack för senast!Kul att se ditt kar igen. Jag har ju sam jag sa tidigare inte tittat på muränor då de som jag trodde åt upp alla små fiskar och räkor. Nu har jag sett din i veckan och den åt ju inte så som jag trodde. Har sedan dess läst lite här och där och konstaterat att det är nog mycket individuellt hur de äter. Därför har jag inte gett upp tanken utan snarar fastnat på hullingen. Så nu till min fundering. Du visste ju inte med säkerhet vad du hade för sort men när jag läser lite får jag för mig att det skulle kunnat vara en Echidina nebolusa, stämmer det med det du trodde?
hbmannen Postat 21 januari 2008 Författare Postat 21 januari 2008 Tack för senast!Kul att se ditt kar igen. Jag har ju sam jag sa tidigare inte tittat på muränor då de som jag trodde åt upp alla små fiskar och räkor. Nu har jag sett din i veckan och den åt ju inte så som jag trodde. Har sedan dess läst lite här och där och konstaterat att det är nog mycket individuellt hur de äter. Därför har jag inte gett upp tanken utan snarar fastnat på hullingen. Så nu till min fundering. Du visste ju inte med säkerhet vad du hade för sort men när jag läser lite får jag för mig att det skulle kunnat vara en Echidina nebolusa, stämmer det med det du trodde?tjena sillen.. nej du hittar lite info om den härhttp://www.tidelineaquatics.net/salt_fish_popups/eel/banded_moray.htmde ska vara en echidna pozyzona// hb
wrang Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 Nya tanken som kommer att platsbyggas, kommer att ha måtten L 1,50 Höjd 1,10 djup 1,50..projektet kommer oxo att starta runt december när den enorma stålställningen är färdigsvetsad. ska ju klara ett tryck av nästan 3,5 ton.. FETT.. om de ska bli ett revkar eller rovfisktank är ännu inte bestämt.. men ja lär ha tid på mig att bestämma då ja tror att tanken kommer att bli reda att änvändas nån gång under 2 kvartalet av 2008.. hoppas ja iaf..Hur går det med planerna?
hbmannen Postat 21 januari 2008 Författare Postat 21 januari 2008 för tillfället letas det efter ny tank.. dock har projektet krymp en aning på grund av extrema glaspriser. men den kommer dock inte bli för liten..nya storleken är på tanken är 1,2*,1,2*0,8 sen så står placeringen av tanken å väger mellan 2 olika ställen.. 1. i centrum i vardaxrummet. så man kan njuta av tanken jämnt ( mitt val )2. typ mellan köket å tvätt stugan ( frugan val ) mindre spill överalltså innan vi kommit överens så ligger glasbeställningen på is. dock så är ställning klar å ligger hos lackerarn// p
hbmannen Postat 23 januari 2008 Författare Postat 23 januari 2008 nu verkar vi vara hyffsat överens..nu e det bara så att ja fått lite kalla fötter ang måtten.. Så ja rådfrågar alla vänliga själar här..1. 1,2*1,2*0,8 eller2. 1,3*1,20*0,653. 1,3*1,20*0,6har för avsikt att köra med 250w mh alternativt t5.. så kom med förslag på utformningen nu. behöver beställa snart. ( kliar ni vet )ställningen är gjord i måtten 1,20* 1,20 så ja kan inte sväva allt för långt utanför dom måtten.. de är mest höjden ja är osäker på va som blir bäst..// P
oveb Postat 23 januari 2008 Postat 23 januari 2008 Större är inte nödvändigtvis roligare !!!Jag hade valt 0,6m, då går det lätt att belysa även botten !.
hbmannen Postat 23 januari 2008 Författare Postat 23 januari 2008 mm.. plus att hela alltet inte blir så högt. inkl ställning..men kollar man på 70 höga tankar så känns dom riktigt härliga.. känns mycket högre än 60cm fast det bara e ynka 10 cm skillnad.. *huvudbry*
stigigemla Postat 23 januari 2008 Postat 23 januari 2008 Hur lång är du själv? 180 cm = max 65 cm högt kar? Om du vill nå botten vill säga.
Sillen Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 Jag har själv haft fundering på höjd och bestämnt mig för 60 då det är enklare att jobba i botten med samt att det är bättre ljus i hela karet så!
Vargklo Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 Jag har 65 högt i mitt revkar. Nyttan med de sista 5 cm i höjd är ganska liten och hjälper egentligen bara till att få upp vattenvolymen. Du vill ändå inte stapla sten alltför högt.
hbmannen Postat 24 januari 2008 Författare Postat 24 januari 2008 okej.. det lutar åt att det blir 60..då blir dom slutliga måtten.. 1,3* 1,2 * 0,6 cm.. nu ska vi se vem som får bygga den.. AL gjorde min andra, så det lutar nog åt samma håll igen.. är iof lite sugen på att prova globefish oxo.. hmm får ringa runt å se vem som har tid..
Christer T Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 Jag hade nog satsat på 65 cm. Det tycker jag är högsta möjliga höjd utan att man behöver dyka i burken. Det innebär ju också att "höjden på vattnet" hamnar runt 60 cm, dvs om du inte ska köra utan överram och vatten till kanten (som Janne).
hbmannen Postat 24 januari 2008 Författare Postat 24 januari 2008 eller kanske låta vattnet rinna över kanten å ner längs alla sidor nej men nu blev det bestämt.. 1,3*1,2*0,6. ska in till AL imorrn å beställa.. ja hade tänkt att ha ytavrinningen i mitten av tanken.. inte vid nån sida allså.. tycker det verkar kunna bli snyggt..
uffe2 Postat 25 januari 2008 Postat 25 januari 2008 Jag har 64 cm högt och vatten upp till kanten.Det är lite för högt, tycker jag.Varje gång jag ska ner och gräva i karet,så är det bara att ta av sig alla kläder (nästan i alla fall)Ibland brukar jag stänga av cirkpumpen och fylla upp sumpen och en 100 liter dunk med vatten från karet,för då blir vattendjupet lite mer hanterbart.60 cm hade räckt med vatten upp till kanten.
hbmannen Postat 25 januari 2008 Författare Postat 25 januari 2008 okej. fler för 60 betyder att det blir det, och att det verkar mest enkelt att jobba med..nu fortsätter jakten på nån som kan bygga det.
Goranius Postat 25 januari 2008 Postat 25 januari 2008 Mitt är 65 och det är klockrent samt att jag har flyttat min ytavrinning till mitten av karet så att jag någon gång i framtiden kan sätta in vågmaskin.
MariaL Postat 25 januari 2008 Postat 25 januari 2008 60 djup är djuuupt om man bara är 170 lång, tur att man har schimpansarmar, he, he!Skulle dock inte vilja ha djupare för då blir det snorkel...
hbmannen Postat 26 januari 2008 Författare Postat 26 januari 2008 ja kommer att sätta avrinningen i mitten mitten. allså inte efter nån av sidorna om ni hänger med.. då får ja en typ indy 500 bana för firarna.
Rekommenderade inlägg