Gå till innehåll

HBmannen´s 720 liters tank


hbmannen

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...
  • Svar 324
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu har ja varit och kollat upp byggpris på mitt tokbygge. och har insett att de inte kommer att bli av me en djup del.. då ja behövde 25mm laminatglas och de kostar inte gratis.. så nu blir de ett annat kar som iof inte heller blir helt gratis, men däremot så klarar man av kostnaden :(

kan säga att de kostar ca: 40000:-

Nya tanken som kommer att platsbyggas, kommer att ha måtten L 1,50 Höjd 1,10 djup 1,50..

det är exakt samma storlek och glas som akvarielagrets hajtank..

glaset kommer att vara 12*12 laminat allså 24mm tjock ,med framruta i weisglas.

projektet kommer oxo att starta runt december när den enorma stålställningen är färdigsvetsad. ska ju klara ett tryck av nästan 3,5 ton.. FETT.. :)

om de ska bli ett revkar eller rovfisktank är ännu inte bestämt.. men ja lär ha tid på mig att bestämma då ja tror att tanken kommer att bli reda att änvändas nån gång under 2 kvartalet av 2008.. hoppas ja iaf..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha då va man på JR idag då, för första gången på 3-4 månader.. de såg som vanligt super cleant ut. alltid bra bemötande å kunnigt folk.. *smöra* :)

så som vanligt så hittar man på massa konstiga saker att köpa. Så iaf ja köpte en muräna, en röd ormsjöstjärna. 2 fina stora sniglar. 1st damnsel att släppa ner hos mantisen :) å en massa annat bra att ha..

fixar upp lite bilder på Murre muräna under kvällen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...

Tack för senast!

Kul att se ditt kar igen. Jag har ju sam jag sa tidigare inte tittat på muränor då de som jag trodde åt upp alla små fiskar och räkor. Nu har jag sett din i veckan och den åt ju inte så som jag trodde. Har sedan dess läst lite här och där och konstaterat att det är nog mycket individuellt hur de äter. Därför har jag inte gett upp tanken utan snarar fastnat på hullingen. Så nu till min fundering. Du visste ju inte med säkerhet vad du hade för sort men när jag läser lite får jag för mig att det skulle kunnat vara en Echidina nebolusa, stämmer det med det du trodde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för senast!

Kul att se ditt kar igen. Jag har ju sam jag sa tidigare inte tittat på muränor då de som jag trodde åt upp alla små fiskar och räkor. Nu har jag sett din i veckan och den åt ju inte så som jag trodde. Har sedan dess läst lite här och där och konstaterat att det är nog mycket individuellt hur de äter. Därför har jag inte gett upp tanken utan snarar fastnat på hullingen. Så nu till min fundering. Du visste ju inte med säkerhet vad du hade för sort men när jag läser lite får jag för mig att det skulle kunnat vara en Echidina nebolusa, stämmer det med det du trodde?

tjena sillen.. nej du hittar lite info om den här

http://www.tidelineaquatics.net/salt_fish_popups/eel/banded_moray.htm

de ska vara en echidna pozyzona

// hb

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya tanken som kommer att platsbyggas, kommer att ha måtten L 1,50 Höjd 1,10 djup 1,50..

projektet kommer oxo att starta runt december när den enorma stålställningen är färdigsvetsad. ska ju klara ett tryck av nästan 3,5 ton.. FETT.. :)

om de ska bli ett revkar eller rovfisktank är ännu inte bestämt.. men ja lär ha tid på mig att bestämma då ja tror att tanken kommer att bli reda att änvändas nån gång under 2 kvartalet av 2008.. hoppas ja iaf..

Hur går det med planerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för tillfället letas det efter ny tank.. dock har projektet krymp en aning på grund av extrema glaspriser. men den kommer dock inte bli för liten..

nya storleken är på tanken är 1,2*,1,2*0,8

sen så står placeringen av tanken å väger mellan 2 olika ställen..

1. i centrum i vardaxrummet. så man kan njuta av tanken jämnt ( mitt val )

2. typ mellan köket å tvätt stugan ( frugan val ) mindre spill överallt

så innan vi kommit överens så ligger glasbeställningen på is. dock så är ställning klar å ligger hos lackerarn

// p

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu verkar vi vara hyffsat överens..

nu e det bara så att ja fått lite kalla fötter ang måtten.. Så ja rådfrågar alla vänliga själar här..

1. 1,2*1,2*0,8 eller

2. 1,3*1,20*0,65

3. 1,3*1,20*0,6

har för avsikt att köra med 250w mh alternativt t5..

så kom med förslag på utformningen nu. behöver beställa snart. ( kliar ni vet )

ställningen är gjord i måtten 1,20* 1,20 så ja kan inte sväva allt för långt utanför dom måtten.. de är mest höjden ja är osäker på va som blir bäst..

// P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej.. det lutar åt att det blir 60..

då blir dom slutliga måtten.. 1,3* 1,2 * 0,6 cm..

nu ska vi se vem som får bygga den.. AL gjorde min andra, så det lutar nog åt samma håll igen.. är iof lite sugen på att prova globefish oxo.. hmm får ringa runt å se vem som har tid..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eller kanske låta vattnet rinna över kanten å ner längs alla sidor :)

nej men nu blev det bestämt.. 1,3*1,2*0,6.

ska in till AL imorrn å beställa..

ja hade tänkt att ha ytavrinningen i mitten av tanken.. inte vid nån sida allså.. tycker det verkar kunna bli snyggt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 64 cm högt och vatten upp till kanten.

Det är lite för högt, tycker jag.

Varje gång jag ska ner och gräva i karet,

så är det bara att ta av sig alla kläder (nästan i alla fall)

Ibland brukar jag stänga av cirkpumpen och

fylla upp sumpen och en 100 liter dunk med vatten från karet,

för då blir vattendjupet lite mer hanterbart.

60 cm hade räckt med vatten upp till kanten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...