Gå till innehåll

Varför har jag alger?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har nu haft igång mitt kar i ca 8 månader. Tyvärr har jag under en längre period haft algproblem som täcker min ls med ett tunt mörkt lager vilket gör det omöjligt för kalkalger att få fäste på stenen och försämrar stenens potential. En del lossnar lätt när man viftar med handen runt stenen.

Här är mina värden:

Salinitet 33ppt

pH morgon 8

Magnesium 1110

Nitrat 0

Calcium 430

KH 7,68

Fosfat 0

Silikat 0

Övrigt:

Karet är på knappt 400L

Cirkulation: ca 8000L/h

Belysning: 6x54w T5 som är på 12h

Akvariet står i sydlig riktning och får en del sol under dagen även om jag brukar dra för gardinerna på dagarna.

Invånare: 1 gul kirurg, 2 banggai, 1 pincett, 2 ocellaris, 1 bicolour, 2 strigata, 4 chromis, ca 50 sniglar. Dessa matas måttligt.

Använder Salifert tester

Vattenbyte 10%/månad

Använder osmos

Jag skulle vara mycket tacksam om ni kan ge mig förslag på vad som kan orsaka mitt algproblem och hur jag ska komma till rätta med det. Jag misstänkte att det berodde på silikat men jag har nu köpt ett test och detta visar 0. Jag har även haft 0 i fostat och nitrat nästan sedan starten. För övrigt trivs min invånare och mina koraller växer.

Ska ta och lägga upp en bild också.

Mvh

Peter

post-1277-14468912304189_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Öka cirkulationen! Tunze Stream är bra pumpar.

Byt vatten oftare, till exempel 5-10 % i veckan.

Sug ur all ditrius du kan få tag i när du byter vatten. Ju mer du får bort ju bättre!

Skaffa sjöborrar, Mespilia globulus är bra! De håller stenen ren.

Detta har funkat för mig.

Skippa kemikalierna och vänta på resultatet istället. Ditt akvarium är fortfarande ganska ungt.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Norberg.

Jag vet att mer cirkulation är bra, men jag trodde inte jag låg i underkant här? Algerna kommer även på de ställen där cirkulationen är som starkast. Jag har bl.a en stream och jag suger ut detritus när jag byter vatten, men det kanske skulle hjälpa om jag bytte vatten oftare/ i större kvantiteter. Jag har även försökt få tag på sjöborrar men ännu inte lyckats, jag tror också de skulle kunna göra ett bra jobb i detta fall. Är det någon som kan ge ett id på algerna?

Det jag inte förstår är hur algerna kan komma så snabbt när, nitrater, fosfater och silikat är 0? Är testerna opålitliga eller är det ytterligare något värde jag borde mäta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju ha dessa ämnen i vattnet men algerna förbrukar dem så snabbt att det blir noll av dem i vattnet. Många som har mycket alger har ofta "noll" och "jättebra" värden, men det är bara för att algerna konsumerar alla dessa gödningsämnen.

Försök att till exempel tina det frysta fodret i ett glas vatten och rör om. Sen låter du det sjunka till bottnen av glaset och häll av vattnet. Gör om det 2 ggr så slipper du mycket av den extra näring som följer med den frysta fiskmaten. Det brukar hjälpa till en hel del att minska näringen till algerna.

När det gäller cirkulation så gör det inget att ligga på 50 ggr volymen i cirkulaton om du kör med Tunze Stream. en 12.000 liters stream med intervallstyrning skulle göra susen för dig tror jag.

Jag hade 65 ggr volymen i mitt gamla 250 liters och jag såg bara possitiva effekter av det! Fiskarna älskade det också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju ha dessa ämnen i vattnet men algerna förbrukar dem så snabbt att det blir noll av dem i vattnet. Många som har mycket alger har ofta "noll" och "jättebra" värden, men det är bara för att algerna konsumerar alla dessa gödningsämnen.

Försök att till exempel tina det frysta fodret i ett glas vatten och rör om. Sen låter du det sjunka till bottnen av glaset och häll av vattnet. Gör om det 2 ggr så slipper du mycket av den extra näring som följer med den frysta fiskmaten. Det brukar hjälpa till en hel del att minska näringen till algerna.

Ja det kanske kan vara värt att sila bort vattnet från frysfodret (jag använder ca 1 tärning på 2 dagar). Jag har tidigare inte gjort detta eftersom jag velat mata korallerna med "juicen" och eftersom alla mina värden var 0 har jag inte trott att det varit något problem. Men som du säger, algerna kan ju förbruka alla näringsvärden utan att de behöver synas på några tester. Bra tips, ska börja testa detta direkt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kisel är en av beståndsdelarna i vissa algers "skelett", och är en förening av kol och silikat om jag förstått det hela rätt.

men även om vattnet mäter noll så kan silikatet vara bundet i algerna, försök suga upp vatten till mätglaset från stenens yta.

Jag kan inte få tillräcklig upplösning på din bild för att se vad det är,

annat än några knappar och en sammandragen sarco.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det ser ut som kiselalger. Djur som äter kiselalger skiter ut kislet igen. En del av det hamnar då i skummaren men resten göder nya kiselalger. Suger du ut kiselalger vid vattenbyten får du bort kislet helt. (för de alger du får bort). Med kalkvatten (Högre pH) fäller du ut kisel på sten och sand men då riskerar du att få ett utbrott av kiselalger vid ett pHfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja löpte mitt ALGENEX av PWIN här på guiden, kontakta honom så kanske du får reda på vart han köpt det..

ja har bara postiva saker att säga om medlet.. ja har inte fått nått bakslag sen ja använde det, mer så att koraller å annat mår bättre nu när allt skit e borta..

men se till att efter avslutad kur, byta vatten så mycke du bara kan, eller så mycke som din osmos kan pressa ur sig på en dag. gör de i en vecka så kommer allt ordna sig..

du kan ju iof prova att bara byta vatten i den takten till du ser att algerna försvinner.. kan nog funka de me..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kollat silikatnivån efter osmosen?

Jag kollade den nu och den var mycket nära noll, möjligen en mycket svag blå nyans betydligt under 0,03 mg/L. Kanske ändå blir ett problem i längden?

Min städpatrull består av ca 50 sniglar, 2 Strigata (och en gul kirurg). Jag köpte mina strigata för ca en vecka sedan och det har verkligen blivit en skillnad i sanden och skummaren går som aldrig förr. De "dammsuger" även min LS. Jag försöker få tag på några sjöborrar också. Jag vill helst lösa detta på biologisk väg om det går. Ska pröva att höja mitt pH en aning också. Vet ni om sniglar är effektiva mot kiselalger?

Tack för bra tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Ville bara säga att jag hittade en tråd på Reefcentral där fler har problem med denna mardrömsalge. Lösningen verkar vara mexikanska turbosniglar. Är det någon som har haft detta problem och använt sig av "vanliga" turbosniglar eftersom det verkar vara omöjligt att få tag på den Mexikanska varianten?

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=745530&perpage=25&pagenumber=1

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett "långskott"

Mina värden är inte i närheten av så bra som dina, men har trots detta inga gröna alger.

Karet har varit igång nå't 1/2-år, matar rätt mycket.

Tror det beror på att jag kör med 3ggr MH150w 20 000k vilket är väldigt för mycket blått därför kompletterat med

2ggr 28w samt ytterligare 2ggr 28w 6 resp. 10 000k.

Eller så har man bara haft tur...hade visserligen rätt stora tofsar trådalger och annat "slem" under uppstarten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, det kan ev vara en anledning men jag kör med T5, som inte är speciellt blåa. Denna alg växer så det knakar på alla ställen i karet oavsett hur mycket ljus de får och verkar trivas både där det är strömt och där vattnet är lugnare. Den sprider sig som bomullstussar som fastnar och tar död på mina sps. Dessutom är alla värden 0! Det kan inte gärna finnas någon värre alge att råka ut för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådana diatomeer behöver silikat för att växa. Jag tror du tillför det på något sätt t.e.x. med vattenbyten. Jag misstänker att Helsinki har samma sorts vatten som Stockholm som är silikat rikt. Om man inte tillför något nytt så försvinner diatomeerna av sig själv(dinoflagelater ,djur,ej alger i mikroskåp kan man se att de rör sig med hjälp av sina flageller). Det hjälper naturligtvis att avlägsna så mycket man kan manuellt. Har du någon silikatkälla i karet typ akvariesand?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har skrivit till vattenverket här i Helsingfors två gånger men inte fått något svar så jag vet tyvärr inte hur vattnet är här. Jag har noll i silikat i både karet och efter osmosen enl salifert men det kan ju vara bundet i LS och sanden som du säger Ingvar. De andra akvaristerna på reefcentral har också de nästan perfekta värden men ändå växer denna alg fruktansvärt snabbt. Jag byter inte vatten så ofta (ca 10% i månaden) och jag sköljer all fryst mat.

Ska försöka köpa turbosniglar senare i veckan och se om det fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan med enkelhet vara 0 i karet eftersom sten och alger som du säger binder silikat.

Men om du får 0 efter osmosen så borde det inte vara så mycket i vattnet att du får explosioner vid vattenbyten och påfyllning av osmosvatten.

Vissa alger verkar kunna komma från vad som helst. Generellt så försvinner de med tiden då det som de lever av förbrukas och då svälter sig själva och sina kamrater till döds.

Det du kan göra är väl i:

1. Vänta på lösning

2. Försöka studera om de uppkommer extra mycket vid vattenbyten, kanske de lever på spårämnen. Isåfall byt inte vatten alls under den tid som du vill ha bort dem.

3. Sänk belysningstiden till hälften och se om det avtar.

4. Inhandla några blue legged eremiter.

De blå randiga eremiterna är fruktansvärt effektiva på sina platser. De drar loss någon hemsk röd alg i mitt kar som inget annat djur verkar kunna få bort. Efter en natt kan man se vilka sten de har suttit på eftersom den på sina ställen är kritvit där algerna tidigare satt. Algerna hinner sedan inte komma upp igen eftersom fiskar och andra djur betar av i normal takt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din beskrivning verkar ju knappast stämma med "red cotton", utan mer på dinoflagellater. De är knepiga att få bort bl.a. därför att man ofta gör helt fel i sina försök. Den mest kända metoden är att höja pH-värdet m.h.a. kalkvatten. Höj till 8.5 mätt strax innan belysningen släcks. Sen skall man INTE dra ner på belysningen! Det leder till ett LÄGRE pH eftersom fotosyntesen minskar och CO2 ackumuleras istället för att förbrukas. Öka dessutom cirkulationen ordentligt och kombinera detta med mekanisk filtrering så länge du har mycket alger. Du kan även testa att köra två belysta perioder per dygn (för att undvika lågt pH), öka gasutbytet (har du ordentlig turnaround genom skummaren? Vanligt problem med skummare i sump... är genomströmningen genom sumpen för låg spelar det ingen roll vilken skummare du har). Skummarens "bortglömda" funktion är att öka gasutbytet (lufta ut CO2 t.ex.).

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Andre & Klas,

Andre: Ska se om jag även kan få tag på några eremiter. Var det blue legged electric hermits som du pratade om? Vet ej om det är skillnad på dessa och vanliga blåbenta. http://www.blowfishaquatics.com/Merchant2/graphics/00000001/EBLH.jpg

Klas: Det är i första hand denna problemalge jag har problem med nu och inte den jag beskrev i första inlägget i tråden, glömde att klargöra det: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=745530&perpage=25&pagenumber=1

Ska se om jag kan skrapa ihop till en stream till så att jag får lite mer cirkulation också och öka mängden kalkwasser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...