Gå till innehåll

Kranvatten


Andreas_Lindholm

Rekommenderade inlägg

Vad vill du veta Ante, jag drog igång ett nytt RSM250 i julas efter ha vart utan saltkar i 4år. Det nya karet fylldes med vanligt kranvatten samt påfyllning av dunstat vatten.

Jag har inte haft några problem med värden, alg mm undertiden detta har varit igång. Jag har för två veckor sedan flyttat över allt till ett 600 liters system då jag ångrade mej angående storleken, och i detta nya kar är det också endast kranvatten som gäller. bilden är på RSM som då varit igång ca 4 mån, ber om ursäkt för den dåliga bilden, får återkomma angående det nya karet som just nu varit igång i 2v, där allt ser bra ut. Det har kommit lite kiselalger just nu men det är ju bara normalt. Skulle va kul att komma upp i samma nivå som min kar för ett par år sedan se länk https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?27525-2009-03&p=283354#post283354

[ATTACH=CONFIG]127753[/ATTACH]

Jag ville veta det jag efterfrågade i trådstarten. Syftet är att dela erfarenheten, inte komma med några pekpinnar. Snyggt akvarium, gillar sandfärgen.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Använder ni andra som kör kranvatten något vattenberedningedel? Själv kör jag EasyLife som förbehandling innan jag blandar med salt eller bara fyller på för att kompensera avdunstat vatten.

Läste slarvigt. Easy Life är ett alternativ. Det är aldrig fel att förbereda vattnet på något sätt. Ska fundera vidare på vilket sätt. Jag blandar inte saltet särskillt länge heller, enbart tills saltet är löst. Matchar temp och salthalt.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med Bio Degrader, tappar upp vatten till vattenbytet dagen innan och kör med pump igenom, tillsätter saltet och låter det pumpa runt under flera timmar.

Jag gör exakt så. Vattenberedningsmedel och salt dagen innan, så får det stå med pump ett par timmar. Ingen doppvärmare, låter det bara bli rumstempererat. Kanske borde jag köra med doppvärmare också, men det är bara 10% jag byter så det är ingen stor påverkan på totaltempen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir det inte dyrt att använda kranvatten och behandla det med vattenberedningsmedel varje gång? Är det inte enklare att bara köra det genom en osmos för några hundralappar? Eller finns det andra fördelar med kranvatten? Tanken med det måste väl vara att det ska vara smidigare än osmos??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder inget vattenberedningsmedel överhuvudtaget. Jagblandar allt mitt saltvatten direkt med kranvatten och låter det stå ett partimmar med en cirkulationspump, sedan vippar ja bara i det i karet. Härfungerar det klockrent. Det som kan busa till det är väl vad för kvalité man harhemma i kranvattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande!

Finns det inte en risk att kopparledningarna har fällt ut koppar i vattnet? Eller har ni inte kopparledningar?

Själv har jag bara 16-17ppm TDS ut ur kranen och funderar på att fylla det nya karet med kranvatten, men det känns osäkert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! För mig handlar det delvis om utrymme gällande osmos. Det är inga stora summor jag spenderar på askorbinsyra. Visst är grundtanken att göra vattnet vänligare. Men akvarister använder också andra medel/preparat för att göra vattnet bättre eller hur? Ett omvänt osmosfiler kräver väl också underhåll? Jag spolar vattnet i kranen några minuter enligt rek från andra akvarister och artikelförfattare, för att undvika att få med stillastående vatten i rören.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

Jag har ett RSM 130 med med mitt ytterfilter som är det väl ca 140l. Med en DIY led jag beställde och byggde själv. Jag har enbart använt kranvatten med Tetra Safe när jag körde igång det för snart ett år sen. Skummaren blev helvild när jag använde det medlet och skummade över i 4 dagar innan det lugnade sig. Nu gör jag bara vattenbyten med kranvatten och salt som får stå med pump under en dag för att komma upp i rumstemperatur. Topoff gör jag också med vanligt kranvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Tack för delad erfarenhet. Christian kan du härleda några direkt negativa effekter av kranvatten i ditt akvarium? Tetra safe ska jag kolla upp. Tack för tipset!

mvh ante

Jag kan inte se några som helst negativa effekter av vanligt kranvatten, i alla fall inte hos mig. Jag har tankar på en osmos men när det fortfarande funkar med kranvatten så känner jag inget större behov. Nu för tiden använder jag däremot inte Tetra Safe, det var bara första gången jag fyllde vatten i akvariet.

Mvh

Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Bara lite tankar som for genom huvudet när jag satt i bilen på vägen till jobbet.

Sedan jag startade så har jag kört med samma rutin när det gäller vattenbyten, dvs tillsatt EasyLife och sedan blandat med salt. Jag hade en kort period med kiselalger och en lika kort period med fläckar av röd cyano vilket förmodligen berodde på att jag rensade refugiet lite väl hårt. Jag har med andra ord inte haft några problem som inte dyker upp i osmos tankar. Här och där kan man läsa att kislet i kranvattnet kan öka risken för kiselalger, frågan är om det över huvud taget finns någon grund för den typen av påståenden eller om det bara är en "sanning" som återupprepas utan verkliga bevis för att den stämmer. Kanske är det betydligt viktigare att satsa pengarna på en bra biologisk rening av vattnet som är i karet än att köra osmos i onödan. Det känns ju som osmosen enbart är nödvändig om man har sämre vattenkvalitet där man bor.

Samma sak när det gäller skummare. Visst är det bra med skummare, men det känns ibland som att skummarens betydelse för reningen överdrivs och att nybörjare luras att tro att man måste satsa på en dyr skummare för att över huvud taget kunna ha ett saltvattensakvarium. Kör man inte med biologisk rening så får man för visso lägga mer krut på skummaren, men det är ju inte speciellt kostnadseffektivt. Frågan är om det ens är bra för korallerna att köra skummaren 24/7. Många rapporterar ju bättre tillväxt när de börjat med att ha den avstängd under delar av dygnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser osmos med silikatfilter och skummare som nödvändiga självklarheter för ett korallkar.

Skummaren lyfter ut ammonium ur vattnet vilket medför att det är mindre ammonium i vattnet. (Giftigt för fiskar och skaldjur) Och då bildas mindre nitrat.

Genom den ökade syrehalten motverkas alger och cyano.

Men saltvattenshobbyn är för somliga en materialsport. Med en för kraftig skummare får man för lite av lösta äggviteämnen med mer i vattnet vilket gör att framför allt skivanemoner men även många knappar och en del mjukkoraller skrumpar ihop av näringsbrist och riskerar att dö till slut.

En optimal skummare för ett acroporakar skulle snabbt betyda att koraller från näringsrika miljöer skrumpnar ihop.

Jag har ett antal kunder som bytt silikatfiltret till osmosen och på så sätt fått stopp på kiselalger.

Kranvatten är ju som sagt olika på olika orter. Har man ett lågt kH innehåller det ofta mycket silikat.

Har man ett högt kH får man ofta problem med fällningar i vattenbytesdunken. Och tyvärr är det så att kalcium fäller som blandsalter med en del spårämnen så man riskerar att missa en del av det man betalar dyrt för i saltet. Och dessutom så höjs Ca och kH vid varje vattenbyte. Hos mig är det Sinularia som reagerar mest vid ändrade vattenvärden, betydligt mer än Acropora t.ex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser osmos med silikatfilter och skummare som nödvändiga självklarheter för ett korallkar.

Skummaren lyfter ut ammonium ur vattnet vilket medför att det är mindre ammonium i vattnet. (Giftigt för fiskar och skaldjur) Och då bildas mindre nitrat.

Genom den ökade syrehalten motverkas alger och cyano.

Men saltvattenshobbyn är för somliga en materialsport. Med en för kraftig skummare får man för lite av lösta äggviteämnen med mer i vattnet vilket gör att framför allt skivanemoner men även många knappar och en del mjukkoraller skrumpar ihop av näringsbrist och riskerar att dö till slut.

En optimal skummare för ett acroporakar skulle snabbt betyda att koraller från näringsrika miljöer skrumpnar ihop.

Jag har ett antal kunder som bytt silikatfiltret till osmosen och på så sätt fått stopp på kiselalger.

Kranvatten är ju som sagt olika på olika orter. Har man ett lågt kH innehåller det ofta mycket silikat.

Har man ett högt kH får man ofta problem med fällningar i vattenbytesdunken. Och tyvärr är det så att kalcium fäller som blandsalter med en del spårämnen så man riskerar att missa en del av det man betalar dyrt för i saltet. Och dessutom så höjs Ca och kH vid varje vattenbyte. Hos mig är det Sinularia som reagerar mest vid ändrade vattenvärden, betydligt mer än Acropora t.ex.

Då är det alltså bara på orter med lågt kH som silikatfiltret är nödvändigt?

Jag köper att skummaren kan behövas, men den är ju oftast långt ifrån heltäckande när det gäller filtreringen. Min poäng var egentligen att för mycket fokus hamnar på skummaren och för lite på biologisk filtrering som är ett betydligt billigare och effektivare sätt än att rena vattnet med diverse kemikalier och removers. Samtidigt kanske det också är läge att fundera på vad som finns i det vi matar fiskarna med.

Syresättningen i en skummare borde vara minimal jämfört med den syresättning som sker mellan vattenytan och luften, däremot hjälper den till att lufta ut koldioxid vilket kan hjälpa till med att hålla pH nivån stabilare. Dessutom håller jag med om att den luftar ur ammonium. De båda sistnämnda effekterna kan man även uppnå med en luftpump och syresten ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde alltid med osmosvatten till allt i några år men har nu börjat ta kranvatten till att fylla färskvattentanken i sumpen med, fast när jag gör partiellt vattenbyte vill jag fortfarande ha osmosvatten då det blir knasigt att blanda med revsalten annars, och det känns bättre att byta in en mer kontrollerad produkt, osmos+revsalt blir ju en någorlunda uträknad produkt, medans med kranvattnet vet man ju inte riktigt, kommer med klor och annat bös :)

Ändrat av freguz
särskrivning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör man med luftpump och syresten får man saltstänk överallt i närheten av karet. Syresättningen med en modern skummare kan bli avsevärt högre än via vattenytan. Det beror på att trycket i små vattenbubblor är högre på grund av ytspänningen.

Den kan till och med bli så hög att bubblor bildas i utkanten av ögat hos vissa fiskar.

I offentliga akvarier där skummarpumpen arbetar med högt tryck på vattnet behöver man till och med ett avluftningstorn efter skummaren där vattnet får rinna över biobollar eller liknande med luft omkring och överflödiga gaser i vattnet kan avlägsnas.

Jag ser skummaren som ett verktyg att slippa ta till så mycket annan filtrering. Biologisk, mekanisk eller kemisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med om att skummaren är bra på sitt sätt men den är långt ifrån effektiv nog att rena vattnet på egen hand, och det kan vara något som är viktigt att tänka på. För den hugade så finns denna studie: http://www.advancedaquarist.com/2010/1/aafeature

Ett torn med biobollar är ju också ett utmärkt sätt att få nitrifikationsbakterierna att omvandla ammonium och nitrit till nitrat vilket är biologisk rening. Slänger man dessutom på ett refugium efter så får man kontroll på både nitraten och fosfaten. ;)

Jag måste nog passa på att be Andreas om ursäkt för att jag drog iväg hans tråd i annan riktning än det var tänkt.

När det gäller osmos så förstår jag att man kan tycka att det känns tryggare att veta exakt hur vattnet blir. I malmö kan man ladda hem en tabell med vattenanalys så här är det lite enklare att känna sig säker.

Dessutom så är det ju trots allt så att även många som kör med osmos och kiselfilter åker på kiselalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Skummaren är ett viktigt verktyg för mig med då den bidrar med att hålla god vattenkvalitet. RO-filter bidrar också på ett positivt sätt med att ge ett bra utgångsläge och skapa positiva förutsättningar. Det jag inte håller med om är likhetstecknen vilka sätts efter ordet kranvatten. Självklart beror brukandet av kranvatten på om vattenkvaliten är ok gällande standard brukligt för saltvattensakvarier. Det är ofta frågan ställs till mig gällande alger, cyanobakterier, kopparförgiftning, tillsatta kemikalier m.m. vilka förebådar total krasch av mitt akvarium. Jag vet att det är mer komplext än så än att skylla problem till enbart bruk av kranvatten. Men såklart finns alltid risken att något är fel med kranvatten vid någon tidpunkt någon gång. Men finns inte den risken med dåliga batchar salt, överdosering av spårelement, överdriven användning av tillsatser, matning med foder vilka innehåller tungmetaller för att nämna några? Jag vet att duktiga och erfarna akvarister har koll på detta. Men jag upplever ibland att det hos nybörjare finns en övertro på RO-filter. Har jag ett sådant då får jag automatiskt ett fullt fungerande slutet system.

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...