Gå till innehåll

Eyphyllia med "stam"


therese

Rekommenderade inlägg

Som nybörjare har jag som jag sagt i en annan tråd många frågor. En sak jag undrar är över mina koraller. Jag har hammarkoraller och en annan eyphylliasort. Alla sitter fast på stammar och är avbrutna i ca 8cm långa bitar. Sen sitter det 3-4 små "knippen" på varje.

På era fina bilder ser det ju ut som om korallerna sitter direkt på stenarna utan stam. Kan jag ta av dom eller har de sin näring däri??

Det låter som om jag har jättemycket koraller men de är små allihop.

Tacksam för alla hjälp man får här

Therese

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Euphyllian växer som stammar. Det du ser är att "kronan" tentaklarna flyter i varandra så att de ser massivt ut. Hoppas att du förstod vad jag menade.

OBS bryt inte av bitar när de är i den storleken!! Då dör den. De har djupa "rötter" (kommer inte i håg vad det heter).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Euphyllia kan också brännas en del om man är känslig.

Jag verkar ha fått någon form av allergi utav mina då jag tidigare inte berördes alls av dem. Rör jag vid dem nu så får jag stora märken som bildar sårskorpor och sedan små ärr.

Så var försiktig. Och som Petrol säger fragga inte för smått för risken för båttfall är mycket större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja min har en stam med utväxter men har satt in den del som inte är beklädd med korallhud. trivs dom så knoppar dom sig själva och du får en större korall.

den som inte är beklädd med korallhud är helt enkelt fd korall som vuxit till sig.

20050620_Euphyllia_ancora.jpg

Bilden är ifrån 20 Juni 2005

Man kan se på min att till höger under denna "krona" så tittar det ut en ny knopp. Denna knopp har nu vuxit till sig till ca 1cm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis såna är det jag har Wrang! På en av dom finns det en "gren" som det inte är något på. Men annars är de fina. Jag tycker att de växt lite bara på den månaden jag haft karet.

Mycket fascinerande händer i ett akvarium.... Jag kan sitta hur länge som helst och bara glo.

Therese

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina har betett sig litet konstigt. I Fraggkaret 15 cm under fyra T5 har har de tagit det mesta de kommit åt och vuxit bra. I stora karet med ungefär dubbelt så starkt ljus tar de ingen mat vad jag kan se men växer ändå. Det växte ut en ny polyp helt skuggad av andra som var nästan helt genomskinlig. Jag vände korallen så att den också fick bra ljus och då kom färgen på en månad.

Det verkar som om de växer bättre när man monterar upp dem så att det är god cirkulation runt stammen också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina har betett sig litet konstigt. I Fraggkaret 15 cm under fyra T5 har har de tagit det mesta de kommit åt och vuxit bra. I stora karet med ungefär dubbelt så starkt ljus tar de ingen mat vad jag kan se men växer ändå. Det växte ut en ny polyp helt skuggad av andra som var nästan helt genomskinlig. Jag vände korallen så att den också fick bra ljus och då kom färgen på en månad.

Det verkar som om de växer bättre när man monterar upp dem så att det är god cirkulation runt stammen också.

Helt rätt. Detta är en djupvatten art. Vid normal belysning (blått 20 00K) så tar dom rätt mkt plankton och vill stå i strömmande vatten. Ger man dom mer belysning så jobbar zooancellerna och de behöver inte fånga så mycket.

De trivs altså bäst nära botten i akvariet. Detta är en av mina favoritarter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker mina verkar gilla att stå lite "lungt". Blir det för mycket ström slår de inte ut lika bra och växer inte på samma sätt. Jag kör dock "vågor" riktade så att de får en viss vattenrörelse runt sig. Jag har dock inga belägg för att det ska vara så, utan kan bara konstatera att jag fått bäst resultat med en sådan placering. Detta är också en av mina favoriter. Har hört att de inte tål för höga KH-tal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer bra med mina erfarenheter också. Jag har en våggeneratur som jag fick skruva ned en bit eftersom de drog ihop sig när vågorna gick för högt. Vad jag har har märkt ser de bra ut hos mig i KH 5 till skillnad från Caulestrea som visar mig när KH börjar bli för lågt. Det lustiga är att stoppar jag ned dem i ett hål i LS:n så att stammen inte får vattencirkulation ser de bra ut men växer knappast något alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stammarna är ju väldigt porösa, så det kanske förekommer nån form av näringsupptag den vägen?!

min octopus-euphyllia trivs bäst på botten,där det förekommer vågrörelse men inte är speciellt strömt.

Upptäckte detta när den ramlat ner från sin mittenplacering och helt plötsligt var 30% större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, storlek och välbefinnande är inte samma sak om än ofta. Somliga storpolypiga koraller koraller blåser upp sig extra för att att kunna ta upp extra mycket om ljus om ljusmängden inte är optimal.

Men jag har i alla fall en känsla av att när det gäller mina Euphyllia så är storlek lika med välbefinnande. Men det är ju bara en känsla....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker mina verkar gilla att stå lite "lungt". Blir det för mycket ström slår de inte ut lika bra och växer inte på samma sätt. Jag kör dock "vågor" riktade så att de får en viss vattenrörelse runt sig. Jag har dock inga belägg för att det ska vara så, utan kan bara konstatera att jag fått bäst resultat med en sådan placering. Detta är också en av mina favoriter. Har hört att de inte tål för höga KH-tal.

Jag sa strömt lagom jämt ej för starkt i nuturen ser man dom allra rikligast vid 10m djup och en jämn stöm på 2-3 knop

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...