Gå till innehåll

Behöver lite hjälp och tips för att sätta igång mitt första saltkar.


grusus

Rekommenderade inlägg

Höjden är så vitt jag vet mest en fråga om smak. Jag tycker också om grunda akvarier som ditt där man bygger scape på "djupet" i stället för höjden. Rent tekniska fördelar är att det är lätt att komma åt i akvariet och att belysningen inte behöver tränga ner så djupt. Nackdelen kan ju vara att man tappar lite vattenvolym.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag ville för sig inte ha mer en 180-200liter. Visst är det bättre med mera vatten men dessutom dyrare med utrustning, salt osv, och jag gick lite efter vad många rekommenderar som en bra nybörjar storlek.

Fördelarna som du nämner tycker jag nästan är en viktigare del här. Belysningen, lätt att städa och komma åt i akvariet vilket gör att det blir gjort oftare, och sen djupet på scape i denna typ av akvarium (vilket dock bara är en fördel när det gäller min inrednings smak)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Liten uppdatering.

Akvariet klarade vattentestet galant,. Sten inredningen är påbörjad och nästa steg är att smeta på revcement över foamen, sen sprinkla på sand och kanske pensla över med 2 vändor epotex lack/sand (först och främst på botten partiet för lättare rengörning)

Senaste beställningarna.

Tropic Eden Tonga Reefflakes, Tropic Eden Tonga Miniflakes och 1st ATI Sirius X2 LED.

Och några bilder på halvklara inredningen. Mer har hänt på inredningen och lite mera sten plattor/grenar ska på plats.

Det 2st separata partier.

post-9088-14468936622953_thumb.jpg

post-9088-14468936622716_thumb.jpg

post-9088-14468936622837_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt, tänk på att allt ser större ut när det väl är på plats i karet. Jag hade gjort fem revpelare men använde bara tre i slutändan.

Tack för att du tog upp det, jag har inte tänkt så långt

Plywood skivan har dock samma mått som självaste akvarie delen, så det blir nog ganska lagom som det ser ut i dagsläget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte börja montera dit sump avdelningen och skära ut längden för överrinningskammen men känner mig lite osäker ang längden. För 1200L i timmen är 12.7cm minimum längden enligt reef central uträknaren. Skulle det vara mer effektivt att köra runt 15-18cm istället?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Mina planer sket sig. Det händer ofta antar jag att folk lägger ner innan uppstart.

 

Hur som helst, min anledning är räkningarna som börjat rulla in nu efter att jag legat på sjukan en vecka. Operationen/efterbesöken blev/blir dyrt.Väldigt tråkigt det här. Akvariet kommer jag nog starta upp till våren men som sötvatten istället.

 

Ska lägga upp annons på allt som ska säljas vilket är det mesta.

 

Lycka till ni andra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...