Gå till innehåll

Behöver lite hjälp och tips för att sätta igång mitt första saltkar.


grusus

Rekommenderade inlägg

Hur får man för sig att man ska koka stenen? Är det någon som rekommenderar det eller? :S

Man använder sin fria fantasi :). Jag tycker också det låter som ett märkligt förfarande,men kanske någon som feltolkat uttrycket "cooking live rock". Poängen är väl att man ska vara oerhört försiktig när det gälller Palythoa, och egentligen med alla knappar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Precis, det va det jag först syftade på men va tyvärr otydlig. Vissa ord i hobbyn har jag bara hört på engelska och vet vad det betyder och därför inte behövt översätta. Så lustigt nog kan jag inte alla svenska orden.

Åter till bygget lite snabbt.

Jag skulle behöva lite mer hjälp så jag väljer rätt styrka på retur pump.

För att inte göra det trångt för skummare/pump vill ja helst ha överrinnings kammen 15-17cm lång om det duger. Och sen, hur räknar jag ut vilken pump som passar?

Jag är säkert ute och cycklar men så här förstår jag det. Enligt min beräkning räcker tex Jebao DC1200 för detta exempel. Vatten volymen på 170l x 6 i omsättning=1020l timmen, då borde alltså DC1200 räcka eftersom att pumpen bara behöver pumpa 30cm. Fel?

Å andra sidan kan jag tänka mig att det är bättre att gå större, för även om pumpen klarar akvarie volymen så är det kanske inte ultimat att ha den på 100% dygnet runt. Nej jag vet inte som sagt inte.

6x va bara ett exempel, jag har läst allt mellan 3-15.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det va det jag tänkte, tack vare att pumpen är placerad i akvariet får jag det mesta ut ur pumpar:)

Vad rekommenderar ni annars, 5,6,7,8,9? Vad kör ni själva med?

Och ang längd på överrinningen, räcker 15-18cm längd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får nog helt enkelt bilda sin egen uppfattning och förståelse hur det funkar för systemet. Jag tror personligen efter allt jag läst att lägre x vatten volym borde ge lite bättre filtrering, mellan 3-6. Hur som helst blir det en Tunze eller sicce som kan ge mig nått där mellan.

Nu förstår jag mig på den länken, Bättre sen en aldrig.

Tack så mykt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så efter lite velande mellan coral box D300 och D500 valde jag att beställa D300. Den passar bättre i sumpen och borde räcka lagom till mina 160l. Jag hoppas jag gjorde ett bra val.

Det är bra att ha skummaren på plats inför sump bygget så att jag inte måttar fel och inte får plats med den sen. Beställde även, egg crate till ev media hylla, och filter strumpa ifall jag väljer att ha det istället så kan jag mäta allt rätt.

Det viktiga som är kvar nu är retur pumpen som jag fortfarande inte riktigt har bestämt vilken jag ska använda, men det lutar mot Sicce mer en tunze.

Dock hittar jag bara sicce 2.0 2150 l/h och 1.0 som nog blir för svag. Å andra sidan verkar pumparna gå att reglera en del så 2.0 kanske blir lagom endå.

Andra alternativ. Blau DC pump 1200 l/h och Jebao DC1200.

Ändrat av grusus
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men då testa jag Jebao 1200 så får vi se hur det blir. Så tyst som möjligt är målet efter effektivitet på prylarna. Förresten hur är det med värme alstringen hos Jebao, vet du det? Är ju också viktigt att tillföra så lite extra temperatur som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har skickat ett gäng mail senaste 2 dagarna med meeresaquaristik.de ang död sten. Och enligt kundtjänst räcker det med en rejäl sköljning för att få stenen redo för akvariet. Jag känner mig väl lite tveksam men samtidigt förstår jag inte att dom skulle ge mig info som efter en tid skulle orsaka problem.

Den här stenen. Ska jag lita på vad dom säger tro? Dom verkar enligt mig väldigt seriösa och är mykt snabba med svar.

http://www.shop-meeresaquaristik.de/rocks-sand-coral-gravel/Individual-reef-decoration/Dead-reef-rocks-per-kg::8131.html

Hälsningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men då testa jag Jebao 1200 så får vi se hur det blir. Så tyst som möjligt är målet efter effektivitet på prylarna. Förresten hur är det med värme alstringen hos Jebao, vet du det? Är ju också viktigt att tillföra så lite extra temperatur som möjligt.

Jag tror inte den är speciellt hög, de förbrukar ju rätt låg effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har skickat ett gäng mail senaste 2 dagarna med meeresaquaristik.de ang död sten. Och enligt kundtjänst räcker det med en rejäl sköljning för att få stenen redo för akvariet. Jag känner mig väl lite tveksam men samtidigt förstår jag inte att dom skulle ge mig info som efter en tid skulle orsaka problem.

Den här stenen. Ska jag lita på vad dom säger tro? Dom verkar enligt mig väldigt seriösa och är mykt snabba med svar.

http://www.shop-meeresaquaristik.de/rocks-sand-coral-gravel/Individual-reef-decoration/Dead-reef-rocks-per-kg::8131.html

Hälsningar.

Jag köpte min på aquaristic.net, och stenen jag köpte hade en del döda djur som gjorde att jag fick blötlägga och skrubba. I slutet körde jag ett svagt ätticksbad med skrubbning efter för att få bort rester på ytan. Tog tre veckor ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då va precis allt beställt, jag väntar 3 stora paket. Sen kommer färdig kapat/slipat glas i 8mm samt skiljevägg i 5mm akryl nästa fredag till glas polaren.

Får jag tag på tomma salthinkar använder jag det istället för osmos, saltvatten och ATO.

Äntligen får man slappna av lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då va bla stenen hemma. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Jag skrev 20st mail med tyska butiken specifikt ang sten för att vara säker att dom hade vad jag ville ha.

Jag länkade deras sten flera gånger och frågade. Är det den här typen av former och yta stenen ni skickar kommer ha. "yes you can trust us"

http://www.shop-meeresaquaristik.de/rocks-sand-coral-gravel/Individual-reef-decoration/Dead-reef-rocks-per-kg::8131.html

Vi pratade även om locline. Dom slutade svara så jag skrev precis innan beställningen. Om jag valt fel dimension på locline/delarna så att det inte passar genomföringen, va snälla och byt till rätt. Han svarade. "yes we will do this. Men nej, det passade inte.

Den här stenen/granarna går inte att göra ett smack med, och dom är det motsatta i formationer vad vi talat om.post-9088-14468936320257_thumb.jpg

post-9088-14468936319843_thumb.jpg

post-9088-14468936320061_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har snackat med butiken nu. Dom skickar 10kg till men denna gång stenar mer som de ser ut på bilden. Dom skulle plocka ut noga åt mig.

Dom erkände att dom slarvat med min order, och att stenen jag fick inte alls hade formationerna vi talat om.

Locline får jag också i rätta mått denna gång.

Jag tycker dom skötte sig bra här, och jag kommer handla igen om det behövs någon gång.

Jag karvade till några stenar och dom ser helt ok ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Dags för en uppdatering.

Vi löste det som så att dom istället skickade 18kg CaribSea South Seas Base Rock. Riktigt snygga bitar fick jag, så tack caribsea ska man väll också säga.

Hur som helst. Det mesta är på plats, akvariet är påbörjat och har nu stått och härdat sen förra fredagen. Nästa steg är att silikona dit topp ramen, vänta en vecka sen blir det vattentest, och håller det vatten efter ännu en vecka så är det sumpen som ska på plats.

Här är listan på utrustning/tillbehören jag har hemma. Det är mest lite små prylar kvar och belysningen.

Coral Box D300

Aquatic Nature Antarctica Osmos /RO/DI och TDS mätare

2st Hydor Theo heaters 150w

Tunze Osmolator Universal 3155

2st Eheim streamON 3000 som jag förhoppningsvis får byta ut mot +4000 modellen istället. Men jag slänger även in en Jebao RW-4 eller RW-8.

Test kits så långt. Salifert Nitrite-nitrate-KH/Alk-pH och Red Sea MCP Ammonia.

Red Sea Refractometer

Jebao DC1200 retur pump

Red Sea Coral Pro salt

CaribSea South Seas Base Rock och

3st 30L jäs hinkar från humlegårdens ekolager, kraftfulla axellånga skyddshandskar och annat smått och gott.

Så det svåra valet som är kvar är belysning. Först funderade jag på följande LED. Radion XR19w pro, kessil A360we eller AquaIllumination Ai prime. Men efter ännu mer läsning har jag öppnat upp ögonen för ATI Sirius X2. Grym ljus spridning och kan kopplas direkt till pc vilket är en rejäl bonus. Den ligger dock lite utanför budgeten så får se hur jag gör.

Ser ni nått som fattas?

Hälsningar.post-9088-14468936466409_thumb.jpg

post-9088-14468936465722_thumb.jpg

post-9088-14468936465923_thumb.jpg

post-9088-14468936466118_thumb.jpg

post-9088-14468936466249_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett så många lyckade akvarier av denna typ, så tänkte jag där. Akvariet är 34cm och vattennivån 31-32cm vilket enligt all info jag hittat senaste 2 åren inte ska vara några problem.

Men givetvis kommer jag anpassa fiskarna efter måtten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...