Rameau Postat 24 september 2016 Författare Dela Postat 24 september 2016 Idag satte jag min döda sten i saltvatten med cirkulation, droppa i lite zeobak och zeofood också, innan lekte jag lite med hur det ska byggas Hur länge ska man vänta innan man mäter och vad är vettigt att mäta? 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Strikt Postat 24 september 2016 Dela Postat 24 september 2016 Kontrollerad koas Köpte till slut en blau nano led freshwater som refugium lampa, den har vita leds på 6500k sen två röda ospecade :s men den borde fungera bra. Fick tag på lite alger också. Nu till frågan, läst om folk som låter den lysa på natten för att pH inte ska svänga så mycket, vad har ni för tider på era?? Jag kör nån timme efter att visningsbelysningen släcks kl 01 till kl 11, nån timme efter visningsbelysning tänds. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 25 september 2016 Författare Dela Postat 25 september 2016 Jag kör nån timme efter att visningsbelysningen släcks kl 01 till kl 11, nån timme efter visningsbelysning tänds. Okej, jag kör ganska länge nu, från typ 21 till 07. Får prova mig fram Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 25 september 2016 Författare Dela Postat 25 september 2016 Idag satte jag min döda sten i saltvatten med cirkulation, droppa i lite zeobak och zeofood också, innan lekte jag lite med hur det ska byggas Hur länge ska man vänta innan man mäter och vad är vettigt att mäta? Idag mätte jag fosfat i hinken med sten, 0,555!! Är det bara att byta vatten och mäta tills det är borta? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kocknick Postat 25 september 2016 Dela Postat 25 september 2016 Idag mätte jag fosfat i hinken med sten, 0,555!! Är det bara att byta vatten och mäta tills det är borta? Ja det är nog inte mkt annat.. tycker du ska mäta nitrite också.. Skickat från min SM-N910F via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 25 september 2016 Författare Dela Postat 25 september 2016 Ja det är nog inte mkt annat.. tycker du ska mäta nitrite också.. Skickat från min SM-N910F via Tapatalk Okej, Har det nån roll om man har saltvatten eller går det lika bra med RO-vatten i början? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kocknick Postat 25 september 2016 Dela Postat 25 september 2016 om den är död så är det lika att köra RO men kom ihåg att flödet måste vara bra.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 30 september 2016 Författare Dela Postat 30 september 2016 Mina acro visar tillväxt! Dock är färgerna inte på plats än. Här kommer min första tillväxt bild Till vänster 16:e Sep och till höger 30:e September 4 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
izfisk Postat 30 september 2016 Dela Postat 30 september 2016 Riktigt snygg acro, "pacman"? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 1 oktober 2016 Författare Dela Postat 1 oktober 2016 17 timmar sedan, izfisk sa: Riktigt snygg acro, "pacman"? Ja så kanske den kallas, acropora cardus är den köpt som 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 4 oktober 2016 Författare Dela Postat 4 oktober 2016 Hur länge brukar man få lakar ur sten?? Här kommer en liten eftermiddagsfilm i blåljus 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
izfisk Postat 4 oktober 2016 Dela Postat 4 oktober 2016 Snyggt. Mycket fina knappar! Skickat från min D5803 via Tapatalk 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 19 oktober 2016 Författare Dela Postat 19 oktober 2016 Filma mina LPS 'Er http://youtu.be/HShXzIPXsI4 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 19 oktober 2016 Dela Postat 19 oktober 2016 Klippet är privat. Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 19 oktober 2016 Författare Dela Postat 19 oktober 2016 47 minuter sedan, Kimozabe sa: Klippet är privat. Mvh Kim Tack för att du påpekade det, provar igen, 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 17 november 2016 Författare Dela Postat 17 november 2016 (ändrat) Mätte de vanliga vattenvärdena igår. Ca 470 MG 1200 KH 11,5 Alla värden verkar ha skenat lite åt olika håll, har inte doserat magnesium på 4 månader kanske... sist var det för högt ca 1500. Ställde om doserpumpen för CA och KH och dosera lite MG manuellt. De mesta ser ut att frodas trots skyhöga näringsvärden. Skulle vilja rensa lite för att få mer öppna ytor med någon mindre sten att ha fler musslor på Men är så svårt att gallra bland koraller man gillar. Lösningen skulle vara uppgradering men det förslaget får jag inte igenom hos regeringen... Bifogar en bild på en knappkoloni som frodas duktigt. Ändrat 17 november 2016 av Rameau 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 17 november 2016 Dela Postat 17 november 2016 Jag skulle dubbelkolla magnesiumvärdet. Så lågt magnesiumvärde med kalcium och kH höga medför risk att kalk fäller ut och då främst i pumpar som riskerar att stoppa. Gamla magnesiumtest har några gånger visat för lågt värde. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 17 november 2016 Författare Dela Postat 17 november 2016 1 timme sedan, stigigemla sa: Jag skulle dubbelkolla magnesiumvärdet. Så lågt magnesiumvärde med kalcium och kH höga medför risk att kalk fäller ut och då främst i pumpar som riskerar att stoppa. Gamla magnesiumtest har några gånger visat för lågt värde. Ja det är dags att köpa nytt kanske, även om "bäst före" säkert inte passerat, men det datumet gäller för obruten förpackning eller? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 17 november 2016 Dela Postat 17 november 2016 vid ett år så slänger jag mina nitrat från salifert. har haft fel på Mg från salifert som varit öppen i 2 år. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard81 Postat 18 november 2016 Dela Postat 18 november 2016 Riktigt fint akvarium 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 19 november 2016 Författare Dela Postat 19 november 2016 Tackar tackar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 20 november 2016 Författare Dela Postat 20 november 2016 Idag var jag en sväng till Triton och köpte ny fosfat-remover, tänkte prova Aluminiumbaserad, har alltid kört järn tidigare, varför vet jag inte det har bara blivit så. Lotten föll på Triton Labs AL99. Sen var jag och köpte plexiglas på biltema för att göra en täckskiva för att minska ner avdunstningen. Har någon en aning om hur mycket jag borde öka ljuset? Skörda en näve alger också, det där är ungefär så mycket det växer på två veckor 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ouscazz Postat 20 november 2016 Dela Postat 20 november 2016 Ser bra ut! Är det där tillväxt på alger som du har haft under Blau-belysningen? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 20 november 2016 Författare Dela Postat 20 november 2016 11 minuter sedan, Ouscazz sa: Ser bra ut! Är det där tillväxt på alger som du har haft under Blau-belysningen? ja precis Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ouscazz Postat 20 november 2016 Dela Postat 20 november 2016 Grymt! Jag har en likadan lampa liggande. Bra att veta att det funkar om andan skulle falla på. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.