Gå till innehåll

Smakar på ca 800 liter salt - planeringstråd


irwin_fletch

Rekommenderade inlägg

Då var det dags att börja planera för karet i det nya huset. Mina 250 liter har gjort sitt och nu tänkte jag istället beställa ett kar på 160*70*60 (ca 670liter) och för första gången i mitt liv ha en sump som kommer bli mellan 150-200 liter.

Inriktningen blir främst SPS men kommer ha LPS på botten. Vill sträva efter att ha ganska mycket fisk samt LS precis som jag har i nuvarande kar.

Belysning: Ati hybrid 8*80w T5 och 4*75W LED.

Skummare: Ati powercone 200 eller 250

Pumpar: Inte bestämt mig här men lite sugen på gyre riptide XF150 och kanske två RW15, Vad tror ni om det?

Balling: Doserpump på två 25liters behållare för Kh och Ca.

Reaktor: Någon att göra kol och remover i, möjligen en zeomatic efter en tid.

Övrigt: Finns tankar på en Rollermat.

Kommer sätta min far på att bygga en bänk. Jag är lite osäker på om en bänk på 160 cm räcker för sump, ballingdunkar och elen. Men kanske inte så snyggt att låta bänken sticka ut 20cm på varje sida. Har ni ritningar på bra bänkar får ni gärna posta här.

Kommer ha tusen frågor om rördragningar så jag hoppas kunna få den hjälp jag behöver här sen ;)

Lägger upp lite bilder från nuvarande setup.

post-6832-14468936491616_thumb.jpg

post-6832-14468936491843_thumb.jpg

post-6832-14468936492071_thumb.jpg

post-6832-14468936492357_thumb.jpg

post-6832-14468936492626_thumb.jpg

post-6832-14468936492855_thumb.jpg

post-6832-14468936493093_thumb.jpg

post-6832-14468936493305_thumb.jpg

post-6832-14468936493543_thumb.jpg

post-6832-14468936493771_thumb.jpg

post-6832-14468936494006_thumb.jpg

post-6832-1446893649425_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande, ditt nuvarande är ju fantastiskt så det blir nog detta med!

Ang pumpar har jag haft båda lillebröderna, först 2 RW8 och nu en XF130.

Jag tycker båda varianterna varit bra men gyren är strået vassare, den drar verkligen runt vattnet på ett imponerande sätt i hela baljan. Med tanke på att det blir en del acro kan jag varmt rekommendera den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande, ditt nuvarande är ju fantastiskt så det blir nog detta med!

Ang pumpar har jag haft båda lillebröderna, först 2 RW8 och nu en XF130.

Jag tycker båda varianterna varit bra men gyren är strået vassare, den drar verkligen runt vattnet på ett imponerande sätt i hela baljan. Med tanke på att det blir en del acro kan jag varmt rekommendera den.

Tack, jag är riktigt sugen på XF150. Inte sett den live men hört gott om den. Men vet inte om jag enbart ska ha den, två RW känns tryggt att lägga till ;)

Blir kul att följa... Har ju sett ditt nuvarande kar live och det är ju griiiissnyggt så detta kan ju inte bli sämre :)

Hehe, jag hoppas kunna få det som nuvarande kar men i större storlek bara. Men man ska komma ihåg att detta kar är över 3 år så det nya kommer få ta sin tid innan det är lika koralltätt =)

Ja får nog bli en hangaround i denna tråden, det kommer att bli kul att följa detta:)

Du kommer få bli mer än så Larry =) Du kommer få tusen frågor på vägen, var så säker ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De två funderingar som jag brottas med nu är bänk och sump.

Om jag börjar med sump så vet jag inte riktigt hur jag ska utforma den och vilken storlek. Ska beställa en så måste bestämma mig snart. Jag tänker 100*50*40. Är stor eller för liten? Hur många fack och hur stora fack? Jag känner mig nollad här.

Grundtanken på bänken är att ha den i samma storlek som karet 160 lång och 70 bred, men sen är jag sugen på att ha den 90 hög. Men vet inte om jag får plats med allt jag vill i bänken :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag jag fattar rätt så får du utrymme bak sumpen.. Gör då sumpen bredare på det hållet och sätt en längsgående skiva så har du osmosfacket klart där i bakkanten av sumpen, utan att förbruka förmycket bra yta i bänken.. , ballingdunkarna går in två på djupet, så det är ju knappast något problem.. Din önskade höjd på bänken gör att du kan montera en hylla över dunkarna , där har du doserpumpen mm.. Där har du lite att fundera på..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag jag fattar rätt så får du utrymme bak sumpen.. Gör då sumpen bredare på det hållet och sätt en längsgående skiva så har du osmosfacket klart där i bakkanten av sumpen, utan att förbruka förmycket bra yta i bänken.. , ballingdunkarna går in två på djupet, så det är ju knappast något problem.. Din önskade höjd på bänken gör att du kan montera en hylla över dunkarna , där har du doserpumpen mm.. Där har du lite att fundera på..

Med vänlig hälsning, Manne

Tack Manne. Bra ide med osmosfacket, låter smidigt att utforma på det sättet. Frågan är hur många liter jag ska försöka få till i det facket? Dunkarna tänker jag som du säger att de ska gå ställa två på djupet och även hylla över. Sen är det resterande delar av sumpen som ska planeras, inkommande fack med filtersocka. Fack för skummare/reaktor, refugie, returpump. Det är 4 fack på liten yta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmos tanken kör du minst 30 liter. Säg att det går 3-5l/ dygnet i avdunstning så räcket den bara 6 dagar innan du får fylla på. Men inte större än 10% hällre Max 5% Skulle pumpen paja och pumpa in allt vatten så sänker du inte salthalten i karet så mycket.

Påfyllning på osmos vatten tanken gör du via ett tankrör vid sidan av ställningen om du nu ska ha den bakom din sump.

Jag hade kört första facket 10% av akvarievolymen eller mer OM du ska börja med TRITON-LABs metoden men även att du får plats med en Theiling Rollermat. Sen skummare och för ev kol+ fofatmedia reaktor å sist fack för returpump

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Manne. Bra ide med osmosfacket, låter smidigt att utforma på det sättet. Frågan är hur många liter jag ska försöka få till i det facket? Dunkarna tänker jag som du säger att de ska gå ställa två på djupet och även hylla över. Sen är det resterande delar av sumpen som ska planeras, inkommande fack med filtersocka. Fack för skummare/reaktor, refugie, returpump. Det är 4 fack på liten yta.

Gör du facket runt 10-12 cm så har du runt 50L som möjlig förvaring av osmos.. Inget tvång att det ska vara fyllt , men möjligheten finns iaf.. Jag har själv ett vanligt standard kar a 30x30x50 som osmosbehållare..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ska man ha en så vill man ju kunna utnyttja den till max genom att låta den ta allt vatten som går ner i sumpen. Hur tänkte du angående tankrör? Ett pvc rör som går ner till osmosfacket som bara sätter en tratt på och fyller vid behov?

Osäker på hur jag ska göra med refugium. Ska jag ha eller inte. Hålla ph uppe nattetid lockar ju men inte haft några problem med att inte använda refugium nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Renoveringen av huset går framåt, snart är utrymmet där karet ska stå klart så då blir det bänkbygge. Tänkte höra med er hur jag skall tänka till kring ventilation i bänken, en fläkt?, två fläktar?, blåser in/ut?

 

Tänkte också passa på att göra en ventilationshål i väggen i rummet. Är det en bra ide att sätta en paxfläkt där?

 

En del teknik är inköpt/beställt

Skummare

Gyre pump

Returpump

Belysning (beställd)

och lite annat smått

 

Lite bilder från sista tiden

 

 

post-3287-0-66597400-1449956358_thumb.jp

post-3287-0-11612900-1449956376_thumb.jp

post-3287-0-71159000-1449956456_thumb.jp

post-3287-0-36624600-1449956468_thumb.jp

post-3287-0-12698400-1449956518_thumb.jp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Mekanisk frånluft tror jag att det är. Ska borra upp flera hål för ventilation då det inte finns i alla rum. Hur ska jag tänka kring bänken. Räcker en fläkt som blåset ut luft i bänken?

 

Andra funderingar som snurrar just nu.

 

- Svart eller blå bakgrund? 

- Sand eller inte sand? Sand är snyggt när det är vit, men mina tidigare försök med sand har inte gått bra. De flesta kar jag sett får ful sand efter en tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar svart bakgrund. Blå kräver att man håller den ren mer nogrant tycker jag.

Sen är BB praktiskt, men sand är så mkt snyggare. Fin storlek är lättare att hålla vit än grövre. Och mängder med sandvändare, sjösjärnor, sniglar, fiskar, gurkor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...