DaTrucka Postat 5 november 2015 Postat 5 november 2015 Börja du blanda.Vatten o salt i, låt blanda tills saltet är löst ordentligt, se till att temperaturen är bra 25-27 grader. Mängden salt kan variera mellan märken det ska stå på förpackningen hur mycket det går åt. Generellt någonstans mellan 38-40 gram/liter. Tänk på att inte fylla upp karet helt, stenen tränger ju undan en del vatten, 3/4 delar kan vara lagom, beror på hur mycket sten du ska ha i och hur porös den är.Sen i med stenen, sand sist.Men låt det gärna vara utan sand den första veckan, det är lättare att suga upp skit som släpper från stenen. Ha inte på ljuset för länge i början heller 3-4 timmar brukar vara en bra början.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
Richard_22 Postat 5 november 2015 Författare Postat 5 november 2015 Aha, okej, sanden ska in sist. Ja, har red sea:s coral pro salt och det står på burken hur mycket per liter. Funkar all utsuddning så som pumpar även om akvariet är fyllt till 3/4 delar? Vad tror du om LS, går det att beställa eller måste man åka ner till Stockholm till exempel? Har drygt 1,5 timme dit :/ Citera
DaTrucka Postat 5 november 2015 Postat 5 november 2015 Beställa sten funkar säkert bra.Själv tycker jag det är bättre att plocka själv, då kan man ju plocka former som man gillar och tror kan passa in bra i bygget.Sanden ska i sist ja, förr eller senare är det något djur som gräver under stenen, med ett stenras som följd annars.Och så är det ju lättare att hålla rent och lättare att ta hand om ovälkomna liftare.Edit:Angående pumpar och dylikt så beror det på hur karet är byggt.Men för att blanda saltet så behövs bara en pump av något slag. Resten av vattnet kan man fylla på när stenen är i. Men det är ingen panik så länge det cirkulerar lite.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
Richard_22 Postat 5 november 2015 Författare Postat 5 november 2015 Jo, jag vet ju att det är bra att plocka själv. Men jag kommer nog mest sannolikt åka till Stockholm och köpa fisk, och jag kan ju inte köpa både sten och fisk samtidigt. Då känns det lite jobbigt att åka dit två gånger under loppet av några veckor eller månad. Får ta mig en funderare. Några andra synpunkter eller förslag? Citera
runstenen Postat 6 november 2015 Postat 6 november 2015 Jag använde det saltet vid uppstart av mitt lilla. Du kommer märka att magnesium kalcium kh stiger snarare än sjunker. Få inte panik - det är saltet. Jag har nu blandat hälften av ett annat salt och hälften coral pro. Skulle även rekommendera special blend vid uppstart. Citera
Richard_22 Postat 6 november 2015 Författare Postat 6 november 2015 Ohhh, har ju just beställt 2 burkar av coral pro Sjunker inte värdena igen sen? Jag har ingen brådska. Citera
Richard_22 Postat 8 november 2015 Författare Postat 8 november 2015 Hej! Har nu fått tag i osmos och saltmätare också. Har börjat göra osmos-vatten, men det går ju så sakta.... Kommer ta nån dag att få akvariet fyllt. Ska jag ha 100% osmos-vatten eller ska jag ta vanligt kranvatten också? Den hinken som har blivit full har jag hällt i akvariet, det funkar väl? När akvariet är fyllt så häller jag i saltet. 1 Citera
Richard_22 Postat 11 november 2015 Författare Postat 11 november 2015 En snabb fråga, tänkte blanda salt i vattnet ikväll men hade glömt sätta på värmaren. På saltburken står det en viss salinitet vid 25 grader, men går det bra att blanda även fast vattnet är drygt 20? Samma mängd mm? Sen står det att man ska blanda i 2-4h, sen då? Trodde man skulle ha pumparna igång hela tiden. Tack! Citera
Rameau Postat 11 november 2015 Postat 11 november 2015 Det går bra, blanda du. du har väl inget levande än så länge? men sen när du gör vattenbyte så bör du ju blanda och värma vattnet innan du byter så att du inte sänker temp pga bytesvattnet är kallare. sen kanske man inte behöver blanda i 4 h... Citera
Richard_22 Postat 11 november 2015 Författare Postat 11 november 2015 Så, nu är det blandat! 4,68 kg borde ge en salinitet på 1.023 ca. Nej, har inget levande i. Ska köpa levande sten på fredag, blir spännande! Nu har jag de både pumparna och en whispper igång, när saltet är upplöst som borde vara snart, vad gör jag då? Pumparna ska väl vara på till på fredag och även efter det? Citera
Richard_22 Postat 11 november 2015 Författare Postat 11 november 2015 Mätte nyss, salthalten ligger på 1,025! Skulle kunna sänkas lite. Hur gör man isf? Eller är 1,025 tillräckligt bra? Låter cirkulationspumparna vara på under natten men stänger av skummaren. Citera
bslask Postat 12 november 2015 Postat 12 november 2015 1,025 är väl ett bra värde. Du kommer säkert få svar om att allt ifrån 1.023 till 1.026 är ok. Väldigt olika åsikter här har jag förstått. Men du befinner dig ju mitt i. Kör själv med 1,025 som riktvärde. Citera
Richard_22 Postat 12 november 2015 Författare Postat 12 november 2015 Kom och tänka på en sak, såg att någon hade skrivit (var väl ett antal år sen) att vattnet som fylls på i akvariumet ska vara sötvatten eftersom saltet inte dunstar? Stämmer det? Kommer ha en stor hink i möbeln under akvariet med osmosvatten. Citera
Rameau Postat 13 november 2015 Postat 13 november 2015 ja precis blanda inte i nå salt i påfyllnadsvattnet, saltet dunstar inte. Citera
boman Postat 13 november 2015 Postat 13 november 2015 Lycka till med stenen och reefbygget.Boman RSM650s Citera
Richard_22 Postat 14 november 2015 Författare Postat 14 november 2015 Tack! Har byggt upp det nu och lagt i sand. Bild kommer senare då vattnet är väldigt grumligt. Antar att det hör till Citera
Richard_22 Postat 15 november 2015 Författare Postat 15 november 2015 Nu är sand och sten i och det ser hyfsat bra ut! Har tagit vattenvärdena för första gången och de är följande: Salinitet: 1,027 pH: 8,0Temp: 25 Ammonium/Ammoniak: <0,01 KH: 11 dkhNitrit: 0,05Nitrat: 5Vad jag vet så är alla värdena rätt ok, lite hög salthalt kanske. Någon som har några synpunkter? Citera
Richard_22 Postat 15 november 2015 Författare Postat 15 november 2015 Har hittat en ganska stor och två små levande saker som ser ut som en anemon som följde med stenen. Tvivlar på att det är anemoner för dem brukar väl inte följa med stenar...? Kan det vara glasrosor eller vad tror ni? Ska dem vara kvar isf? Citera
Richard_22 Postat 16 november 2015 Författare Postat 16 november 2015 Kan försöka få till en bra bild i eftermiddag Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
bjomat Postat 16 november 2015 Postat 16 november 2015 Det låter som glasrosor och är det de så vill du definitivt inte ha kvar de. Sprider sig snabbt och bökiga att få bort.Men som peterj66 skrev så vore en bild bra Citera
Richard_22 Postat 16 november 2015 Författare Postat 16 november 2015 Det är den största av dem två jag undrar över. Den andra som sitter på en liten "hals", är det samma sak? Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
bjomat Postat 16 november 2015 Postat 16 november 2015 Vänstra glasros. Högra rörmask som är en bra filtrerare. Citera
Richard_22 Postat 16 november 2015 Författare Postat 16 november 2015 Sen undrar jag även vad de två små gröna sakerna är, det påminner om en korall, men vet inte säkert. Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.