bliper Postat 4 november 2015 Dela Postat 4 november 2015 Halloj!Funderar lite på hur jag ska borra mitt nya kar.. jag kommer att bottenborra det, men vet inte riktigt vad jag ska välja för avrinningsmetod ännu.Min tanke är att jag ska ha två boxar. En i varje bakre hörn. Varför frågar ni er nog då? Jo för att jag gillar att ha det symmetriskt.. :-)Har även en tanke om att täcka dom två boxarna med en egengjort bakgrund utav LS lite snyggt..Såhär är då tanken med boxarna..Tanken var först att köra två durso standpipes, en i var box, men efter mycket letande har jag mer gått över till att köra på herbie overflow.Det verkar tystare, men verkar dock knepigare att ställa in optimalt? Har ingen lust att behöva gå och justera kulventilen i tid och otid..Förstår att man ställer in det ungefär med ventilen, och låter emergencyröret ta hand om resten så att säga, men funkar det så bra som det låter?Hur hade då folk lagt upp det med boxarna egentligen? Ett herbie overflow med emergency rör i ena boxen, samt ett returrör och ytterligare ett emergency rör i andra boxen?Tacksam för alla erfarenheter, tips och idéer!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mamadubba Postat 4 november 2015 Dela Postat 4 november 2015 Definitivt herbie, det är väldigt lätt att ställa in, ytterst sällan man behöver ändra nåt. Jag hade kört en herbie varje hörn. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Perk Postat 4 november 2015 Dela Postat 4 november 2015 Herbie var väldigt lätt att ställa in typ två justeringar av kulventilen sen var det klart. Har varit igång nu i ett halvår utan ytterligare justeringar.Jag hade kört med ett justerbart rör. Ser inte meningen att ha dubbla herbie. Extra nödrör kan ju aldrig vara fel. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Perk Postat 4 november 2015 Dela Postat 4 november 2015 Och ljudlöst glömde jag tillägga. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bliper Postat 4 november 2015 Författare Dela Postat 4 november 2015 Det låter bra!En i varje hörn säger du?Du tror inte det blir knepigt att ställa in två då? tänker mest på om kammarna inte är precis på millimetern lika höga på dom både boxarna? eller jag kanske tänker galet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bliper Postat 4 november 2015 Författare Dela Postat 4 november 2015 Okej Perk!Nä jag kände också de.. Den enda fördelen jag kan se med att ha avrinning på två ställen är väl egentligen att man får kanske mer ytvatten med sig ner, och mindre particklar/film på ytan? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mamadubba Postat 4 november 2015 Dela Postat 4 november 2015 Iom med att nödröret är lägre än kammen så får du ju avrinning på båda om du har dem någotsånär på samma höjd (inom ett par tre mm iaf). Visst kommer den ena att ta något mer för kammarna lär ju inte hamna på exakt samma nivå och det är ju garanterat den där du inte har herbie då. Går ju att justera höjden på kammen visserligen så det kanske går att lösa så Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 4 november 2015 Dela Postat 4 november 2015 Sätt en membranventil istället för en kulventil så kan du justera in dem så du får dem båda perfekta. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Strikt Postat 5 november 2015 Dela Postat 5 november 2015 Sätt en membranventil istället för en kulventil så kan du justera in dem så du får dem båda perfekta.+1 på det, klart värt den extra kostnaden. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
peterj66 Postat 5 november 2015 Dela Postat 5 november 2015 Sätt en membranventil istället för en kulventil så kan du justera in dem så du får dem båda perfekta.+1 från mig med. Jag kör på kulventil, och har egentligen bara ställt in den och låtit den vara, men en membranventil står högt på min önskelista eftersom kulventilen var pillig att ställa in. Just nu behövs det inte men om man byter pump eller om pumpen tappar kapacitet pga en eller annan anledning så måste jag justera om den. Kör med ställbar DC pump också så går det att kompensera för eventuella variationer i flöde. Kör dessutom med så grovt nödrör som du kan för att minska ljudet från det.EDIT: Mitt kar har körts i 6 månader utan behov av justering. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bliper Postat 5 november 2015 Författare Dela Postat 5 november 2015 +1 från mig med. Jag kör på kulventil, och har egentligen bara ställt in den och låtit den vara, men en membranventil står högt på min önskelista eftersom kulventilen var pillig att ställa in. Just nu behövs det inte men om man byter pump eller om pumpen tappar kapacitet pga en eller annan anledning så måste jag justera om den. Kör med ställbar DC pump också så går det att kompensera för eventuella variationer i flöde. Kör dessutom med så grovt nödrör som du kan för att minska ljudet från det.EDIT: Mitt kar har körts i 6 månader utan behov av justering.Ja absolut, verkar vara en mycket bra idé. Har själv en kulventil idag och den e inte den enklaste att ställa in..!Men vad säger folket då?En eller två avrinningar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 5 november 2015 Dela Postat 5 november 2015 För enkelhetens skull räcker det med en hörna, men vill du köra med extra säkerhet kan du borra i andra hörnan med och köra evakuering där också, 3 nivåer av säkerhet. Räcker med en hörna där du tar ner vattnet. Sätter du returen i andra hörnet så får du ett naturligt flöde från ena sidan till den andra ändå. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ChristianA Postat 5 november 2015 Dela Postat 5 november 2015 Herbie utan tvekan!!!Köpte mitt nya kar begagnat och det hade en durso. Meckade med den i drygt en vecka men kunde inte få den att fungera på ett bra och tyst sätt. Tröttnade och byggde om PVCn till en Herbie istället och det blev otroligt mycket bättre direkt. Mycket lättare att ställa in, högre kapacitet och den är nästan helt ljudlöst också. Hör lite ljud från nödröret ibland men det tror jag att jag kan ljustera bort. Inte orkat ta tag i det dock eftersom jag har en kulventil så det är ju lite meckigt med finliret och ljudet stör mig inte. Blir ju som sagt lättare om man kör en membranventil men det går att få till det bra med kulventil också. Jag resonerade att det är roligare att lägga pengarna på en fin korall istället för en fin ventil så jag kan stå ut med lite extra meck ibland. Passar på att fråga också. Kör ni något skydd över nödröret och isåfall vad har ni? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
peterj66 Postat 5 november 2015 Dela Postat 5 november 2015 Sen kan man ju alltid konstruera nödröret som en durso för att få ned ljudvolymen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 5 november 2015 Dela Postat 5 november 2015 Jag tycker inte nödröret skall vara ljuddämpat. Så hör man om det hänt något med normala avloppet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bliper Postat 5 november 2015 Författare Dela Postat 5 november 2015 Tror nog att det blir ett herbie i ena hörnan med membranventil, och sen ytterligare ett nödrör precis ovanför ytan i den andra hörnan, tillsammans med returen.Karet kommer vara på 720 liter. Tänker 32mm rör på både herbie- och overflowrören, samt 25 upp.Vad tror ni om det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 6 november 2015 Dela Postat 6 november 2015 Tänker 32mm rör på både herbie- och overflowrören, samt 25 upp.Vad tror ni om det?Låter bra, kör själv 25 rakt av nu på mitt kar och med en 4000l/h-pump på returen måste jag strypa flödet ner en del, kör du med 6000l/h-pump som returpump med ca 1,5m upp så kommer det nog att bli precis lagom. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Perk Postat 6 november 2015 Dela Postat 6 november 2015 Min kulventil var enkel att ställa in. Först grovinställning sen ett litet vrid åt ena hållet och sen ett litet mindre åt andra => klart! Mitt nödrör är dock grövre så kanske mer förlåtande då. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 6 november 2015 Dela Postat 6 november 2015 Skulle jag göra om mitt kar så skulle jag köra herbie. Jag tycker dock durso får obefogat mycket kritik. Min durso är knäpptyst och jag behöver aldrig justera den. Det gäller ju att ha ett litet luftflöde som man kan justera för att få det så. Annars får man ju ett sörplandeSkickat från min SM-G920F via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.