Gå till innehåll

Använda vanliga cirkulationspumpar istället


HåTvåO

Rekommenderade inlägg

Jag var inne på en VVS grossist häromdagen och stod pch pillade på en Grundfoss pump medans jag väntade på min tur.

De känns väldigt gedigna och han påstod att de inte lät mycket alls.

Dock så var de för mycket tryck i påstod han :smiley20:

Priset är halt klart ok

Kollade då på anslutningar och kom fram till att Wirsbo har ett ypperligt system som man skulle kunna använda (pex slang)

Så vad säger ni om denna lösning?

Det enda jag har hört som är en nackdel är att det drar mycket el?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Quiet one´s ursprungsmodell var en grundfos, sen om den modifierats eller inte är jag osäker på med helt klart var den delen av själva pumphuset bakom impeller i metall.

problemet med dom var att dom inte klarade att stå under tryck, dvs under akvariet - eftersom det så småningom

börja läcka in vatten i motorn med påföljande katastrofer.

deltecs intervallpumpar är ju av liknande typ!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, det råkar inte vara så att nån medlem är rörkrökare och har koll på olika cirkulationspumpar och vad de tål och inte?

Ok i ett värmesystem så rostar den mindre pga att det är inte är syresatt vatten men det borde ändå finnas pumpar som håller?

Framför allt gillar jag tanken att de har bra kopplingar som är godkända för 50 års användning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant med saltvatten, men jag är en katt bland hermelinerna här och har sötvatten. Tror ni då det kan fungera bättre?

Anledningen till att jag som "sötis" är inne här är att jag insett att om ni klarar får ett saltvattenskar att fungera så har jag som sötvattensakvarist mycket att lära av er.

Jag kan inte låta bli att bli imponerad av att ni kan få ett såpass ömtåligt system att fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte ens köra sötvatten i dom cirkulationspumparna, Cirkulationspumpar till värmesystem rostar av vanligt syresatt sötvatten. Men när det får gå i ett värmesystem blir det avhärdat. "Vanliga" rördelar från etablerade VVS företag brukar desutom vara så hutlöst dyra jämfört med riktiga akvariegrejor. Ska du ha något från VVS värden får du nog välja en pool pump eller en avloppspump om den ska tåla saltvatten.

Sen skulel jag absolut inte använda PEX rör, för dom sätter man ihopp med klämringskopplingar av mässing.

Kör i stället med PEM, fins på Clas ohlsson för en billig penning, dom mindre dimentionerna är helt i plast.

/Rörmokarn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vore inte fel att få reda på vilken pump som kan fungerar för precis som Klubbsson så har jag varit inne och kollat och det är en djungel.

Några måste helt enkelt fungera.

John W: vad har din frö beteckning så man kan börja leta någonstant?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Mejerierna kan ha metall mot maten. Det är till och med en fördel då de är lätta att rengöra. Dessutom har mjölk högt pH vilket gör att mjölk inte framkallar korrosion.

Dock är det intressant om det finns alternativa pumpar även om mejerier kan nyttja metall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

rostfritt funkar inte till saltvatten, men syrafast funkar bra. Det finns en svensk/nordisk standard med beteckningar som du kan kolla på. Jag har hittat den tidigare men kommer inte ihåg vart, behövde veta vilke kvalitet som behövdes för båten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag kan ej hålla med riktigt om detta att syrafast håller

Jobbade som kyltekniker på Arla i Våras blev uppsagd pga arbetsbrist och hörde med en kille från YORK. Han hade vart i Göteborg och satt upp en kylanläggning till VOLVO´s sambands central (data server hall) de tog vatten från havet för att kyla det hela. Hela systemet var uppbyggt på SyraFast Rostfritt men ca 1år senare så var rören som en ost och läckte som ett såll. Så nu skulle de byta ut alla rör mot plast istället. Så mina tankar om SyraFast RF är uteslutet.

Kul värre blev erbjuden mitt gamla jobb igen så börjar på Måndag på Arla igen.

Arla i Alingsås gör enbart juicer till hela sverige och Danmark

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...