Ouscazz Postat 13 november 2016 Författare Postat 13 november 2016 (ändrat) De ser lite tomt ut allra längst till höger. Där satt tre stora BTA fram tills igår när jag högg loss två och sålde. Den kvarvarande stora har dragit sig undan för kvällen. Stichodactyla Gigantea med sitt clownpar är karets juvel. Jag köpte två st Valencienna Sexguttata för ett par veckor sedan. Tanken var att de skulle hålla sanden vit, och det gör de verkligen. Otroligt effektiva små sandvändare som inte drar upp sanden och lägger i koraller, som V. Puellaris ofta gör. Nu i början har de mycket att stå i för att städa rent överallt, så vattnet är disigt av korallsand mest hela den ljusa delen av dygnet. Skickat från en iPhone 7+ med Tapatalk Ändrat 13 november 2016 av Ouscazz Citera
krille 55 Postat 13 november 2016 Postat 13 november 2016 du kan va lugn. det kommer tre stora fina acroporor i morgon förmiddag 1 Citera
Ouscazz Postat 13 november 2016 Författare Postat 13 november 2016 Spännande Christer. Många år sedan senast, det ska bli kul att träffas igen! Citera
Ouscazz Postat 14 november 2016 Författare Postat 14 november 2016 Jag frågade Christer om han hade fraggar på Acropora.. jodå, nåt ska jag väl kunna skrapa fram. Vi definierar ordet fraggar lite olika. Skickat från en iPhone 7+ med Tapatalk 2 Citera
krille 55 Postat 14 november 2016 Postat 14 november 2016 Citat det blev ju bra. här är sten fraggar o firre på plats nu o allt ser bra ut. kort kommer senare i dag i min tråd. tack för en trevlig akvariestund Citera
Ouscazz Postat 14 november 2016 Författare Postat 14 november 2016 Härlig att höra att det gick bra! Ser fram emot bilder. Tack själv för en riktigt trevlig stund idag. Jag har limmat korallerna på plats nu, det kommer att bli fantastiskt fint när det växer på plats. Skickat från en iPhone 7+ med Tapatalk Citera
Kimozabe Postat 14 november 2016 Postat 14 november 2016 22 timmar sedan, Ouscazz sa: Detta, med dubbla silikatfilter. http://shop.foretagsakvarium.se/sv/osmososmolator/d-d-osmos-475-literdygn.html Skickat från en iPhone 7+ med Tapatalk Jag har en annan osmos men med samma upplägg. Trodde att dubbla silikatfilter verkligen skulle ta allt. Mvh Kim Citera
Ouscazz Postat 14 november 2016 Författare Postat 14 november 2016 32 minuter sedan, Kimozabe sa: Jag har en annan osmos men med samma upplägg. Trodde att dubbla silikatfilter verkligen skulle ta allt. Osmosfilter tar (vad jag har förstått) enbart partiklar. Detta kan ju ha varit något ämne som fanns upplöst i vattnet, kan inte förklara det på annat sätt. I vilket fall som helst ser karet ännu lite bättre ut idag så det går helt klart framåt. Hoppas att det håller i sig. Idag har jag även sett att Zanclus äter trådalger från revet. Jag har en väldigt liten tuss trådalger som den har varit och ätit av flera gånger idag. Bra! 1 Citera
krille 55 Postat 14 november 2016 Postat 14 november 2016 det låter ju bra. har en del trådalger på stenen jag flyttar. dom kanske min tar. han äter nori för fullt nu förrästen så det ser bra ut Citera
Ouscazz Postat 14 november 2016 Författare Postat 14 november 2016 1 timme sedan, krille 55 sa: det låter ju bra. har en del trådalger på stenen jag flyttar. dom kanske min tar. han äter nori för fullt nu förrästen så det ser bra ut Härligt, den är redigt matglad och kommer att acklimatisera sig på ett par dagar. De är ju bl.a. algätare, men detta är första jag ser en fisk faktiskt äta trådalger. och inte bara picka i dem Inte ens de kirurger jag har, eller har haft, har ätit trådalger. Jag har solnedgång i karet nu och jäklar vad topparna på den bruna staghorn-acron skiner ljusblått. Resten av korallen skimrar i grönt och rosa. Rysligt snyggt! Den lila acron ser ut att ha gröna polyper, stämmer det? Citera
Ouscazz Postat 14 november 2016 Författare Postat 14 november 2016 Tog förresten ett vattentest ikväll och för första gången på flera månader fick jag öka på doseringen av Ballinglösningarna. Kul. Citera
stigigemla Postat 14 november 2016 Postat 14 november 2016 En osmos tar ungefär 97% av de ämnen som är lösta i vattnet. Lite olika på olika ämnen men ett snitt. Citera
Ouscazz Postat 14 november 2016 Författare Postat 14 november 2016 En osmos tar ungefär 97% av de ämnen som är lösta i vattnet. Lite olika på olika ämnen men ett snitt. Tack Stig, bra att veta. Mitt filter släppte igenom något som korallerna inte gillar. Skickat från en iPhone 7+ med Tapatalk Citera
Ouscazz Postat 14 november 2016 Författare Postat 14 november 2016 Kom på en annan positiv grej som har hänt i karet de senaste två veckorna. Ha fått en del glasrosor i karet senaste tiden, räknade till ca 10 st för två veckor sedan. Jag köpte två små pepparminträkor på Djurmagazinet i Löddeköpinge. Jag trodde inte mycket på dem eftersom de var så små. Men, jag har sett att glasrosorna har försvunnit en efter en och i eftermiddags kunde jag bara se en enda som sitter på baksidan av revet, de har käkat upp resten. Toppen! 2 Citera
Ouscazz Postat 16 november 2016 Författare Postat 16 november 2016 Svårt att fotografera fiskar, de är ju aldrig stilla... Skickat från en iPhone 7+ med Tapatalk 3 Citera
krille 55 Postat 16 november 2016 Postat 16 november 2016 Jag blev så imponerad av din kirurg när jag va hos dej. så jäkla fin i färgerna Citera
Ouscazz Postat 16 november 2016 Författare Postat 16 november 2016 Ja, den börjar bli riktigt fin nu när den går över till vuxendräkt. Skickat från en iPhone 7+ med Tapatalk Citera
rickard81 Postat 19 november 2016 Postat 19 november 2016 Wow fina bilder på fina fiskar Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Ouscazz Postat 19 november 2016 Författare Postat 19 november 2016 1 timme sedan, rickard81 sa: Wow fina bilder på fina fiskar Skickat från min iPhone med Tapatalk Tack! Bildkvalitén blir lite sisådär med mobiltelefon, men man får iaf ett grepp om hur det ser ut. Citera
Ouscazz Postat 19 november 2016 Författare Postat 19 november 2016 On 2016-11-16 at 13:02, krille 55 sa: Jag blev så imponerad av din kirurg när jag va hos dej. så jäkla fin i färgerna @krille 55 Den har utvecklats en del på ett knappt år. 1 Citera
Ouscazz Postat 20 november 2016 Författare Postat 20 november 2016 Totalrengöring av sump och maskiner. 3,5 timmar med böjd rygg. Passade på att dra slangar och kablar så mycket som möjligt ovan vattenytan. Skönt när det är klart. Större skummare på väg, kommer om en vecka. Skickat från en iPhone 7+ med Tapatalk 2 Citera
Ouscazz Postat 20 november 2016 Författare Postat 20 november 2016 Vad blev det för skummare?Bubble King Supermarin 200Skickat från en iPhone 7+ med Tapatalk 1 Citera
Ouscazz Postat 20 november 2016 Författare Postat 20 november 2016 Snyggt jobbat!Tack!Det är det där jobbet man drar sig för i veckor fast man vet att det verkligen behövs. Skickat från en iPhone 7+ med Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.